Nyolc vagy tíz százalékkal kell többet fizetnünk januártól a fővárosi tömegközlekedésért, a főpolgármester-helyettes a nagyobb tarifaemelést támogatja. Az eddiginél olcsóbb lehet a napijegy és a turistajegy.
Jövőre 180, vagy 185 forint lehet egy vonaljegy, 6800-6900 a dolgozói, és 2560-2600 forint a tanulói bérlet ára a BKV járművein attól függően, hogy a hó végén a Fővárosi Közgyűlés a nyolc- vagy a tízszázalékos tarifaemelési javaslatot fogadja majd el - közölték fővárosi kormánypárti képviselők.
A főpolgármesteri kabinet hétfőn tárgyal a BKV által benyújtott javaslatról, amelyek közül az előterjesztő, Vajda Pál főpolgármester-helyettes a részvénytársaság igazgatósága által szorgalmazott tízszázalékos emelést támogatja.
Huszonnégymilliárd körüli veszteség
Az új viteldíjak január elsejei bevezetéséhez szükség van az új önkormányzati rendelet megalkotására. A társaság az év végén várható 24 milliárd forint körüli vesztesége és mintegy 60 milliárd forintnyi hitelállománya miatt elkerülhetetlennek tartja az infláció feletti tarifaemelést.
A BKV viteldíja 2000-2002 között az inflációnál és a költségeknél alacsonyabban, 6 százalékkal drágult, 2003-ban két lépcsőben 10 + 4,8 százalékkal, tavaly 13 + 5 százalékkal, idén pedig 10 + 5 százalékkal növekedtek az árak. Így jelenleg 170 forint a vonaljegy, 6250 a dolgozói és 2360 forint a tanulói bérlet ára.
A cég az idén 39 milliárd forintos menetdíjbevétellel és 18,8 milliárdos állami árkiegészítéssel számol. Jövőre 42,2 vagy 42,7 milliárd forint lehet a díjbevétel, és mintegy 19 milliárd az árkiegészítés nagysága. Az állami normatív támogatásnál az idei 11,9 milliárd forint után jövőre 17,6 milliárdot remélnek.
A fővárostól tavaly, csakúgy mint egy évvel korábban, 3 milliárd forintos hozzájárulást kaptak. Az idén az állami normatív támogatással azonos a fővárosi hozzájárulás mértéke. Ezt azonban tőkepótlásként kapják, így ez a cég eredmény-kimutatásában nem jelenik meg.
Indul a chipkártyás rendszer
A cég tervei szerint jövőre várható a chipkártyás viteldíjhordozók alkalmazásának első fázisa. A most zajló tárgyalásos közbeszerzés sikere esetén év végéig szerződést köthetnek a négy pályázó valamelyikével. A cég feltételezései szerint a chipkártya önmagában nem változat az utazási szokásokon, már csak azért sem, mivel a teljes rendszer kiépítéséig még biztosan továbbél a jelenlegi rendszer.
Jövőre a visszajelzések alapján túl drágának tartott napijegyet hat vonaljegy áráért, a turistajegyet több mint 13 vonaljegy áráért lehet megvenni. Összehasonlításként a cég közli, hogy Bécsben az egynapos jegy csak öt euróba kerül, miközben a vonaljegy 375 forint, a havi bérlet pedig 11 250 forintnak felel meg. A 10 darabos gyűjtőjegynél egy jegyet, a 20 darabosnál három jegyet "ingyen kap" az utas
(forrás: kormányzati hírportál)