Teljesen mindegy, hogy hol gyártották az autódat. Az autótolvajok ugyanis válogatás nélkül kötnek el majdnem minden típusú verdát. Az elmúlt években beálltak az évi 8000-9000 közötti darabszámra.
Teljesen mindegy, hogy hol gyártották az autódat. Az autótolvajok ugyanis válogatás nélkül kötnek el majdnem minden típusú verdát. Az elmúlt években beálltak az évi 8000-9000 közötti darabszámra – írja mai számában a Napi Gazdaság.
A statisztikák szerint tavaly is nagyjából annyi autót loptak el, mint 2004-ben. Több mint 135 ezer vagyon elleni bűncselekmény történt 2005-ben, ennek alig 6 százaléka, 8250 a gépjárműlopások száma – derül ki a Belügyminisztérium Kriminálstatisztikai Értesítőjéből. Két éve valamivel több, összesen 8547 gépkocsit tulajdonítottak el.
A többéves tapasztalat azt mutatja, hogy vannak közismerten kedvelt gépkocsitípusok. Az összesített körözési lista élén két éve a Volkswagen állt, melyet az Opel és a Suzuki követ – valószínűleg ez a hármas szerepel a 2005-ös élbolyban is. Ha kizárólag magyar tulajdonú gépjárműveket vizsgálunk, módosul a rangsor: a legtöbb körözést Suzukira adták ki, a második ugyancsak az Opel, a Volkswagen pedig a harmadik (fontos megjegyezni, hogy ezekből az autókból értékesítik a legtöbbet, vagyis „van miből” lopni).
Évjárat szerint is összevethetők az adatok, így például a magyar felségjelzésű, 2004-es évjáratú kocsik körözési listáján az Opelnek az első, a Suzukinak a második, míg a Volkswagennek „csak” a hetedik hely jutott ebben a rangsorban. Az összes körözött jármű közül a 2004-es gyártású autók aránya 5, a 2003-ban készülteké 10, míg a 2000 előtti évjáratú gépkocsiké 63 százalék.
A jövő
A biztosítók és a hitelintézetek olyan elektronikus berendezéseket várnak el a gyártóktól, amelyek legalább három ponton blokkolják a motor indítását. A fejlesztés iránya tehát egyebek között az ennél is több – például öt – ponton történő blokkolás lehet.
A régi Swiftekbe nem építettek be olyan komoly lopásgátló berendezéseket, mint a mai autókba. (Így korábban főként az autószerelők által beszerelt különböző riasztók jelentették a megoldást a biztonságra vágyó autósoknak.) Ilyen szempontból a Wagon R+ jelentette az igazi áttörést, amelybe már mechanikus és elektronikus lopásgátló berendezéseket (netlock és indításgátló kombinációja) szereltek. Ezek már jó védelmet jelentenek, s a későbbiekben továbbfejlesztésük lehet a gyártó feladata.
Egyben vagy darabokban
A felderítési arány nem túl nagy, igaz, a bűnbandák egyre kevésbé értékesítik egyben az autókat, sokkal inkább darabokban, alkatrészenként keresnek rájuk vevőt (mivel a külföldi értékesítés egyre inkább nehézkes). Piaci információk szerint ez nem is olyan nehéz, főleg autószervizek környékéről érkeznek a megrendelések. Egy autót 200–500 ezer forint közötti összegért kötnek el, az alkatrészeken pedig „pult alól” 10 vagy akár 100 ezer forintos nagyságrendben spórolhatnak a végfelhasználók. Becslések szerint a mintegy 20 milliárdos magyarországi autóalkatrész-piac tizedét teszi ki a feketekereskedelem – az államot így évente mintegy félmilliárd forint veszteség éri csak a forgalmiadó-bevételek kiesése miatt.