Korábban beszámoltunk róla, hogy forradalmian új hirdetési rendszert tesztel a Google, a Pay-Per-Action (PPA) keretében ugyanis a hirdető nem fizet minden egyes, az oldalára mutató klikkért, csakis akkor kell a zsebébe nyúlnia, ha a honlapjára irányított felhasználó végre is hajt ott bizonyos tevékenységet, például kitölt egy űrlapot vagy megvásárol valamit. Az újdonság megváltásként hathat a klikkelési csalásoktól rettegő vállalakozók számára, ha azonban jobban belegondolunk, könnyen lehet, hogy mégsem áll feje tetejére az online hirdetési piac a szolgáltatás bevezetésével. Lássuk, mire is jó a PPA, mik lehetnek az előnyei és mire számíthatunk az árazás tekintetében!
Mitől új és hogyan működik?
A Pay-Per-Click (PPC) modell működését korábban már felvázoltuk, így jelen összeállításunkban csak a kettő közti különbségre fókuszálunk. A PPA működését legegyszerűbben talán a beindításhoz szükséges lépéseken keresztül mutathatjuk be:
- tartalomhoz, illetve keresőszóhoz kötött hirdetésről lévén szó, mindenek előtt itt is meg kell jelölni a kínált szolgáltatásunk esetében releváns keresőszavakat, melyek révén potenciális ügyfeleink ránk találhatnak. (Ezen behatárolás lesz majd az alapja annak, hogy a Google mely partner oldalain kerül majd megjelenítésre a hirdetés.)
- Miután megvannak a keresőszavak, kifejezések, licitálnunk kell arra, mennyi pénzt is ér meg nekünk egy adott akció, például egy online rendelés. Természetesen minél magasabb a felajánlott összeg, annál jobb pozícióba kerülhet a hirdetés.
- Amennyiben a megjelölt akció végrehajtódik, akkor a hirdető Google számláját megterhelik a Cost-Per-Action összeggel, azaz az egy akcióra jutó árral.
A rendszer első látásra főnyereménynek tűnhet, hiszen egy hitelközvetítő például megadhatja, hogy neki simán megér akár 1000 forintot is, ha egy potenciális ügyfél kitölt az oldalán egy kapcsolatfelvételi űrlapot, hiszen ennél jóval nagyobb várható jutalékra számíthat, ha a tranzakció eljut az üzletkötés fázisába. (Értelemszerűen a racionális Cost-Per-Action meghatározásához az átlagos jutalékösszeget kellene beszorozni az üzletkötések összes kapcsolatfelvételre vetített arányával és ennél alacsonyabb összeget kell belőni.)
A márciusban bemutatott béta verzió teszteléséhez eleinte csak amerikai hirdetők csatlakozhattak, most azonban már akár magyarországi partnerek is kipróbálhatják a rendszert, amennyiben elmondhatják magukról, hogy az elmúlt 30 nap során 500-nál több konverziót értek el egy Cost-Per-Click alapú vagy CPM (ezer megjelenésre jutó költség) alapú árazás mellett.
A kulcsszó természetesen maga a konverzió, azaz a konverziókövetés, melyre eddig is volt lehetőség az AdWords-ben, így megkérdőjelezhető, hogy mennyiben hozhat forradalmi újítást a Pay-Per-Action.
Eddig is lehetett ilyet csinálni...
A tapasztalt klikkalapú elszámolást használó, AdWords hirdetők bizonyára tisztában vannak azzal, hogy ezt a rendszert is csak úgy lehet igazán hatékonyan alkalmazni, ha követjük, hogy a Google által pénzért behozott látogatók közül hányan tranzaktáltak a weblapunkon.
Erre jelenleg is van lehetőség, a funkciót pedig konverziókövetésnek hívják. Ha egy hitelközvetítő célja, hogy az oldalán kitöltsék a kapcsolatfelvételi formot, akkor annyi a dolga, hogy a Google által adott kódot bemásolja abba a weboldalába, ami a form kitöltését követően kerül megjelenítésre (pl.: Köszönöm ajánlatkérését!).
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Ettől kezdve már kulcsszavankénti bontásban is lehet látni, hogy melyik kifejezés hány konverziót eredményezett és mennyit költöttünk rá, így meghatározható az egy konverzióra (pl. ajánlatkérésre) jutó fajlagos ár.
Ezzel gyakorlatilag el is jutottunk a Cost-Per-Action kategóriához, a hagyományos CPC rendszerben azonban ezt az értéket csak úgy szoríthatjuk le, ha a hatékonyabb kulcsszavak felé toljuk el a hirdetési költségvetés súlyát. Az új rendszerben várhatóan nem kell majd ennyit bűvészkedni, hiszen közvetlenül befolyásolhatjuk a végső célként megjelölt értéket.
Akiket halálra ítélhet a Google
Jogos kérdésként vetődik fel, hogy milyen hatással bírhat az ún. affiliate rendszerekre a Google új szolgáltatása. Mint ismeretes a hagyományos affiliate szisztémában a honlapunkon elhelyezhetjük egy partner reklámját, amennyiben pedig valamelyik látogatónk rajtunk keresztül odatévedve vesz valamit, jutalékot kaphatunk. Első látásra a Google új szolgáltatása versenytársa lehet a korábbi rendszereknek.
Szintén érdemes elgondolkodni egy pillanatra a klikkeléses csalások és az árazás kérdésén. Számos szakértő szerint a csalások visszaszorulhatnak, hiszen most már AdSense-es oldal üzemeltetőként nem lesz elég klikkelgetni az általunk megjelenített Google hirdetésekre ahhoz, hogy pénzt kapjunk, már tranzaktálni is kellene. Más kérdés persze, hogy egy tranzakció ára értelemszerűen sokszorosa lesz egy klikk árának, így a honlap üzemeltetőjének akár meg is érheti sokszoros pénzért fals adatokkal hitelt igényelni, amíg le nem bukik...ha lesz ilyen egyáltalán.
A tendencia persze elég látványos lenne, a hirdető ugyanis rövid időn belül észrevenné, hogy a kapcsolatfelvételek számára vetített üzletkötési arány drasztikusan visszaesett. Kivédhető természetesen ez a gond akkor, ha az akciót magát egy termék megrendeléseként definiáljuk, melyért cserébe már fizetnie kell az ügyfélnek. Mivel ekkor az ár nyilvánvalóan magasabb mint amit az akcióért a Google-nek fizet a hirdető, a csalónak nem érdeke drága árut venni, hogy az ár egy részét jóváírja számláján a Google. Mindez persze csak akkor igaz, ha valós adatokat ad meg a "vásárló"...
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Műtárgyak, mint befektetés: trend vagy lehetőség? (x)
Rolex és Vaszary uralják ma az értékkövető piacot
Portfolio Gen Z Fest 2025


