Bár a napi fogyasztási cikkek piacán egyre nagyobb a hipermarketek és diszkontok részesedése, a vásárlók többsége mégis kis mennyiségeket vásárol, ám gyakran. 2004-hez képest tovább csökkent az akciós termékekkel szemben bizalmatlanok aránya - állapítja meg a GfK Hungária Shopping Monitor tanulmánya.
Bár a napi fogyasztási cikkek piacán egyre nagyobb a hipermarketek és diszkontok részesedése, a vásárlók többsége mégis kis mennyiségeket vásárol, ám gyakran. 2004-hez képest tovább csökkent az akciós termékekkel szemben bizalmatlanok aránya – állapítja meg a GfK Hungária Shopping Monitor tanulmánya.
Idén hetedik alkalommal jelenik meg a GfK Hungária Shopping Monitor tanulmánya, mely a vásárlás folyamatának különböző fázisairól és jellemzőiről nyújt átfogó képet a 3,8 millió magyarországi háztartásból képezett reprezentatív minta személyes megkérdezése révén.
A vásárlók üzletválasztásakor – a tanulmány megállapításai szerint – 2005-ben továbbra is fontosnak tartották az árakat. A megkérdezettek 55 százaléka nyilatkozott ugyanis úgy, hogy határozottan figyelemmel kíséri az üzletek árait és ott vásárol, ahol az árak a legkedvezőbbek. Ezzel szemben 45 százalékuk nem a fogyasztói árak, hanem a termékkínálat, az üzlet közelsége és a vásárlás körülményei alapján dönt a bevásárlás helyszínéről.
A tavalyi év tapasztalatai alapján a vásárlók szemében felértékelődött a termékek kinézete, a vonzó csomagolás – saját bevallása szerint a válaszadók 57 százaléka enged néha a csábításnak és vásárol meg csupán kinézete alapján valamilyen árucikket. Ezzel függhet össze az is, hogy tavaly az élelmiszer-beszerzéseket intézők több mint kétötöde vásárolt gyakran a vásárlás helyszínén hozott azonnali döntés, más szóval impulzus alapján, szemben az egyes cikkeket előre összeállított bevásárlólista alapján választók 56 százalékos arányával.
„Hű vagyok az általam kipróbált termékekhez”
A vásárlók harmada szívesen próbál ki új termékeket, 67 százalékuk pedig a jól bevált termékeket vásárolja. A vásárlók háromnegyedére jellemző, hogy kizárólag a szükséges termékek beszerzésére szorítkoznak egy-egy bevásárlás alkalmával. Ezzel ellentétben 25 százalékuk olyan cikkekre is költ pénzt, amelyekre nincs feltétlenül szüksége.
A vásárlók túlnyomó többsége (88 százaléka) nyilatkozott úgy a megkérdezés alkalmával, hogy kihasználja az akciókat, árengedményeket szemben az akciós termékek iránt bizalmatlanok 12 százalékos arányával.
A vásárlók háromötöde határozottan a nagy alapterületű üzleteket kedveli. Fontosabbá váltak a vásárlással kapcsolatban a kényelmi szempontok: nőtt a lakóhelyhez közel elhelyezkedő üzletek kedveltsége 2004-hez képest. A megkérdezettek csupán 34 százaléka nyilatkozott úgy, hogy hajlandó többet utazni annak érdekében, hogy az elvárásainak megfelelő üzletben vásárolhasson. Ennek megfelelően alakul a vásárlási gyakoriság és a vásárlási intenzitás is. Bár a napi fogyasztási cikkek piacán a nagy volumenű háztartási beszerzésekre koncentráló hipermarketek és diszkontok egyre nagyobb részesedéssel rendelkeznek, a megkérdezettek 64 százaléka még mindig gyakran és kis mennyiségben vásárol. Ez betudható egyrészt annak, hogy szívesebben adnak ki a vásárlók egyszerre kisebb összeget, illetve sok vásárló nem autóval jár bevásárolni, vagy lakásában nem áll rendelkezésére megfelelő tárolóhely.
A felmérést a GfK Piackutató Intézet, Magyarország vezető piackutató vállalata végezte.