A legtöbb munkaadó abban bízik, hogy idén javul vagy legalább stagnál a pénzügyi-gazdasági helyzete.

93,7 milliárd forintos árbevételi csúcsot ért el 2024-ban a magyar tulajdonú BioTechUSA-cégcsoport: a világszerte több, mint 100 országban 327 üzlettel jelen lévő vállalat vezérigazgatóját és társtulajdonosát, Lévai Bálintot többek között arról kérdezte a Pénzcentrum, hogy milyen növekedési célokat vár 2025-re, mik jelenleg a legnépszerűbb trendek az étrend-kiegészítők piacán, de szóba került az is, hogy mikor és milyen feltételek mellett fontolnák meg egy újabb cég felvásárlását.
A 2024-es gazdasági évben 3,5 százalékkal 93,7 milliárd forintra növelték az árbevételüket: ez rekord eredmény a cég életében, ugyanakkor elmarad a korábbi években tapasztalt tíz százalék feletti növekedéstől. Hogyan értékelné az elmúlt évet, sikerült részben elérni a tervezett növekedési célokat?
A múlt év kihívásokkal teli időszak volt, elsősorban a különböző gazdasági tényezők és nehézségek következtében. Ennek ellenére sikerült jelentős eredményeket elérnünk a költséghatékonyság és takarékoskodás terén. Úgy tapasztalom, hogy inkább a növekedési ütemünk lassult valamelyest, azonban ez szerencsére nem érintette az alapárbevételt. Az alapvető fogyasztói kereslet stabil maradt mind Magyarországon, mind a nemzetközi piacokon, amely kedvező hatást gyakorolt a vállalat teljesítményére.
A tavalyi évben tapasztalt növekedés elsősorban a külföldi piacokról érkezett, míg a hazai szegmens stagnálást mutatott. Ennek hátterében vélhetően az áll, hogy a fogyasztók egyre tudatosabban kezelik kiadásaikat, különösen az árakat illetően. A partnerektől érkező visszajelzések is ezt támasztják alá, csökkent a vásárlói forgalom az üzletekben, és összességében kevesebb tranzakció valósul meg a hazai piacon.

Az inflációs környezet továbbra sem kedvező: hogyan lehet az alapanyag és gyártás költségeinek drágulását integrálni az árakba, terveznek-e áremelést?
A jelenlegi helyzetben két lehetséges út van előttünk: vagy az árrés csökkenését vállaljuk, vagy áremelést hajtunk végre, egészen addig, amíg el nem érjük azt a pontot, ahol a fogyasztók már nem hajlandók tovább fizetni. Jelenleg úgy látjuk, hogy elértük ezt a pontot, vagyis további áremelés esetén már árbevétel-veszteséggel kellene számolnunk.
Az árbevétel csökkenése valójában a fogyasztói bizalom elvesztését is jelentené, amit mindenképpen szeretnénk elkerülni. Éppen ezért inkább vállaljuk ennek az időszaknak a kihívásait, hogy hosszú távon megőrizzük a vásárlók lojalitását és fenntartsuk a stabil piaci jelenlétünket.
A cég kereskedelmi stratégiájának fontos eleme az e-kereskedelem, amelynek volumene világszerte visszaesett. Önök mit tapasztaltak ezen a területen?
Összességében folyamatosan a piacszerzésre összpontosítunk, így jellemzően nem visszaesést tapasztalunk, hanem a növekedés ütemének lassulását. Ez a tendencia megfigyelhető volt az elmúlt évben az e-kereskedelmi felületeinken is. Azonban az idei évben már ennek ellenkezőjét tapasztaljuk: a piac látszólag újra élénkül, és a vásárlók visszatérnek. Ez különösen a külföldi piacokra igaz, míg Magyarországon a fogyasztói döntések továbbra is óvatosabbak.
Hogyan indult a 2025-ös év, elérhetőnek látják akár a 100 milliárdos árbevételt is?
Az idei év kedvezően indult, és ha a jelenlegi tendencia folytatódik, akkor a kitűzött 100 milliárdos célértéket is elérhetjük. Természetesen az év hátralévő része még számos változót tartogat, különösen az árfolyamingadozás tekintetében, amely jelentős hatással lehet eredményeinkre. Mivel árbevételünk meghatározó része Nyugat-Európában keletkezik, és azt forintban számoljuk el, az árfolyammozgások szerepe kiemelt jelentőségű. Jelenleg azonban a növekedés kétszámjegyű, és kifejezetten kedvező ütemet mutat.
Milyen trendek határozzák meg jelenleg az étrend-kiegészítő piacot, és látszik-e már, hogy milyen irányok jöhetnek a következő időszakban?
Jelenleg a kreatinfogyasztás kiemelkedő növekedést mutat, bár továbbra is inkább rétegterméknek tekinthető, és még nem lépett ki ebből a státuszból. Nem tartom valószínűnek, hogy a közeljövőben kreatinos puding jelenik meg az élelmiszerboltok polcain, de a kereslet dinamikusan emelkedik. Az elmúlt években elsősorban a kollagén volt a legkiemelkedőbb trend, míg most a kreatin vette át ezt a szerepet.

Ezzel szemben a fehérjék és vitaminok stabil növekedési pályán maradtak, követve a korábbi várakozásokat.
Mi a termékfejlesztés során kiemelt figyelmet fordítunk arra, hogy olyan innovációkat hozzunk létre, amelyek illeszkednek az aktuális trendekhez, és időben piacra kerüljenek. Jelenleg is számos terméket fejlesztünk párhuzamosan, különös tekintettel a kreatintartalmú vitaminokra és a fehérjeszeletekre.
Ahogy már említette, a BioTechUSA bevételének jelentős része - több mint 80 százalék - külföldi piacokról érkezik, a vállalat pedig több mint 100 országban értékesít. Akadnak azért olyan új piacok, ahová szeretnének kilépni vagy ahol növelnék a piaci részesedésüket?
A legfrissebb piacbővítési lehetőségek közül Szaúd-Arábia kiemelkedik, ahol nemrégiben sikerült megvetnünk a lábunkat. Egy szakmai kiállításon vettünk részt, amely során rendkívül eredményes tárgyalásokat folytattunk, és komoly lehetőségeket látunk a piac megnyitásában.
Emellett további dinamikusan fejlődő piacaink közé tartozik Egyiptom, Kambodzsa és Üzbegisztán, amelyek meglepő, de ígéretes növekedést mutattak 2024 végére, és a 2025-ös évben is kiemelt jelentőséggel bírnak. Sőt, nemcsak Üzbegisztán, hanem a többi közép-ázsiai ország is egyre nagyobb potenciált jelent. Bár jelenleg ezek az országok az árbevételünk viszonylag kis részét adják, gazdasági fejlődésük révén folyamatosan növekvő kereslet mutatkozik a prémium termékeink iránt.
2020-ban felvásárolták a Scitec Nutrition-t, a márka azóta a BioTechUSA cégcsoport részeként működik. Terveznek a jövőben hasonló akvizíciót?
A kérdés szóba került, azonban idén nem áll rendelkezésre forrás a megvalósításhoz. Jelenleg a raktárkészlet növelése és a saját beruházások emésztik fel a likvid tőke nagy részét. A raktárkészlet fejlesztésére azért van szükség, mert a fehérje piaci értéke folyamatosan növekszik, így csak magasabb beszerzési áron juthatunk hozzá. Ha túljutunk ezen az időszakon, utána lehet akvizíciókban gondolkozni.
Jelenleg azonban olyan mértékben tudunk organikusan növekedni, hogy érdemes megfontolni, hogy a meglévő rendszer optimalizálásával vagy egy új cég integrálásával nyerhetünk-e többet.
Milyen cégeket részesítenének előnyben, ha felvásárlásról van szó?
Ha akvizíciós célt keresünk, akkor olyan vállalatokkal érdemes tárgyalni, amelyek bérgyártásban dolgoznak és jelentős árbevétellel rendelkeznek, miközben versenyképes áron tudunk hozzájuk jutni. Ez egy olyan háromszög, amely illeszkedik a mi szakterületünkhöz, hiszen a gyártásban kiemelkedő tapasztalattal rendelkezünk, és bármilyen étrend-kiegészítőkkel foglalkozó vállalatot hatékonyan tudnánk üzemeltetni. Fontos, hogy az integráció révén olyan szinergiák jöjjenek létre, amelyek mindkét fél számára előnyösek.

A nemrég bejelentett 9 milliárd forintos beruházásuknak egyik eleme a szadai és dunakeszi üzemek energetikai korszerűsítése napelemes energiatermelő rendszerekkel. Hogyan jelenik meg a fenntarthatóság és a tágabban értelmezett ESG szempontok a vállalat életében?
A fenntarthatóság kérdése gyakorlatilag minden megbeszélésünkön előkerül, és ilyenkor számos szempontot figyelembe veszünk. Az alapvető gondolkodásmódunk része, hogy megvizsgáljuk, van-e lehetőség arra, hogy egy egyszeri beruházással hosszú távon költségcsökkentést érjünk el, például energiamegtakarítással.
Társadalmi felelősségvállalás terén Magyarországon biztosan az éllovasok közé tartozunk. A jótékonysági és társadalmi hozzájárulásunk több százmillió forintos nagyságrendet képvisel: mint kizárólag magyar tulajdonú cég, számos kezdeményezést támogattunk a magyar egészségügyi rendszerben, kórházakat, egészségügyi dolgozókat segítve termékekkel, készpénzzel, valamint rehabilitációs, terápiás és diagnosztikai eszközök beszerzésével.

Luxus lett a házi kedvencek temetése: leesik az állad, mennyit kérnek egy kutya, cica hamvasztásáért
Szigorú feltételek mellett családi házunk kertjében eltemethetjük elpusztult kisállatainkat, ám a főszabály szerint máshol tiltott a temetés, sőt, még a hamvak szétszórása is.
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Még idén elérheti a százmilliárdos álomhatárt ez a magyar étrend-kiegészítő gyártó
Lévai Bálintot, a BioTechUSA vezérigazgatóját és társtulajdonosát kérdeztük.
-
Kiváló minőség a tányérodon – KMÉ-védjegyes termékek a Mecsek Baromfi Kft.-től (x)
A Mecsek Baromfi Kft. friss csirkehúsai elnyerték a KMÉ-védjegyet, amely biztosítja a vásárlók számára a valóban kiemelkedő minőséget.
-
A magyar befektetők fele nagy lehetőséget szalaszt el (x)
Egyre nagyobb az érdeklődés a TBSZ iránt, a befektetők többsége viszont még mindig nem használja ki ennek az adóhatékony befektetési módnak az előnyeit.
Green Transition & ESG 2025
AI in Business 2025
Biztosítás 2025


