Az európai gázpiac újabb kihívásokkal néz szembe az új év kezdetén, amelynek köszönhetően több mint egyéves csúcsra ugrott a gázár.
„Lengyelország több mint gondolnád” szlogennel 2025-ben is folytatja magyarországi kampányát a Lengyel Idegenforgalmi Szervezet. Lengyelország egyre népszerűbb úti céllá válik a magyar turisták körében. Az elmúlt időszakban különösen Zakopane és környéke (Krakkó, Wieliczka) vonzotta a magyar látogatókat, de a cél, hogy az utazók figyelmét felhívják a távolabbi desztinációkra is.
"Ellepték a magyarok Zakopanét", "csak magyar szót hallani", „magyar invázió” – ilyen, és ehhez hasonló szalagcímekkel jellemezte a lengyel sajtó azt, hogy Zakopanéban rekordszámú magyar turista járt a legutóbbi téli szezonban.
Egyre több magyar számára jelent ugyanis turisztikai desztinációt Lengyelország, minden évszakban: a statisztikák alapján a tátrai régióban például - az arab turisták után - a magyarok vannak jelen a legnagyobb számban – tájékoztatta a Pénzcentrumot a Lengyel Idegenforgalmi Szervezet (POT), melynek célja, hogy Lengyelországot, mint modern, vonzó országot népszerűsítse, amely magas színvonalú szolgáltatásokat és vonzó árakat kínál a turisták számára.
Európa legvonzóbb desztinációi között
Lengyelország az utóbbi években Európa legvonzóbb turisztikai célpontjai közé tartozik. A POT céljai között ezért is szerepel, hogy a magyar turisták az ország más részeit is felfedezzék.
Varsó, a gyorsan fejlődő metropolisz, ahova naponta több közvetlen repülőjárat is közlekedik Budapestről, kiváló kiindulópontot kínál a látogatóknak az egész ország bebarangolására, akár autóval, akár a gyors, megbízható és sűrű vasúthálózaton.
De Alsó-Szilézia, különösen a történelmi Wrocław városa is vonzó célpont lehet. Itt a statisztikák szerint 2024-ben már meglehetősen nagy számban meg is jelentek a magyar kerékpárosok, részben az aktív turisztikai lehetőségekről szóló korábbi promócióknak köszönhetően. A dunajeci tutajozók között pedig a magyarok a második legnagyobb csoportot alkották, közel 250 ezer résztvevővel.
A Lengyel Idegenforgalmi Szervezet fő koncepciói között szerepel:
- a gasztronómiai turizmus fejlesztése, többek között a Michelin-csillagos éttermek megjelenítésével, különböző kulináris útvonalak és a régiókra jellemző konyha bemutatásával;
- az aktív turizmus előmozdítása a kerékpárút-hálózat (pl. Green Velo) fejlesztésével, megismertetésével, a könnyed családi kerékpáros útvonalaktól a bike-parkokig; a sokszínű túrázási, vízisport-lehetőségek bemutatásával;
- a "slow turizmus" népszerűsítése, amely hosszabb tartózkodást, kulturális, művészeti, gasztronómiai desztinációk felfedezését jelenti Lengyelország kevésbé felkapott régióiban is - ilyen például a bölényrezervátumáról híres Białowieżai régió;
- a régi iparnegyedek, iparvárosok revitalizációja, új funkciók adása régi épületeknek (Varsó, Katowice, Łódź) - ezeken keresztül az ország progresszív oldalának bemutatása;
- Lengyelország promóciója nemzetközileg ismert sportolók segítségével;
A szervezet több kezdeményezést is indított a magyar turisták érdeklődésének felkeltésére az ország északi részei iránt. Együttműködnek a LOT légitársasággal, és a szialengyelorszag.hu oldalon személyes beszámolókkal, blogokkal népszerűsítik az országot, Bárány Róbert filmes utazó sorozata pedig a modern Lengyelországot mutatja be videóiban a gasztronómiától a klasszikus látnivalókon át a felkapott helyekig.
Krakkón és Zakopanén túl is izgalmas régiók várják a látogatókat
A Covid előtt, évente 200-220 ezer magyar turista látogatott Lengyelországba. Ez a szám jelenleg növekvő tendenciát mutat azzal, hogy a nemzetközi figyelem is erősödik a lengyel régiók iránt. Lublin például 2029-ben Európa Kulturális Fővárosa lesz.
A gdański karácsonyi vásár elnyerte a Best Christmas Market 2024-25 címet, Varsó pedig 2023-ban Európa Legjobb Desztinációja volt. (Turisztikai jelentőségét jól mutatja, hogy a lengyel főváros volt a helyszíne Taylor Swift The Eras Tour nevű turnéja kelet európai állomásainak 2024 augusztusában – a három koncerten összesen 200 ezernél is többen vettek részt, jelentősen megemelve az eltöltött vendégéjszakák számát.)
Mint megtudtuk, a turisztikai marketing fókuszába a következő hónapokban Varsó és Łódź kerül – mindkét nagyváros könnyen megközelíthető Budapestről.
Varsó profilja a dinamikus európai metropolisz, amelyet gazdag történelmén és különleges műemlékein kívül nyitott gondolkodású lakói, a Visztula-folyó és egyedülálló konyha jellemez. A lengyel főváros egy folyamatosan változó város, amelyet minden új látogatás alkalmával újra és újra felfedezhet az utazó.
Az ország közepén található Łódź a két fő autópálya, az A1 és az A2 kereszteződésében fekszik. Tele kontrasztokkal, rengeteg zölddel, meglepő avantgárd installációkkal – most második fiatalságát éli. A lerobbant iparváros az utóbbi 10 évben az ország egyik legmenőbb úticéljává nőtte ki magát modern múzeumaival, közösségi tereivel, urbanisztikai megoldásaival.
Most bárki ajándékozhat személyre szóló dalt karácsonyra bármelyik szerettének. A SONG4U a mesterséges intelligenciát és személyes történeteket ötvözve készít egyedi dalokat.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
-
Folytatódhat a "magyar invázió" Lengyelországban?
2025-ben is folytatja magyarországi kampányát a Lengyel Idegenforgalmi Szervezet.
-
Dél-Koreában is jól cseng a tokaji brand – Ezekkel a magyar borokkal érdemes külpiacra menni
Bíztatóak a kilátások a Magyar Bormarketing Ügynökség szerint.