Felszállás előtt lángba borult az orlandói nemzetközi repülőtéren hétfőn a Delta légitársaság egyik utasszállító repülőgépének hajtóműve.

A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségéhez a nyár folyamán sűrűbben, de aztkövetően is folyamatosan érkeznek panaszok járatkésések, törölt járatok és egyéb légiközlekedést érintő problémákkal összefüggésben - közölte a szervezet.
Az Európai Bizottság Mobilitáspolitikai és Közlekedési Főigazgatósága (DG Move) felülvizsgálta a légi utas jogokra vonatkozó értelmező iránymutatását. Az új iránymutatásba beépítették az összes bírói gyakorlatot, tisztázva számos értelmezési problémát. Az alábbiakban néhány érdekes kérdést tárgyalunk példákkal együtt.
Az indulási időpont módosítása
A „járat törlése” és a „késés” közötti különbség tisztázására az iránymutatás rávilágít arra, hogy bár a járatszám módosítása sokszor a járat törlését jelzi, ez nem mindig meghatározó. Például, ha egy járat jelentős késéssel indul, de ugyanazon a napon egy megjegyzéssel ellátott új számmal indul (pl. XX 1234a), az továbbra is késésnek minősülhet. A döntés eseti alapon történik, figyelembe véve az indulási időpont módosításának mértékét:
- Késés: Ha a járat indulását kevesebb mint 3 órával halasztják el.
- Törlés: Ha az indulási időpontot több mint 1 órával előrehozzák.
A visszatérő légi jármű esete
Ha egy légi jármű felszáll, majd visszatér az indulási repülőtérre, és az utasokat más járatokra helyezik át, a járatot töröltnek tekintik. Ilyen esetben a célállomás elérése elmarad, így a járat nem teljesítettnek minősül.
Elterelt járat
Ha a járatot egy olyan repülőtérre irányítják, amely nem az eredeti célállomás, azt törlésként kell kezelni, kivéve, ha az érkezési és eredeti célállomás ugyanazt a várost, régiót szolgálja ki. Ebben az esetben késésről van szó. Ha azonban eltérő városba vagy régióba érkezik, az utasokat kártalanítás illeti meg.
„Hosszú késés” érkezéskor
A 3 órát meghaladó érkezési késés ugyanazokat a kártalanítási jogokat eredményezi, mint a járat törlése. Az érkezési időpontot az alapján határozzák meg, amikor a repülőgép egyik ajtaja kinyílik, és az utasok elhagyhatják a gépet.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Tájékoztatás késés vagy járattörlés esetén
A 261/2004/EK rendelet előírja, hogy a késéssel érintett utasokat írásban kell tájékoztatni a jogaikról, beleértve a kártalanítást és a segítségnyújtás szabályait. Az információt minden érintett számára hozzáférhető módon, lehetőség szerint elektronikus úton is biztosítani kell.
Étkezés, frissítők és szállás biztosítása
A rendelet célja, hogy a visszatérő járatra vagy átfoglalásra váró utasok szükségleteit megfelelően kielégítsék. Az ellátás mértéke a körülményekhez igazodik, különös figyelemmel a fogyatékkal élőkre és a kísérő nélkül utazó gyermekekre.
Rendkívüli körülmények
Belső események: A légitársaság tevékenységi körével összefüggő események (pl. műszaki hibák, személyzet hiánya) általában nem minősülnek rendkívüli körülménynek.
Külső események: Harmadik felek cselekedeteiből (pl. madarakkal való ütközés) vagy természeti eseményekből eredő helyzetek többnyire rendkívüli körülménynek számítanak.
Az iránymutatás részletei további pontosítást nyújtanak a kártalanítási jogok és a légitársaságok felelőssége terén.
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Egy jó szörp titka: így lett a házi receptből sikeres vállalkozás
A semmiből indulva vált országosan ismert prémium márkává a Mayer szörp.
-
Az energiatárolás ideje eljött – Az Ön cége készen áll rá? (x)
Az energiatárolás ma már nem opció, hanem versenyelőny. A PV Napenergia szakértelemmel és jogosultsággal segít megvalósítani.
-
A zsalupiac, mint a nagyberuházások trendmutatója (x)
A nagyberuházásokon használt zsaluk forgalma jól mutatja a piaci trendeket. A Meva dunakeszi regionális logisztikai központja a nyugat-európai kivitelezőket is kiszolgálja.
Portfolio Gen Z Fest 2025


