Eldöntöttük, veszünk egy autót. A döntést követően beszerzünk egy csomó hirdetési újságot, keresgélünk a "net"-en, autószalonokba járunk ahonnan katalógusokat halmozunk fel, aztán ezek között elkezdünk böngészni. Ilyenkor rengeteg kérdéssel találjuk szembe magunkat: új vagy használt legyen, kicsi vagy inkább nagy, , hitelből finanszírozzam vagy inkább készpénzzel fizessek érte és még sorolhatnánk az eldöntendő kérdések listáját.
Eldöntöttük, veszünk egy autót. A döntést követően beszerzünk egy csomó hirdetési újságot, keresgélünk a „net”-en, autószalonokba járunk ahonnan katalógusokat halmozunk fel, aztán ezek között elkezdünk böngészni. Ilyenkor rengeteg kérdéssel találjuk szembe magunkat: új vagy használt legyen, kicsi vagy inkább nagy, hitelből finanszírozzam vagy inkább készpénzzel fizessek érte és még sorolhatnánk az eldöntendő kérdések listáját.
Használt vagy Új ?
Erre a kérdésre leginkább pénztárcánk mérete adja meg a választ, de emellett a kocsi műszaki állapota sem elhanyagolható. Találkozhatunk rendkívül kedvező árú, bőségesen felszerelt új autóval, csakúgy mint kevés kilométert futott jó állapotban lévő használttal.
A döntéshez két szempontot fontos vizsgálni, az egyik azt értékcsökkenés mértéke, ami új autók esetében igen magas (mihelyt a nevemre íratták már nem annyit ér mint amennyiért megvettem). Ebből a szempontból előnyösebb ha egy egy-két éves jó állapotú kocsit veszünk tulajdonostól. Az új autók az első két évben sokszor eredeti értékük 30-40%-át is elvesztik. Az értékvesztés mértéke elsősorban a luxuskategóriában kiemelkedő.
A másik kritérium az autó állapota, ami új jármű esetében kétségtelen, hogy kiváló (kivéve ha már megsérült szállításkor, illetve néhány tesztautó esetében). Használt kocsiknál már nem ilyen egyszerű a helyzet, itt érdemes tulajdonostól vásárolni, és előtte bevizsgáltatni szakszervizben, illetve olyan kereskedést választani, ahol garanciát vállalnak az autóra bizonyos ideig. Itt érdemes utána érdeklődni, hogy a garancia pontosan mire vonatkozik. A használtautó-piacon jelenleg sok bank által visszavett, jó állapotú kocsival találkozunk, amelyek közül szintén érdemes lehet válogatni.
Egy apró részletkérdés ?
A legfontosabb kérdés viszont még hátra van, mégpedig az, hogy miből fizessünk. A legjobban természetesen akkor járnánk, ha készpénzben kifizetnénk az autónkat mert akkor nem kellene számolnunk a hitel költségeivel. Ez alól kivétel, ha a kocsi árát nagyobb hozammal tudjuk befektetni, mint a hitel Teljes Hiteldíj Mutatója (THM), amely tartalmazza a kamatot, a kezelési költséget és a díler (autókereskedő) jutalékát.
Amennyiben hitelből szeretnénk fedezni kocsink vételárát vagy legalábbis egy részét, akkor érdemes több pénzintézet termékét összehasonlítani, és nem rögtön„beleugrani” a kereskedő által felkínált finanszírozási lehetőségbe. A különböző pénzügyi konstrukciókat a THM alapján tudjuk összehasonlítani, és kiválasztani számunkra a legkedvezőbbet.
A jármű hitelből való finanszírozásának jellemzően két eszköze lehet. Az egyik a Pénzügyi lízing, amelynek esetében szerződéskötéskor a tulajdonjog a lízingcégnél van, a futamidő végén, az utolsó részlet törlesztésével száll át a vevőre. Ez igazán akkor előnyös, ha nem magánszemélyként, hanem vállalkozásként vásároljuk az eszközt. A lízingkonstrukció során általában változó kamatot számítanak, s a kamatot a kölcsön devizanemétől függően a különböző bankközi kamatokhoz (forint - BUBOR, euró – EURIBOR, svájci frank – CHF LIBOR) igazítják.
A másik lehetőség amit választhatunk az a hitelfelvételt, ekkor az autó tulajdonjoga az első pillanattól a miénk. A hiteltermékek egyik érdekes fajtája a hitellevél, amelyet először megvásárolhatunk a finanszírozó cégtől, majd ezt felhasználhatjuk a kiszemelt gépkocsi vásárlására (erre általában negyven napunk van a hitellevél kiváltásától számítva).
Fontos még tudni, hogy a fent említetteknek megfelelően hitelünket finanszírozhatjuk euró, forint vagy svájci frank alapon is. Amennyiben nem a forintalapú hitelt választjuk, akkor a most kedvezőbb kamatok mellett számolnunk kell az árfolyamkockázattal is. Meghatározó lehet még az önrész nagysága, amely annál nagyobb, minél öregebb az autó. A hitel futamidejének hossza szinten befolyásoló tényező, a visszafizetésre jellemzően 12-120 hónap áll rendelkezésünkre.
Ami a vételárból kimaradt
Miután eldöntöttük, hogy milyen kocsit választunk és miből fizetjük ki, kényelmesen hátradőlhetnénk mint aki jól végezte dolgát. Azonban, van még néhány „apróság” ami még felmerül egy autó vásárlásának alkalmával. Legyen az új vagy használt autó, a vételáron kívül még egy 50-100 ezer forintos költséggel is számolnunk kell. Ezen kiadások megoszlását az alábbi táblázat tartalmazza:
Forrás: Pénzcentrum gyűjtés
A vagyonszerzési illetéket és az eredetvizsgálat árát egy 1500 köbcentis autóra számoltuk ki. Az illeték mértéke 15 forint köbcentinként, ezt az átíratás alkalmával az okmányirodában kell megfizetni. Az átíratást az adásvétel időpontjától számított tizenöt napon belül el kell intézni. Az eredetvizsgálat díja 1500 köbcenti felett 15 300 forintba kerül. A táblázatban felsorolt költségeken kívül még egy kiadással kell számolnunk, ez pedig a biztosítások díja. A kötelező biztosítást az adásvétel után rögtön meg kell kötni, és megkötéskor be kell fizetnünk az első díjat is (ez roppant sok változótól, és a biztosítási társaságtól is függ).
Tehát, hogy milyen autót is vegyünk és miből finanszírozzuk azt nagy általánosságban nem lehet megmondani, mert az mindig egyén és helyzetfüggő. Az eddig elmondottak alapján viszont érdemes lehet egy fiatal, bank által visszavett és szerviz vagy kereskedő által garantált minőségű autót vásárolnunk, mivel a kisebb értékvesztése jelentős előnyöket biztosít számára még akár új társaival szemben is.