Budapesten az utak hókásásak, csúszósak, a havas útviszonyok miatt több BKK-járat nem, vagy terelve közlekedik.
Még mindig sok tévhit kering a piacon a villanyautókról: sokan például kevésbé vannak tisztában vele, hogy mennyibe kerül egy átlagos új autó Magyarországon, ezért vélik drágának az újfajta technológiát - nyilatkozta a Pénzcentrumnak Reizer Levente. A Nissan magyarországi PR menedzsere szerint a kormányzat vélhetően újabb forrásokat fog pumpálni a villanyautó-támogatásokba. A szakemberrel a hazai töltőhálózatról, illetve az elektromos autók Achilles-sarkáról, az akkupakkokról is beszélgettünk.
PC.: Hogy állunk elektromobilitás tekintetében? Az állami támogatás mennyiben javított a helyzeten?
Reizer Levente: Határozottan pozitív előrelépés volt ez a 2,5 milliós támogatás, most várjuk, hogy újra megnyíljon a lehetőség - vélhetően a kormánynak az a szándéka, hogy folytassák a pályázatot. Ha így lesz, tovább fognak pörögni az eladások, mert a 11 millió forint alatti elektromos autók a támogatással együtt már nagyjából annyiba kerülnek, mint a hagyományos modellek. A Nissan esetében a 11 milliós árért már egy nagyon jól felszerelt LEAF-et kapunk. Ha egy hasonló felszereltségű benzines autót konfigurálunk, amiben például van navigáció, kamera rendszer, fűtött első-hátsó ülések, fűtött kormánykerék, adaptív tempomat, autómata váltó, 150 lóerős motor stb. akkor az eketromos autós állami támogatás után hasonló lesz a benzin motoros autó ára is.
Arról nem beszélve, hogy a teljes használat költségeit nézve egy elektromos autót sokkal olcsóbb üzemeltetni és birtokolni, mint egy hagyományosat - ingyen parkolás, különféle adókedvezmények, olcsóbb üzemanyag, és még sorolhatnám.
PC.: Másik aggály még, hogy félnek az új technológiától, a drágább alkatrészektől: jellemzően az akkucseréről. A Leaf 10 éve fut az utakon, mik a tapasztalatok?
R.L.: Nekem a saját autóm egy 7 éves, első generációs Leaf. Van benne 80 ezer kilométer, és a 24 kWh-s akksi elhasználódása 14 százalékos, az autó tökéletesen működik. 10 év alatt azért változott a fogyasztók szemlélete is, jobban megbíznak az akkukban is, és bár a Nissan ad egy nagyvonalú garanciát, azt látjuk, hogy lényegében senki nem él az akkucserével. A régióban az öt országból alig-alig jelentenek be ilyeneket a szervizek, az újabb kereskedések már nem is akarnak befektetni akkumulátorjavító egységbe, mert nincs rá szükség - a régiektől pedig folyamatosan kapjuk, hogy gyakorlatilag fölösleges befektetés volt, nem használják ki.
PC.: Nemrégiben nagy átalakításon ment keresztül a hazai töltőhálózat, de még így sincs egységes fizetési mód például. Az ügyfelek nem panaszkodnak a bonyolultságra?
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
R.L.: Az biztos, hogy komplex a piac, de valamelyest egyszerűsödött a dolog: az MVM, az NKM és az e-Mobi Kft egy rendszerbe került, ergo három szereplőből lett egy - így ők lettek a legnagyobbak. Emellett pedig az ELMŰ hálózata (az E.ON - RWE - Innogy vásárlás miatt) várhatóan átkerül az E.ON-hoz, úgyhogy vélhetően náluk is fognak jönni az egyszerűsítések. A 2019-es év egy nagy lépés volt a hálózat fejlesztésében, idén pedig már eljutunk odáig, hogy a tölteni vágyó ügyfelek dolga is egyszerűsödik - a piaci résztvevők nagy erőkkel fejlesztik az applikációkat, amelyek egyre közelebb kerülnek a jól használható szinthez. A Nissannak is van a Next-e nevű projektje: a MOL-lal és más cégekkel közösen hat országban fedjük le villámtöltőkkel az autópályákat. A tervek szerint év végére el is készülnek a tervezett töltőállomások, amelyek lényegesen megkönnyítik a hosszú távú utazást Csehország, Szlovákia, Magyarország, Szlovénia, Horváthország és Románia autópályáin.
Lejjebb mehetnek az árak?
Korábban Szalai Zoltánnal beszélgetett a Pénzcentrum, ő vezető termékmenedzserként egyengette a teljesen elektromos Nissan Ariya útját a koncepciótól a kész autóig. Ő arról beszélt, ugyan az évek során olcsóbbak lettek az akupakkok, de a gyártók eddig inkább a hatótáv növekedését tartották szemelőtt az árcsökkentés helyett. Most viszont elértük azt a pontot, amikor már elégséges a villanyautók hatótávja:
A szakember elmondta, nemrég a Bloombergen jelent meg egy gyűjtés, amely szerint az átlagos piaci akkupakkok ára 2010-ben 1100 dollár volt kilowattonként, tavalyig ez 87 százalékot esett. Ebben nem csak a Nissan árai vannak benne, hanem az egész szegmens költségeit vizsgálták, ebből vontak egy piaci átlagot.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
Te mire költenéd a lakástakarékpénztári megtakarításodat?
A lakástakarék típusú öngondoskodás a piaci változások közepette is képes biztonságot adni.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.