A jóhiszeműen megalkotott szabályozás már nem első esetben fordult rosszra. Egyre több élelmes vállalkozás fedezi fel a költségmentes pénzszerzési lehetőséget, amely az internetben rejlik. Nézzük, mit és hogyan használnak ki!
Mi a szabály?
A domain-nevek szabályozásáért felelős International Corp. for Assigned Names & Numbers (ICANN) még 2000-ben vezette be a bejegyzésre vonatkozó türelmi időt. Ez a türelmi idő azt jelenti, hogy a domain-név bejegyzése után meghatározott ideig (ez jellemzően 5 nap) visszavonhatja a bejegyzést a domain tulajdonosa, és a regisztrációs díjat teljes egészében visszakapja.
Hogy miért jó ez a szabály? Eredetileg azért találták ki, hogy ha valaki elgépeli a domain nevet, vagyis valami olyat regisztrál be, amit nem akart, nincs rá szüksége, akkor attól költségek nélkül megszabadulhasson. Úgy látszik az ICANN elsiklott afelett, hogy igen sokan abból gazdagodtak meg, hogy domain-neveket adnak-vesznek.
Szerencsés esetben ugyanis nemhogy nem kéne ráfizetni a cégeknek az elírásra, hanem haszonnal adhatnának túl rajta. Mindenesetre az ICANN biztosította azt az esetet is, ha netán nem érne rá a cég a domain-név értékesítésével foglalkozni, vagy nem egyáltalán nem is érné meg neki az.
Mit láttak meg ebben a cégek?
Első lépésként annak a lehetőségét fedezték fel a türelmi időszakban, hogy felmérjék mennyire vonzó a felhasználók számára egy-egy domain-név, s ha nem válik be visszaadják azt (vagyis próbálgatják, melyik a legtöbb pénzt magában rejtő lehetőség). A következő lépcsőfok ennél már jóval merészebb volt.
Egyre többen domain-név regisztrációval foglalkozó társaság kezd arra szakosodni, hogy bejegyeztet egy-egy címet, majd a türelmi időszak végén törli azt, miközben öt napig ingyen használja azt az elérést. Ezt a tevékenységet el is nevezték domain-kóstolásnak.
Maga a kóstolás talán még nem is olyan nagy probléma, az már azonban igen, hogy mit is csinálnak ezeken az oldalakon az 5 nap alatt. Egészen egyszerű telepakolják pay-per-click hirdetésekkel, minden egyes, az oldalra tévedt és valamelyik hirdetésre kattintó felhasználó után jutalékot kapnak.
Harc vagy háború?
A BusinessWeek szerint az ICANN egyelőre ellenáll a nagyobb vállalatok (így például a Verizon) nyomásának, s nem szeretné megszüntetni a türelmi időszakot (persze talán az is megoldás lehetne, ha a visszavonás után meghatározott ideig ugyanaz a cég nem jegyezhetné be ugyanazt a nevet). Így akad, amely türelmét vesztette, s más területen tett lépéseket a domain-név kóstolás ellen.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Ilyen a Neiman Marcus Group (NMG) esete is, ők szövetségi szintre emelték az egyik legnagyobb "kóstolgató", a Dotster ügyét. Az NMG ugyanis perre vitte az esetet, a perben pedig elismerték, hogy a Dotster óriáskampányt indított a domain-kóstolás, illetve egyéb eszközök segítségével, melyek célpontjait olyan nagyvállalatok képezték, mint a Google, a Playboy, a Disney, vagy például a Cingular.
Egy másik vállalat, a Verisign pedig egy olyan termékkel állt elő, melynek célja felvenni a harcot a márkanevekkel való visszaélés ellen. A digitális márkanév-védelemre és az azzal való visszaélés megelőzésére szolgáló program éves költsége 100 - 400 ezer dollárra rúghat.
Kifogás kifogás hátán
Világszinten egyelőre azért még nincsenek olyan nagy mértékben jelen a domain-kóstoló vállalkozások, egyes szakértők szerint 25-30 ilyen vállalat lehet.
Azon vállalatok, amelyek mégis ilyenforma pénzszerzésre adják fejüket azzal takaróznak, hogy tevékenységük tulajdonképpen hasznos, hiszen az eltévedt felhasználókat továbbjuttathatják keresett célpontjukhoz.
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
A fiatalok vállalkozásindítását ösztönzi az OTP Bank új pályázata
OTP Junior Piacralépők címmel vállalkozói versenyt hirdetnek fiatalok számára.
-
Neked 1%, nekik egy újabb lépés a kórházi magány ellen (x)
Az Amigos a gyerekekért önkéntesei, 10 éve viszik a játékos nyelvtanulást a kórházakba. Segítsd őket, hogy jövőre is ott lehessenek a kórházi ágyak mellett.
-
Kiváló minőségű tejtermékek minden napra (x)
A Sole-Mizo Zrt. hat Mizo márkaterméke szerezte már meg a KMÉ-védjegyet, amely a kiemelkedő minőség garanciája a fogyasztók számára.
Portfolio Gen Z Fest 2025


