Egy utazó blogger hét alulértékelt, mégis lenyűgöző európai várost mutatott be, hogy alternatívát kínáljon a túlturizmus által sújtott desztinációkra.
A turizmus óriási bevételi lehetőséget jelent: erre egyre több ország épít, mint lehetséges alternatíva gazdasági diverzifikációjuk érdekében. A korábban főként szénhidrogének eladására épülő nemzet milliárdokat fektet új szállodakomplexumokba, turisztikai látványosságokba, nem csak Dubaiban látunk csodákat, de a többi Öböl-menti ország is nyit a nyugati turisták felé. Bahrein az új pénzügyi központ, Katar kulturális központ, Omán pedig a biztonságos „terrorizmusmentes” országokként próbálja újradefiniálni magát. Megnéztük, vajon mikor érdemes ellátogatni ezekbe az országokba, és vajon olcsóbban kijön-e mint egy olaszországi vagy spanyolországi nyaralás.
A turizmus az egyik legdinamikusabban fejlődő iparág, és habár a pandémia megmutatta sebezhetőségét, az is kiderült, hogy szinte pillanatok alatt képes talpra állni. A COVID-19 világjárványt megelőzően kilenc egymást követő évben a globális turisztikai ágazat növekedése meghaladta a világgazdaságét, és az előrejelzések szerint ismét felveszi a tempót. A 2022-2032 közötti időszakban évente 5,8%-kal nőhet, ami több mint kétszer gyorsabb, mint az előrejelzett globális GDP. Az ágazat tehát a globális gazdasági növekedés egyik fő motorja.
De nem csak gazdasági előnyökkel jár, a társadalmak fejlődését is elősegíti mind helyi szinten, mind pedig az utazók szintjén – ezt túl sok magyarázatra nem is szorul. Hazánk is felismerte már ezt a lehetőséget: Orbán Viktor miniszterelnök éppen a legutóbbi, péntek reggeli rádióinterjúban elmondta, hogy a turizmus a magyar nemzetgazdaság legfontosabb ága, azért kiemelt Magyarországnak, mert az a legjobb pénz. Százezrek élnek meg belőle, és még adóbevételt is jelent.
De nem csak Róma, Párizs és Barcelona tudja ezt, hanem egyre több, korábban szinte teljes elszigeteltségben élő nemzet, köztük Perzsa-öböl országai is. Eddig fő bevételeik az olaj- és gázexportból származtak, ám az utóbbi években egyre nagyobb intenzitással fektetnek be szállodák, üdülőközpontok építésébe, és mellette persze marketingkampányokba. Úgy fest, sikeresek is ezek a kampányok: csak az Egyesült Arab Emírségekben az egy főre jutó nemzetközi turisztikai bevételek az előrejelzések szerint 2024 és 2029 között 914,1 dollárral, azaz 22,97 százalékkal növekedhet a Statista adatai szerint.
A gazdasági diverzifikáció kulcsfontosságú, nem csak a nemzetközi bizonytalanságok miatt, gondoljunk csak a gázai konfliktusra, de azért is, mert előbb-utóbb elapadnak a szénhidrogén-készletek, azaz elfogy az olaj, és azután is élni kell valamiből – már ha a 60 fokos nyári hőségben ez még lehetséges lesz valahogy.
A törekvések iránya egyértelmű: az Egyesült Arab Emírségek gazdaságában 1990-ben az olajszektor a GDP 46 százalékát tette ki, 2022-ben már csak a 28 százalékát. Szaúd-Arábia is nagyon hasonló folyamatok játszódnak le: az irány egyértelmű
Lényeg, hogy gazdaságaik ellenálló képességét fokozzák, ehhez azonban nem csak pénz, infrastruktúra és szándék, bürokratikus könnyítések is szükségesek, no meg elfogadás a helyiek részéről – bár nagyon úgy fest, azzal nem lesz baj. Sőt az új iránymunkahelyeket is teremt: csak Szaúd-Arábiában 2019 óta 250 ezer plusz embert foglalkoztat az ágazat.
Könnyítések a papíron
A májusi Arabian Travel Marketen ismertették az új „schengeni stílusú” egységes GCC -vízum terveit, amely lehetővé teszi, hogy az utazók egy engedéllyel mind a hat GCC-országot meglátogassák.
Az Arab-öböl országai egyre markánsabban felismerik a közös érdekeket és az együttműködési lehetőségeket. Ennek érdekében diverzifikálják a gazdaságukat:
Bahrein az új pénzügyi központ, Katar kulturális központ, Omán pedig a biztonságos „terrorizmusmentes” országokként próbálják újradefiniálni magukat. Komoly erőfeszítéseket tesznek az utazás megkönnyítésére, amire az egyik legjobb példa a GCC országok közötti együttműködés, amelynek keretében a tagországok közötti utazáshoz nem kell útlevél, a személyi igazolvány elegendő. Ezen felül pedig vannak egyéni egyezségek különböző más térségekkel, például Ománba történő belépés során, amennyiben 10 napon belüli a tartózkodási idő, nem szükséges vízumot kiváltani”
- mondta el a Pénzcentrumnak Csonki Ádám, utazási, turisztikai szakértő, a Fireflies vezető disztribútora. Ezek az országok tehát biztonságosa, és kiemelt figyelmet fordítanak a turistákra.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Tavaly novemberben Ománba látogatott el a Pénzcentrum, és ott megtapasztalhattuk, tényleg az van a csomagban, mint amit az utazási irodák katalógusai ígérnek: stabil meleg, langyos tenger, laza programok (már akit ez érint), de elsősorban nyugodt, kényelmes pihenés.
Nem véletlen a novemberi időpont, hiszen nagyjából október és április között érdemes ellátogatni ezekbe az országokba, ugyanis akkor még kellemes 30 fok körüli a hőmérséklet, a tenger sem túl meleg, a májustól szeptemberig tartó időszak viszont nagyon forró, emiatt olyankor olcsóbb az Arab-öböl térségébe utazni.
Átlagosan számolva nem kedvezőbb az ára, mint a mediterrán európai desztinációké, persze kifoghatunk remek ajánlatokat utazási irodákon keresztül, de egyértelműen drágább az Arab-öböl menti országokba látogatni és ott tartózkodni, mint a mediterrán Európában.
Ennek számos oka van Csonki Ádám szerint, de az egyik legmeghatározóbb a magas életszínvonal, melynek következtében az árak is magasabbak, mint a Mediterráneumban.
Jellemzően „télből a nyárba” úti célokról van szó innen, a kontinensről nézve, ám aki már most a téli „nyári” vakációra gondol, neki érdemes lehet időben lépni és foglalni. Már most elérhetőek a first minute csomagok, akár már 309 ezer forint/főtől – de ez csomagár legalja, jellemzően all inclusive ellátásban inkább fejenkén 500 ezer forintos árral számoljunk. Ebben azonban már minden benne van, még a legutolsó reptéri transzfer is.
Luxus és fenntarthatóság
A régió a minőségre is nagy hangsúlyt fektet, nem csoda, hiszen a luxusturizmus óriási hívószó 2024-ben, mint ahogy arról ebben a cikkben beszámoltunk:
Dubai és Rijád is magas pontszámot ért el a luxus és a 3 csillagos szállodák elégedettségi felméréseiben egyaránt, felülmúlva minőségben az olyan városokat, mint Párizs, London és New York. De ugyanilyen fontos a fenntarthatóság is, főleg az egyre nagyobb gazdasági súllyal jelenlévő z generáció számára: számukra ez fontos hívószó.
A turisztikailag feltörekvő országok stratégiájában a fenntarthatóság kulcsfontosságú tényező, erre irányuló törekvések is egyértelműek, még ha ezt egyelőre nehéz is elképzelni egy az utcát légkondicionáló országról beszélve. A GCC a fenntartható közlekedést is szorgalmazza: Dubai tervei szerint 2030-ra több mint 42 ezer elektromos járművet helyez forgalomba, és három éven belül önvezető légi taxikat vezet be, jelentősen csökkentve a kulcsfontosságú területek közötti utazási időt.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
Te mire költenéd a lakástakarékpénztári megtakarításodat?
A lakástakarék típusú öngondoskodás a piaci változások közepette is képes biztonságot adni.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.