-1 °C Budapest
Angry man in the car yells at the driver in front.

Bukhatja a jogosítványát sokezer magyar idős? Nincs mese, döntöttek a szigorításról, lement a szavazás

2024. október 18. 11:31

Újra fellángolt a vita arról, kell-e szigorítani az idősek jogsihosszabbításának feltételein. A Pénzcentrum megkérdezte az ügyben olvasóit is, majdnem 10 ezren mondták el véleményüket, és az eredmény egyértelmű. A szigorítás mellett csak valamivel több mint 10 százalék voksolt, a válaszadók majdnem fele ellenzi azt.

Az utóbbi napokban újra heves vita bontakozott ki arról, hogy szükség van-e szigorúbb szabályozásra az idősek jogosítványhosszabbításával kapcsolatban. Az indulatokat a hét elején az robbantotta ki, hogy Kapitány Tibor, a Több mint jogsi autósiskola vezetője arról beszélt: a magyar szabályozás nem elég szigorú, és az idősebb vezetők alkalmasságát nem csupán orvosi vizsgálatok alapján kellene megítélni. Hozzátette, jelenleg Magyarországon az orvosok döntik el, hogy az idősek alkalmasak-e a vezetésre, ám ez sok esetben nem elegendő.

Az orvos a rendelőben csupán az alapvető fizikai állapotot tudja megvizsgálni, de nem látja, hogyan vezet az illető a forgalomban. Ezért fontos lenne közlekedési szakemberek bevonása, akik akár egy rövid, 20 perces felmérés alapján meg tudnák állapítani, hogy az idősebb vezető alkalmas-e a biztonságos közlekedésre

– magyarázta. Számos országban szigorúbb szabályokat alkalmaznak az idősebb sofőrök vezetési engedélyeinek meghosszabbításakor - fogalmazott, például van, ahol a 70 év feletti sofőröknek külön engedélyt kell kiállíttatniuk a vezetéshez.

Ez olvasóink véleménye a szigorításról

A vita nem újkeletű a témában: egyes szakértők és közlekedésbiztonsági szervezetek azt állítják, hogy az életkor előrehaladtával csökken a vezetési képesség, például a reakcióidő, a látás és a hallás romolhat, ami növelheti a balesetek kockázatát. Ők azt javasolják, hogy az idősebb sofőrök esetében rendszeresebb és alaposabb orvosi vizsgálatokat vezessenek be, hogy megbizonyosodjanak arról, hogy képesek-e biztonságosan közlekedni az utakon, és sok esetben egy "emlékeztető" képzés is indokolt lehet.

Mások azonban úgy vélik, hogy az életkor alapján történő szigorítások diszkriminatívak lehetnek, és nem feltétlenül tükrözik egy adott személy vezetési képességeit. Az ellenzők hangsúlyozzák, hogy nem minden idős embernél figyelhető meg jelentős vezetési képességromlás, és a fiatalabb korosztályban is előfordulnak baleseteket okozó sofőrök. Szerintük inkább az egyéni képességek felmérésére kellene helyezni a hangsúlyt, nem pedig általános szigorításokat bevezetni az idősek számára.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

A Pénzcentrum megkérdezte olvasóit, ők mit gondolnak a kérdésről, és majdnem 10 ezren mondták el véleményüket - nekik külön köszönjük a felmérésben való részvételt! Mint kideült, teljes mellszélességgel csak a válaszadók mintegy 10,7 százaléka áll ki a szigorítás mellett.

A nagy többség (49,1%) azt mondta, nem vezetne be semmilyen szigorúbb intézkedést az idősek jogosítványa tekintetében. A kitöltők 40,2 százaléka pedig azt mondta: ne csak az életkor döntsön, hanem például az egészségi állapot alapján kellene meghatározni, hogy kinek kell szigorúbb feltételeket teljesítenie ahhoz, hogy továbbra is volán mögé ülhessen.

Címlapkép: Getty Images

Jelentem Mégsem
23 HOZZÁSZÓLÁS
Csak bejelentkezett felhasználó szólhat hozzá. Belépés itt!
Pet
4 hete
Még annyit az előző hozzászólásomhoz, hogy azt látom, hogy az emberek 70%-a nem tud vezetni, csal "elvezeti" az autót. Szívem szerint én mindenkinek kötelezővé tenném 10 évente a gyakorlati vizsgát!
1
0
Pet
4 hete
Jómagam rettentően elfoglalt dolgozó ember vagyok még. Édesanyám 89 éves, de 15 évet letagadhat mind külsőleg, mind egészségileg ill. szellemileg. Egy baja van - fáj a térde, emiatt nem tud sokat gyalogolni. És vezet még autót, aminek én nagyon örülök, mert ezzel nagy terhet vesz le rólam. Nem kell őt folyamatosan szállítanom, ha el akar menni vásárolni vagy ügyet intézni, illetve ha lemegy a nyaralónkba Balatonra. Tisztában van a korával, nagyon óvatosan vezet, nincs is soha semmi problémája. Talán csak annyi, hogy a kikanyarodásnál biztosra akar menni, és addig vár, amíg el nem tűnnek az autók, nem vág be senki elé. Nagyon nagy gond lenne számomra, ha már nem vezethetne.
0
0
Vernazza1994
1 hónapja
Édesanyám jövőre lesz 80 éves. Fizikailag, szellemileg top-on van. Rendszeresen vezet, soha balesetet nem okozott. 2 éve beszélt egy oktatóval, akitől vett 3 órát. A saját autójával indultak útnak. Anyu vett autopálya matricát, és arra kérte az oktatót, hogy menjenek el Balaton északi csücskéből Székesfehérvárra autópályán, oda a délutáni csúcsforgalomba érkezzenek, szeretné a telefonján nézni a GPS-t, amin az oktatót kérte, hogy állítson be két fehérvári címet. Fehérvárról a 8-as főúton kérte, hogy menjenek Veszprémbe, érintve az új, dupla sávos körforgalmakat. Ezt azért tette, hogy ismeretlen területen, navigációra figyelve, egy hozzáértő mondja meg, hogy Ő még vezethet-e? Az oktató szerint minden a lehnagyobb rendben! Nővéremmel csak néztünk, hogy Anyu milyen jó fej!
Apám, mikor már lassabban tudott járni, és egyszer "becsurrantott", mire kiért a WC-re, az esetre 3 hónapra lejáró jogosítvány nem hosszabbíttatta meg! Iszonyat sokat vezetett egész életében, balesetmentesen. Azt mondta, hogy aki már nem elég fürge, az már ne veszélyeztesse mások testi épségét és életét. Letette 73 évesen a vezetést. A lassúságának szív és érrendszeri okai voltak, fejben teljesen tiszta volt!
A hiba ott van, ha valakinek nincsen belátó képessége. A reflexeket kellene vizsgálni és demencia tesztet is végeztetnék, mert a kognitív, gondolkodási funkciók hanyatlása nagyban csökkenti a belátási képességet! Én nem bánnám, ha a háziorvosi "vizsgálaton" túl, akár már 50 év felett lenne gyakorlati "vizsga", reakció idő vizsgálat is. (Én most leszek 50, én is sokat és balesetmentesen vezetek, és nem háborognék, ha időről-időre "vizsgáznom" kellene. A lényeg, hogy ne a pénzszerzés legyen az új rendszer célja, hanem valóban az alkalmasságról való meggyőződés!
2
0
Judy
1 hónapja
Üdvözletem. 50éve hivatásos jogsim van még korengedménnyel kaptam szigorított PÁVon. A,B,C kategória. 3tonnás Cárpátián dolgoztam,majd taxis lettem. 68 éves vagyok. Úgy gondolom sok fiatal tanulhatna tőlem aki jaszkarizik és aután akkorát csattan hogy kiskanállal sem tudják össze szedni. Nem kéne általánosítás alapján dönteni. Mögöttem több millió km van bármily hihetetlen is hiszen körbejártam európát nem egyszer de az biztos tanulhatnának nagyon sokan közlekedés kúltúrát és kortól függetlenül
0
0
Bali
1 hónapja
Üdvözlet mindenkinek!
Én egy 45 éves C2 kategóriába tartozó rokkantnyugdíjas vagyok.
2019-ben történt egy autóbalesetem, ahol én voltam a vétlen. A károkozó egy 71 éves hölgy volt, aki figyelmen kívül hagyta a STOP táblát és behajtott elém. Neki könnyebb sérülései keletkeztek, nekem viszont eltört a gerincem. Azóta is kínlódás minden napom. Megfosztott az egészséghez való jogomtól. Én igenis támogatom a szigorított vizsgálatot az időseknél, sőt amikor én elérem a korhatàrt el is várom majd, hogy vizsgáljanak ki alaposan.
0
0
Imo
1 hónapja
Szerintem nem olyan bonyolult ez. Nézzünk meg egy baleseti statisztikát korcsoportba lebontva és egyből tudni fogjuk, melyik korcsoportnál kell a szigorítás.
0
0
Zoli63
1 hónapja
Sajnos a fiatalok között is van vagánykodó, bizonytalan, ezeket a vizsgabiztosok engedik a forgalomba! Most én is mondjam azt, hogy mint Amerikában, határozzák meg idősebb korra a vezetést? A kör nem biztos, hogy számít, az orvos meg tudja itélni a reakció időt, a különböző egészségügyi problémát és a pszichológiai állapotot is! Erről az oldalról kéne már régóta szigorítani! Egy 61 éves rendszeresen vezető
0
0
Hatelemi
1 hónapja
Én érteni vélem az iskola vezető érdekét,hisz akkor,sokan újra neki indulnának a jogositvány újra megszerzésének,és ez az autós iskoláknak jó üzlet.
Azt is értem, hogy az a 6653 baleset amiből 963 balesetet okoztak az 65 év felettiek,sok.De ki okozta a tőbbi ,több mint 5500 balesetet, az nem sok?
Ha ezt a logikát követjük akkor 65 év felett minden iskolai végzetséget keljen újra teljesíteni.(éretségi.egyetem,rektor,ügyvéd,iskola vezető stb)
0
0
1 hónapja

Régóta,több százezer km vezettem.Az képzés színvonalát kellene először javítani.A balesetek többségét nem az idősek
okozzák.Az sem mindegy
ki mennyit vezetett.
Nem így kell megoldást keresni a gépjármüvezető képzés várható bevétel kiesésének pótlására
1
0
FitTika
1 hónapja
Én hivatásos sofőr (is) vagyok. A magyar utakon egy katasztrófa van! Az emberek úgy kóvájognak az úton, hogy mint muslinca a cefrésben!
Nem tudják a kocsit a jobb széle tartani, átmennek a szembe jövő sávba, nem ismerik a kanyaríveket.
Nyerges szerelvénnyel szabályosabban veszem be a kanyart, jobban az út jobb szélén közlekedem, mint a személyautósok.
Nem használjak a világítást! Főúton, autópályán semmi, vagy csak a menetfény (ami autómata, tehát azt se maguktól használják), esőben, ködben semmi világítás. Dugó van, és megállt a sor? Kitennék az elakadásjelző? Óhh hát minek is az?
Nem tudnak parkolni. Egy jobbra hátra, de még egy balra előre is gondot okos sokaknál!
Ilyenek, mint a jobbkéz szabály már ne is beszéljünk!
Nem csak orvosi kell! Nem! Újra kell vizsgázni forgalomból, és Kreszből is! Az első vizsga ingyenes! Ha megbukott, akkor pruszbórákat venni abból, amiből megbukott!
Nekünk hivatásosoknak 5 évig érvényesek a papírjaink. Jogsi, gki, stb.. 5 év után újra kell vizsgázni.
Mezei sofőröknek legyen 10 év. Kész! Nincs mese! Ha akkora profi az utakon, akkor ingyen megússza a vizsgákat, vagy valami minimális adminisztrációs díjjal.
Nekem nemrég járt le az 5 évem. Majdnem 200 000 Ft volt mire megújítottam mindent!
1
0
Zozo
1 hónapja
Már megint az idős korosztályt szeretnék le húzni mert ez biztosan nem ingyenes.
És még mindig azt lehet olvasni, hogy a fiatalok csinálják a legtöbb balesetet.
Az oktatókat is sziguruban kéne ellenőrizni mert ez is tragédia ahogy tanítanak!
Egyszóval nem az idős emberekkel kéne foglalkozni.
3
0
Pilota
1 hónapja
Nagyon sok racionális, jó hozzászólás van. Én 66 éves vagyok. 43 évig voltam soför. Jó részt nemzetköziben. A szigorított alkalmassági vizsgálatban lehet némi igazság. Pl. Egy idősebb ember állt a piros lámpánál -közvetlenül előtte. Zöldre váltott. Ő csak ácsorgott... ácsorgott és kapaszkodott a kormányba és mereven nézett előre. Én gyalogosként figyeltem ezt meg. Ennek ellenére ELLENZEM! Hosszú lenne kifejteni miért! De pl.: a piacrol több csomagot kell hazacipelni!...vagy egy nagyobb tárgyat hazavinni! A fiatalabbak nál is kötelezővé tenném akkor a phszihikai vizsgálatott. Föként az izom atutó és sport autóhoz. Gyakori sebesség túllépés esetén, bukhatják örökre a jogsit és az autót. Mint az osztrákoknál. Ezt a Kapitányúrat igen csak megvizsgálnám. Még a pártállását is. Ugyanis a fidesz emiatt akár elbukhatja a választást. Tekintettel a nyugdíjasok számára. Üzleti érdek is lehet a dolgok mögött. Igen magad összegbe kerül ma egy jogsi. A hivatasos, milliós tetel.
2
0
ATA
1 hónapja
Szerintem nem oké aki gépkocsi vezető volt 50 évig neki van annyi rutinja hogy nem akadály neki a vezetése sőt jobban figyeli az utakat.Hisz annyi drogos+ittas vezetők vannak,inkább őket kell jobban kísérni!!!
3
0
Hohó
1 hónapja
Felháborító, hogy az idősekkel foglalkoznak! A jelenlegi fiatalsággal kellene inkább, és a luxus kocsi tulajdonosokkal, akik magasabb rendűnek gondolják magukat foglalkozni!
2
0
Rober
1 hónapja
Egyetértek bizonyos kor elérésekor alaposabb vezetői képességek ellenőrzésével - mint a pilótáknál - szimulátor vezetéssel, ahol olyan forgalmi helyzetet lehet beállítani ami a valós életben előfordulhat.
1
0
Imsi
1 hónapja
Pontosan 50-éve vezetek,szinte minden nap.76 éves vagyok,imádok vezetni,ma is megjártam Debrecent,Vasárnap ismét megyek.Mihelyst kocsiba ülök,végtelen nyugalom fog el.Bármikor elindulnék sok száz km-re is.Amúgy a családomnak létszükséglet az autó,a falunkban nincs bolt,egy kenyérért vagy egy tejért is valamelyik szomszéd községbe kell menni.
3
0
Makra István
1 hónapja
@- Én úgy tudom, hogy fiatalok voltak. 70 év felett senki nem fog 130-al száguldozni!Ezt vegye figyelembe.
0
0
Makra István
1 hónapja
Mindig az idősek jogosítványával foglalkoznak..Azok, akik egész életükben vezettek,de megöregedtek, nem felejtettek el közlekedni. Én hivatásos voltam,kerestem vele kenyeret és 1964 óta állandóan vezetek. Nyugodtan beülhet mellém bárki és megtapasztalhatja, hogy milyen a közlekedésem. Nem fogok újra oktatásra járni, csak azért, hogy az oktatóknak legyen plusz bevétele.Lehet, hogy én taníthatnám egyes oktatókat, pedig 80 éves leszek. Erről ennyit.
3
0
Mikiss
1 hónapja
Mielőtt bármilyen döntést hoznának, pontos statisztikai adatokat kellene felmutatni arról, hogy melyik korosztály, hány halálos, hány súlyos, és hány könnyű sérülést okozott öt-tíz évre visszamenőleg, éves bontásban. A korosztály pedig 20-80 éves korig 10 éves bontásokban kellene vizsgálni. (Pl. 20-30 éves korig, majd 3-40 éves korig, és így tovább) .
Kizárólag ennek eredményéből lehetne levonni következtetést és meghozni a szükséges intézkedéseket.
1
0
nyugger
1 hónapja
Nem értem miért mindig az idősek jogsijával foglalkoznak mikor ha megnézik az úgynevezett szakértő által közölt számokat ahol 6600 halálos balesetről ír és hogy ebből 990 balesetet a hetven éven felüliek okoznak.Ezeket az okoskodókat először is megtanítanám egy kicsit számolni!! Ha meg nézzük hogy a jogosítvány tulajdonosokat 18-80 év között 6 korosztályra bonthatjuk amelyből az idős korosztály a hatodik és ők 1000 baleset alatt van a statisztikai baleset okozásuk akkor a maradék 5 korosztályra jut mintegy 5600 baleset ami ha elosztjuk egyenlő arányban akkor is korosztályonként a fiatalabbakra több mint 1100 baleset jut.
Persze emellett a nagyon pénzéhes /T. a kivételnek/ oktatóknak jól jönne egy kis könnyű pénzkereset.Talán jobb lenne ha az oktatást kiterjesztenék újra a rutin feladatokra és vizsgára is és az oktatókat akár bujtatott fedett vizsgázókkal ellenőrizni , mert az hogy a tanítást hogyan végzik ott kellene elkezdeni .Aztán folytatni lehetne a gyorshajtók, alkohol-drog befolyásoltság alatt vezetők sokkal szigorúbb büntetésével, másodszori visszaesőknél akár végleges eltiltással. Ezek tényleges eredményre vezetnének,
2
0
Ali
1 hónapja
Először nézzük meg, hogy mostanság kiknek adnak jogosítványt, milyen "fiatal" vezetők veszélyeztetnek nap mint nap az utakon! Ha itt rend lesz, akkor nézzük meg a baleseti statisztikákat, ebből is átfogó képet kaphatunk! És ha mindenütt az idősek látszanak hunyónak, akkor ezen is lehet "kapitánykodni"!
Könnyű a saját csapat felelősségét (gyenge oktatás és vizsgáztatás) egy divatos ötlettel "lepasszolni"! Jó lenne, ha mindenki először a saját háza táján sepregetne és nem a másik "munkáját" kritizálná!
2
0
Zsoltftr
1 hónapja
Véleményem az, hogy igenis 70 éves kor felett legyen kötelező elmenni egy ingyenes páv-hoz hasonló tesztre az időseknek pl. 2 évente. Nagyon sok idősebb ember már nem alkalmas autóvezetésre, ez a tapasztalatom. A másik véglet, a 20 éves "utak királya" tapasztalatlan vezető, de az egy másik történet.
1
0
Erzsi
1 hónapja
77 éves vagyok, hivatásos jogsim van, taxiztam, és gkv. szakoktató is voltam.. Páv. I-el.
Sajnos, az emberek nagy része, úgy kap jogosítványt, hogy nem tud vezetni, parkolni, stb.
Idősebb korban, a látás, és a reflexek lehetnek vizsgálat tárgyai, ha már egyszer megtanult vezetni.
2
0
NEKED AJÁNLJUK
Kihívásból lehetőség – Innováció a nyelvtanulásban gyerekeknek (x)

A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.

Sokkal több magyar gyereket bántanak így: igazi kegyetlen világ ez, bárki óriási bajba kerülhet

A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.

Jön az V. Mindset Meetup hétvégén, építs te is kapcsolatokat, ne maradj le! (x)

Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.

Járt már homoktövis szüreten? Most megteheti! (x)

Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. november 21. csütörtök
Olivér
47. hét
November 21.
"Helló!" Világnap
November 21.
Halászati világnap
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
A magyar Real Estate Agent találkozó a Kalmárok közreműködésével
Future of Finance 2024
Mi lesz a szerepe a pénzügyekben az AI-nak?
Sustainable World 2024
Zöld finanszírozási lehetőségek, befektetési döntések, ESG megfelelés
EZT OLVASTAD MÁR?