3 °C Budapest

Megbukott az összehasonlító reklám!

Pénzcentrum
2006. január 31. 08:29

A Gazdasági Versenyhivatal Versenytanácsa (GVH VT) a 2006. január 30-án tartott tárgyalásán megállapította, hogy az Unilever Magyarország Kft. a fogyasztók megtévesztésére alkalmas magatartást tanúsított azzal, hogy reklámjaiban az általa gyártott Dove Intenzív krémnek a versenytárs Nivea kréménél jobb hidratáló és gyorsabb beszívódó képességet tulajdonított.

A Gazdasági Versenyhivatal Versenytanácsa (GVH VT) a 2006. január 30-án tartott tárgyalásán megállapította, hogy az Unilever Magyarország Kft. a fogyasztók megtévesztésére alkalmas magatartást tanúsított azzal, hogy reklámjaiban az általa gyártott Dove Intenzív krémnek a versenytárs Nivea kréménél jobb hidratáló és gyorsabb beszívódó képességet tulajdonított.

Az Unilever a Dove Intenzív krémet 2005. júliusában széleskörű reklámozási kampánnyal vezette be a piacra. A reklámozás vezérelve, hogy a piacvezető Nivea krémhez képest fogalmazza meg az új termék jobb hidratáló tulajdonságát és gyorsabb beszívódását. A televízióban sugárzott reklámnak – melyet a TV2-n, az RTL Klubon, az ÍriszTv-n, illetve a SpektrumTV-n sugároztak több száz alkalommal – egyetlen változata ismert, míg a nyomtatott, szórólapos reklámozásnak több változata is létezik.

A GVH Versenytanácsa határozatában leszögezte, hogy a vállalkozásokat vitathatatlanul megilleti az a jog, hogy termékeik tulajdonságairól, ezen belül a versenyjogilag releváns lényeges tulajdonságokról piaci léptékben (pl. széleskörű reklámkampánnyal) tájékoztassák a fogyasztókat. A tájékoztatás a fogyasztók áruválasztását befolyásoló eszköz, melynek tipikus megnyilvánulási formája a reklám. Ez akkor ütközik a reklámtörvénybe, illetve a versenytörvénybe, ha annak tisztességtelensége megállapítható akár fogyasztó megtévesztésre alkalmas magatartás, akár az áru megítélését nehezítő üzleti módszer alkalmazása miatt. Ekkor ugyanis a vásárlói kedvet tisztességtelenül kelti fel, s így – a versenytársak jogszerűtlen hátrányára – bekövetkezhet a fogyasztók elfordulása a versenytárs áruktól, ami végső soron kedvezőtlenül befolyásolja magát a versenyt is.

A GVH VT határozatában rámutatott, hogy a kifogásolt reklámokat képi és szöveges egységben a fogyasztók úgy értelmezhetik, hogy a piacon kapható általános bőrápolószerek közül a Dove hidratálásban, a beivódásban jobb, mint a piacvezető Nivea.

A GVH VT álláspontjának kialakításánál abból indult ki, hogy az állító és a cáfoló objektív eredmények közvetett módon a hidratálásnak azt a lényegét próbálják mérni, hogy egy termék milyen mennyiségű vizet képes bejuttatni a szarurétegbe és azt ott mennyi ideig képes tartani. Ezt a lényeget eltérő vizsgálati módszerrel közelítik meg a versenytársak. Az Unilever vizsgálati eredményeinek kétség nélküli elfogadása azt eredményezné, hogy a más megközelítésű cáfolatot a GVH VT figyelmen kívül hagyná, holott a Versenytanács által megismert összes módszer – ellenkező bizonyíték hiányában – alkalmas bizonyításra.

Ha pedig a fenti okfejtés ellenére, a Dove krém mégis jobb (hidratáció + beszívódás) a versenytársi terméknél, a reklámozás akkor is megtévesztésre alkalmas, mert a demonstrált különbség mértéke az Unilever által hivatkozott bizonyítékok szerint sem indokolt, ezért a Versenytanács a jogsértést megállapította, gondoskodott a kifogásolt magatartás folytatásának megtiltásáról, de bírságot nem szabott ki a jogsértés csekély súlya miatt.

Kihívásból lehetőség – Innováció a nyelvtanulásban gyerekeknek (x)

A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.

Sokkal több magyar gyereket bántanak így: igazi kegyetlen világ ez, bárki óriási bajba kerülhet

A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.

Jön az V. Mindset Meetup hétvégén, építs te is kapcsolatokat, ne maradj le! (x)

Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.

Járt már homoktövis szüreten? Most megteheti! (x)

Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. november 21. csütörtök
Olivér
47. hét
November 21.
"Helló!" Világnap
November 21.
Halászati világnap
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
A magyar Real Estate Agent találkozó a Kalmárok közreműködésével
Future of Finance 2024
Mi lesz a szerepe a pénzügyekben az AI-nak?
Sustainable World 2024
Zöld finanszírozási lehetőségek, befektetési döntések, ESG megfelelés
EZT OLVASTAD MÁR?