Bár a statisztikák szerint nem okoznak kirívóan sok balesetet az idősek, de ismét fellángolt a vita az idősek jogosítványhosszabbításáról. Most az robbantotta az indulatokat, hogy pár napja egy idős sofőr forgalommal szemben vezetett az autópályán.
Újraindult a vita az idősek jogosítványainak meghosszabbításáról, miután néhány napja ismét a forgalommal szemben vezetett egy idős sofőr az autópályán. Bár a statisztikák szerint nem okoznak kirívóan sok balesetet, mégis, sokan gondolják úgy, hogy az idős embereknek nem kellene vezetniük. 2016-ban 2 895 balesetből a 60 és 70 év közötti elkövetők számlájára volt írható 326, a 70 év fölötti elkövetők száma pedig 210 volt - derül ki az RTL Híradóból.
A háziorvos korlátozásokat szabhat meg az idősek számára (például azt, hogy csak szemüvegben, vagy csak nappal vezethet valaki), ezek a jogosítványba is bekerülnek. A Magyar Autóklub szakértője szerint azonban ezek a korlátozások csak nehezen ellenőrizhetők, hiszen azokat nem jelzi a rendszám. A jogosítvány meghosszabbításakor nem lehet elnéző a háziorvos, mert egy egészségi állapot miatt bekövetkező baleset esetén neki is vállalnia kell a felelősséget.
A témával korábban a német autóklub is foglalkozott, témába vágó összegzésük kiemeli,
hogy nem akarnak társadalmi vitát gerjeszteni, de tény, hogy rengeteg
szépkorú sofőr nem gyakorol önkritikát, és rosszul méri fel a
képességeit. Például az életkorral összefüggésben csökkenhet a
rugalmasság, nőhet a reakcióidő, és az ember szeme is romlik. Ezeket a
legtöbben óvatossággal kompenzálják, de rengeteg idős fut bele emiatt
ideges, türelmetlen autóstársakba, ami csak tovább flusztrálja őket, és
további hibákba sodródhatnak bele.
Az ADAC egy felmérést is ismertetett, amely szerint a válaszadó idősek
több mint 80 százaléka jelentette ki, hogy szüksége van az autójára, nem
akar másoktól függeni a mobilitás tekintetében. És ami még meglepőbb,
40 százlék szívesen menne vezetéstechnikai tréningekre is, hogy
magbiztosabban tudjanak útra kelni.
Nem a szemmel van a baj
Rengeteg idős sofőrnek nem
is a szemével van baja, hanem a látottak feldolgozásával: Duje Tadin, a
Rochesteri Egyetem professzora a Telegraphnak korábban arról beszélt,
hogy látványszűrésért az emberi agyban a halántéklebeny középső területe
a felelős. Már korábbi tanulmányok is arra jutottak, hogy idősebbek,
tudtahasadástól vagy búskomorságtól szenvedők jobban észlelik a
háttérmozgásokat.
Ezek pedig megzavarhatják az embert, hiszen a
professzor is arra mutatott rá, hogy az ingereket néha sokkal jobb
kiszűrni, és csak az igazán fontos szituációkra koncentrálni. A probléma
tehát abban rejlik, hogy az agy rengeteg kapacitást fordít a
háttéringerek feldolgozására, ám ez az idő múlásával elkopik, így pedig
több időbe telik realizálni például az igazán komoly veszélyhelyzeteket.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
A
magyar hatóságok másképp is igyekeznek kiszűrni azokat, akik már
tényleg nem alkalmasak az autóvezetésre. Ezt szolgálja az a szabályozás
is, amely szerint 40 éves korig tíz, 40-60 év között öt, 60-70 között
három, 70 év fölött pedig két évre szól a B-kategóriás vezetői engedély.
A hosszabbításhoz pedig orvosi vizsgálaton kell átesni. Kivételes
esetekben, ha az életkor vagy a betegség indokolja, egyetlen évre adnak
ki jogsit, utána megint kontrollra kell menni.
Ugyanakkor a
jogosítvány meghosszabbításához elég egy szemvizsgálaton,
vérnyomásmérésen és vizeletvizsgálaton átesni. A vizsgálat díja
kategóriánként csökken, hiszen a kor előrehaladtával gyakrabban kell
arra elmenni. A díjak az alábbiak szerint alakul:
50 éves korig 7200 Ft
50 és 60 éves kor között 4800 Ft
60 és 70 éves kor 2500 Ft
a 70. év betöltése után 1700 Ft
A
papírral el kell ballagni a kormányablakba, ahol ügyintézés díja 4000
Ft, illetve 1500 Ft abban az esetben, ha az adott személy az öregségi
nyugdíjkorhatárt betöltötte, vagy az orvosi alkalmassági vélemény egy
évnél rövidebb ideig érvényes.
Ha valakit nem minősítenek
alkalmasnak, lehetőség van felülvizsgálat kérésére. Ezt írásban kell
kérvényezni a vélemény kézhezvételét követő 15 napon belül. A másodfokú
vizsgálat díja:
A csapadékos időjárás jelentősen növeli a közúti balesetek kockázatát: vizes vagy latyakos úton akár kétszer akkora is lehet a veszély, mint száraz körülmények között.
Nem változik a HÉV menetrendje egyik vonalon sem a jövő évben, mert lesz annyi szerelvény, hogy a kiszolgálás, az utasok szállítása zavartalan maradjon.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.