Az előrejelzések alapján november 22-én, pénteken érkezik a 2024-2025-ös téli szezon első havazása.
Egyelőre nem számítunk a kereslet hirtelen növekedésére, idén akár 20-40 százalékkal is visszaeshet az európai gépkocsigyártás 2019-hez képest. Ezt a visszaesést valószínűleg nem lehet behozni jövőre sem, legfeljebb néhány év múlva normalizálódhat a kereslet - jelentette ki Alexander Brenner. A Roland Berger autóipari szakértőjével többek között a német autószektor jelenlegi helyzetéről, jövőjéről, a koronavírus-járvány okozta kihívásokról, buktatókról és lehetőségekről beszélgetett a Portfolio.
Véleménye szerint a német autóiparnak legkésőbb mikor kell újraindítania a termelését, hogy elkerülhetőek legyenek a súlyos társadalmi, gazdasági károk?
A kormány, az iparág és a lakosság jelenleg mindent megtesz a COVID-19 miatt fennálló egészségügyi válsághelyzet kezelésére. Kényes az egyensúly a járványból eredő társadalmi és gazdasági károk és a termelésleállás miatti gazdasági károk között. Feltételezve az összes szükséges állami támogatás, köztük a finanszírozás rendelkezésre állását, meggyőződésünk, hogy most a termelés és az ellátási lánc újraindítási időpontjának a meghatározása a legfontosabb következő lépés, különös tekintettel az értékesítés, azon belül az új gépkocsik iránti kereslet ösztönzésére.
Tételezzük fel, hogy V-alakú válság lesz, és júniusra megszűnik minden korlátozás. Ebben az esetben milyen gyorsan tudnának helyreállni a termelési kapacitások?
Az új járművek gyártásának teljes értékláncát figyelembe véve sajnos a jelenlegi előrejelzés szerint a válság inkább U-alakú lesz. A legrosszabb forgatókönyv egy erősen ellaposodó L-görbe. Az elmúlt hetek tapasztalatai alapján sokkal kisebb a valószínűsége az optimális V-alakú válságnak.
A német autóipar termelése visszaállhat arra a szintre, ahol a koronavírus megjelenése előtt volt? Amennyiben igen, ez mikorra várható?
Hosszabb távon látunk lehetőséget a 2019-es szint elérésére. Ez azonban csak 2021 után, azaz középtávon várható. A visszaállás előfeltétele, hogy sikerül ösztönözni az új gépkocsik iránti keresletet.
Elképzelhetőnek tartja, hogy a németországi felesleges gyártókapacitások kihasználása, a munkahelyek megmentése érdekében elkezdik átsúlyozni a nagy autógyártók termelésüket azokból az országokból, ahol most jóval olcsóbban tudnak termelni?
Nagy a valószínűsége annak, hogy az iparág egésze elgondolkodik majd azon, hogy a globális beszállítás és termelés helyett "glokális" beszállításra és termelésre álljon át. Ez azonban minden szereplőre igaz, az alapanyag-beszállítóktól az autógyártókig. Nem látjuk, hogy a német autógyártók kifejezetten arra készülnének, hogy más európai országokból Németországba helyezzék át a termelést.
Ön szerint várhatóak tömeges csődök a német autóiparban?
Egyelőre arra számítunk, hogy a koronavírus-válság előtt jól teljesítő iparági szereplők képesek lesznek kezelni a krízishelyzetet a pénzügyi segítségnek köszönhetően. Nem tudjuk kizárni azonban a lehetőségét annak, hogy egyes korábban küszködő vállalatok csődbe mennek. A túlélés esélye nagy mértékben függ az adott cég likviditásától, amelyben jelentős eltérések vannak a beszállítók, az autógyártók és például a gépkocsi-kereskedők között.
Kik lehetnek a kialakult helyzetnek a nagy nyertesei és vesztesei az iparágban?
A nyertesek valószínűleg azok közül az erős likviditással rendelkező szereplők közül kerülnek majd ki, amelyek egyrészt meg tudják őrizni erős pozíciójukat a visszaesés idején, másrészt esetleg ki tudják használni a piaci konszolidációban rejlő lehetőségeket. A vesztesek pedig azok a már említett vállalatok lesznek, amelyek már a koronavírus-válság előtt is nehézségekkel küzdöttek.
JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Véleménye szerint a koronavírus-járvány felgyorsíthatja a konszolidációt az iparágban?
Feltétlenül, azonban inkább a beszállítók, a gépkocsi-nagykereskedők és ‑kiskereskedők között.
Milyen hatással lesz a foglalkoztatottságra a mostani helyzet?
A foglalkoztatottság jelenleg annyiban érintett a leállással küzdő autóipari szereplőknél, hogy - amint korábban is említettem - például szabadságra küldik a munkavállalóikat vagy rövidített munkaidőre kötnek velük szerződést. Más iparágakkal ellentétben azonban nem látunk elbocsátásokat.
Mikortól számíthatunk tömeges elbocsátásokra a német autóiparban?
Németországban jelenleg nem látunk tömeges elbocsátásokat a koronavírus-válsággal kapcsolatban. A helyzet alakulása azonban nagyon nehezen jelezhető előre, és a körülmények megváltozhatnak. Reméljük, hogy az állami intézkedések elegendőek lesznek ahhoz, hogy a munkavállalók többsége számára enyhítsék a koronavírus-válság hatását.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
Te mire költenéd a lakástakarékpénztári megtakarításodat?
A lakástakarék típusú öngondoskodás a piaci változások közepette is képes biztonságot adni.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.