Zentai Zoltán, az ELTE szombathelyi oktatója elmesélte, másfél évvel ezelőtt, egy történész egy addig ismeretlen kőzettel állított be hozzá, ami elindította a vizsgálatokat.
A szavazók háromnegyede nem kötné életkorhoz a jogosítványt, nem szabnák meg, hány éves koráig vezethet valaki. Ellenben sokak szerint változtatni kellene a rendszeren: nem a háziorvosnak, hanem egy független orvostestületnek kellene eldöntenie, megfelelő-e valaki egészségi állapota az autózáshoz. Felmerült, hogy a felső mellett alsó korhatár is kéne a vezetői engedélyeknél.
Egyetlen nap alatt több mint 2000 olvasói szavazat, és megannyi komment érkezett arra a kérdésünkre, hogy korhatárhoz kell-e kötni a jogosítvány meghosszabbítását - egyszerűsítve: korlátozni kell-e az időseket a vezetésben. Ugyanis, ahogy beszámoltunk róla, újból fellángolt a társadalmi vita arról, hogy bizonyos kor felett ne lehessen meghosszabbítani a jogosítványt. Elhangzottak pró és kontra érvek, de ahogyan kiderült, jó döntést nem lehet hozni a témában, mivel nem lehet általánosságban elmondani, hogy az idősebbek rosszabbul vezetnének, mint a fiatalok - sőt, hajlandóak magukat is fejleszteni, hogy kevesebb nehézségük legyen.
A vitát a múlt héten lobbantotta lángra egy idős sofőr, aki rossz irányba hajtott fel az M44-es autópályára, és csak a többi autósnak köszönhető, hogy nem lett komolyabb baj a dologból. Az ügy az ország egyik leghallgatottabb rádióműsorában is téma volt, Sebestyén Balázs elég kemény kijelentéseket tett. Véleménye szerint az idős férfinak el kellett volna azonnal venni jogosítványát, és börtönbe zárni (!) a háziorvost, aki kiadta neki az alkalmassági engedélyt:
- vélekedett Sebestyén Balázs az ügyről, és hozzátette: "Egy bizonyos kor felett mindenkitől elvenném a jogosítványt. Ez ritmus, ez dinamika, tempóérzék, egyszerűen hülyülünk, ahogy öregszünk. Elfogynak a reflexek, máshogy ismered fel a veszélyt, nem veszed észre, ha hülye vagy. Menjél vonattal."
Erre reagálva a Háziorvosok Online Szervezete, a Magyar Orvosi Kamara Háziorvosi Csoportja, a háziorvosi és házi gyermekorvosi kollegiális vezetők a teljes háziorvos társadalom nevében elhatárolódtak Sebestyén Balázs műsorvezető azon kijelentéseitől. Azt azért hozzátették, hogy a háziorvosok is szigorítanák bizonyos életkor felett a jogosítvány hosszabbításához szükséges feltételeket - de helyesbítésre szólították fel Balázst.
Lássuk az eredményt!
Az eredmény látszólag egyértelmű: 73 százaléknyian nem értettek egyet a felvetéssel, hogy életkorhoz kellene kötni a vezetést. A kommnetek alapján ők a teljes szabadság hívei: mindenki vezethessen addig, ameddig az orvos alkalmasnak találja arra és, vagy alkalmasnak érzi magát.
Ugynakkor nagyjából 27 százaléknyian voksoltak arra, hogy igen, meg kell szabni, hány éves korukig ülhetnek az emberek a volán mögé. A támogatók csoportja javarészt saját rossz tapasztalatai alapján gondolja azt, hogy bizonyos kor fölött már ne engedjék vezetni az időseket. Mások az alkalmassági vizsgálatok megbízhatóságában kételkednek, fel is vetődött többekben, hogy az egész rendszert kellene átalakítani, és független orvostestületeknek kellene határozni az emberek alkalmasságáról a saját háziorvosuk helyett.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Tényleg több balesetet okoznak?
Egy másik érv volt az idősebb sofőrök mellett, hogy azok sokkal kevesebb balesetet okoznak, mint a fiatalok. Erről a legfrissebb adat az RTL Híradóban hangzott el nemrégiben: a KSH adataiból kiderült, hogy nem okoznak kirívóan sok balesetet, mégis, sokan gondolják úgy, hogy az idős embereknek nem kellene vezetniük. 2016-ban 2 895 balesetből a 60 és 70 év közötti elkövetők számlájára volt írható 326, a 70 év fölötti elkövetők száma pedig 210 volt.
Regulázzák a fiatalokat is!
Voltak olyanok is, akik elfogadták a felső határt, de azt mondták, legyen alsó korhatár is:
- hangzott el többektől a kommentszekcióban. A magyar rendszer egyébként valóban a megengedőbbek között van Európában, nálunk 17 éves kortól meg lehet szerezni a B-kategóriás jogsit, a tafolyamra már 16,5 évesen is be lehet iratkozni. Ezzel szemben az EU-ban általában a 18 éves korhatár van érvényben, ám a skandináv országokban például már 16 éves kortól vezethetnek a fiatalok - ha ül mellettük egy jogsival rendelkező felnőtt.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
Te mire költenéd a lakástakarékpénztári megtakarításodat?
A lakástakarék típusú öngondoskodás a piaci változások közepette is képes biztonságot adni.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.