Pénzcentrum
2005. szeptember 9. 14:35
Éves szinten 17%-os alapbéremelést, 3 éves kollektív szerződést, havi harmincezer forintos béren kívüli juttatási csomagot, 57 ezer forintos üdülési hozzájárulást valamint a munkavállalók szociális helyzetét megoldó akciótervet javasolt a Budapest Airport Rt. vezetése a ferihegyi repülőtéren napok óta tartó egyeztetési tárgyalás utolsó fordulójában.
Éves szinten 17%-os alapbéremelést, 3 éves kollektív szerződést, havi harmincezer forintos béren kívüli juttatási csomagot, 57 ezer forintos üdülési hozzájárulást valamint a munkavállalók szociális helyzetét megoldó akciótervet javasolt a Budapest Airport Rt. vezetése a ferihegyi repülőtéren napok óta tartó egyeztetési tárgyalás utolsó fordulójában.
Szeptember 6-án a Budapest Airport vezetése egy, a többnapos tárgyalásokat összegző megállapodás-tervezetet nyújtott át a sztrájkbizottság képviselőinek. Ebben az Rt. vezetése januárig visszamenőlegesen közel 17 százalékos bérfejlesztést javasolt. Ez az idén már bevezetett és végrehajtott 6,62%-os béremelésen felül, július 1-jéig további visszamenőleges 10 százalékos bérfejlesztést jelent. Miután az átlagos dolgozói jövedelem (vezetői bérek nélkül) a vállalatnál közel 242 ezer forint, mindenki számára világos, hogy ez a harminc-negyvenezer forintos átlagbér-emelés nem csak az állami, hanem a versenyszférában is példátlanul magasnak mondható Magyarországon. A Budapest Airport dolgozói az elmúlt három évben már összesen 40 százalékos béremelésben részesültek: a korábbi években végrehajtott alapbéremelések mértéke 2002-ben 12%, 2003-ban 11,46%, 2004-ben 13,8% volt.
A következő évre 416 ezer forint értékű adómentes juttatást is javasolt a Budapest Airport. A tervezet szerint a jelenlegi 13 ezer forintról harmincezer forintra emelkedett volna a cafeteria juttatás, s ezen felül éves szinten 57 ezer forintos üdülési támogatást is előirányzott a BA.
A tárgyalások eredményes lezárását megcélozva új, a jelenleg hatályban lévő szerződéshez képest előnyösebb Kollektív Szerződés megkötését is javasolta a Budapest Airport Rt. A tervezet szerint a munkavállalók érdekeit védő szerződést határozatlan időre kötötték volna meg a felek, mely három éven belül nem mondható fel.
Egy, a munkavállalók szociális helyzetének javítását koordináló munkabizottság létrehozására is javaslatot tett a Budapest Airport vezetése. A Munkabizottság a meglévő és később felmerülő szociális természetű kérdésekkel foglalkozna.
Az érdekképviseletek a fenti megállapodás-tervezetet elutasították, ugyanakkor konkrét javaslatokat, követeléseket mindvégig nem támasztottak. Kijelentették: a tárgyalásokat munkaügyi döntőbírói részvétellel folytatják.
„A Budapest Airport tárgyalásos úton kíván megegyezni,” – mondta Hárskuti János, a társaság vezérigazgatója. „A munkabékéhez azonban közös akarat kell, s mi nem érezzük ezt” – tette hozzá.