A majomhimlő elleni védekezés kizárólag oltással lehetséges, gyógyszer egyelőre nem áll rendelkezésre.
Végre egy mozgásforma, aminek jót tett a járvány! A bringázás amatőr szerelmesei többet tekertek az elmúlt egy évben, mint előtte bármikor. A járvány következtében a nemzetközi ellátási lánc zavarai viszont – a kereslet megugrásával „kézen fogva” - világszerte komoly kerékpárhiányhoz vezettek. A Pénzcentrum két különböző nézőpontból mutatja be a jelent és a közeljövőt.
Elöljáróban néhány érdekes adat: magyar felnőtt lakosság 71%-a szokott kerékpározni, 63 százalékuk ezt a saját biciklijén teszi. Az egész országban, főleg Budapesten többen bringáznak a koronavírus járvány kitörése óta, mint korábban: a teljes felnőtt lakosság körében 9%, a budapestieknél 11%, a fővárosi tömegközlekedőknek pedig 13%-os volt az emelkedés
– sorolja a Magyar Kerékpáros Klub által a Mediánnál megrendelt, 3000 fős reprezentatív közvéleménykutatás eredményeit Kürti Gábor, a szervezet elnöke.
Kiderült továbbá, hogy bringázni azért szeretnek a magyarok, mert a sportolással egészségesebbek lehetnek. Fontos érv, hogy szabadon és rugalmasan lehet vele közlekedni. Számít nekik a környezetvédelem, valamint, hogy, a tömegközlekedésre várakozni kell, míg a biciklire csak fel kell pattanni. Nem elhanyagolható szempont az olcsóság sem.
Nem meglepő, hogy a kisebb városokban és falvakban legnagyobb a biciklizők aránya, több a férfi, mint nő, felülreprezentáltak a fiatal felnőttek, és több közöttük a diplomás, mint a 8 általánost végzett. Legjobban a közvilágítással elégedettek (bár ez is csak erős közepes osztályzatra volt elég), legrosszabbnak a burkolatok minőségét ítélik. A kerékpártárolás lehetőségeiben is van hová fejlődni.
További érdekességként megtudjuk, hogy a kerékpározástól az autóforgalom nagysága és a kijelölt infrastruktúra hiánya tartja vissza a legtöbb embert. A budapestiek igényelnék, hogy a külvárosokból kényelmesebben lehessen bejutni a belvárosba, a Duna-hidak átjárhatóbbak legyenek, és a főútvonalakon több kerékpársávot jelölnének ki.
A bringa is globális termék
Kürti Gábortól azt is megtudjuk, hogy ebben az iparágban elképesztő méretű a globalitás, szinte minden alkatrész más országban (vagy kontinensen) készül. Van olyan üzem, ahol a komplett biciklit szerelik össze, amiből már „csak” egy – alapvető – alkatrész, a lánc hiányzik, amely viszont több ezer kilométerről érkezik. Vagyis, egyetlen részelem hiánya is megakaszthatja a gyártást.
A járvány következtében a nemzetközi ellátási lánc zavarai – a kereslet megugrásával „kézen fogva” - világszerte komoly kerékpárhiányhoz vezettek. A meghatározó ázsiai alkatrészek a határzárak, kikötői karanténok, konténerhiány, a tengeri kereskedelem zűrzavara miatt nem jutottak el a piacokra. Ennek következtében a jó ár-érték arányú bringák szinte teljesen eltűntek a piacról, ami mindeddig elképzelhetetlen volt.
Az elnök szerint jövő tavasz előtt biztos nem áll helyre a kereslet-kínálat. Emiatt azonban érdemben nem lett kevesebb bicikli az utakon, ugyanis nagyot ugrott a használt piac.
A magyar politika Svájca
A közlekedésben a kerékpárosok minimális arányban okoznak súlyos balesetet, ők inkább az elszenvedők. Sajnos a közlekedésben alig van érdemi rendőri ellenőrzés. Ez érződik a morálon, mind az autósoknál, mind a bringásoknál. Bár – a közvélekedéssel ellentétben – nemzetközi összehasonlításban nem állunk rosszul.
A bringázás a magyar politika Svájca, talán az egyetlen téma, aminek fejlesztésében egyetért a kormány és az ellenzék.
A kivétel a körúti biciklisáv ügye volt, ahol a nagypolitika szereplői feszültek egymásnak. Mára a Nagykörúton 2,5-3-szorosára nőtt a két keréken közlekedők száma és folyamatosan emelkedik. Vannak olyan szakaszok, ahol 20% a bringások aránya az összes közlekedőn belül. Lassan az autósok is kezdik elfogadni az új forgalmi rendet.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Ilyen horderejű változások sehol sem mennek gyorsan, konfliktusmentesen. Az említett Hollandiában 20-30 éve a mai belvárosi sétáló, és bicikliutak nagy része még szintén autóút volt. A közlekedés egyébként minden új helyzetet rugalmasan kezel, rövid idő alatt a többség megtalálja az alternatív utakat. Gondoljunk csak a Margit híd lezárása utáni hetekre.
Üzleti centralizáció
A Decathlon áruházaiban a kedvező árfekvésű (első-második-harmadik áras) MTB-k és a gyerek kerékpárok a legkelendőbbek, de folyamatosan növekvő érdeklődést tapasztalnak a trekking, városi és az országúti kerékpárok iránt is. Vásárlóik javarészt családosok vagy a különböző területeken, szakágban szárnyaikat bontogatók.
A beszerzés fent említett nehézségei miatt az áruházlánc a centralizáció mellett tette le a voksát: az üzletek bemutatótérként funkcionálnak, bemutatva a teljes helyi választékot, a kiszolgálás pedig jelentős részben áttevődött az online színtérre. Így központi készletről érhetők el a bringák
- mondja Dovák Dávid a hazai sportszerkereskedő Kerékpár Sportigazgatója.
A szép új jövő
Az új fejlesztések kapcsán Kürti Gábortól megtudtuk: több komoly projekt is megvalósult, vagy a közeljövőben indul. Ilyen a Balaton kör fejlesztése (ahol 80%-al nőtt a bringázók száma), az Euro-Velo 6 Bécs-Budapest szakasza, a Tisza-tó kör. A fővárosban előkészületben van a ferihegyi gyorsforgalmi út és a Rákospatak menti bringasáv. Jövőre nagy valószínűséggel átadják a nagyon várt Budapest-Balaton utat. A MÁV-val is kölcsönösen előnyös megállapodást írt alá a Magyar Kerékpáros Klub: jelentősen nőtt a kerékpár-szállító vonatok, és a kerékpárral vonatra szállók aránya.
Minél több kerékpáros van az utakon, annál biztonságosabb ez a közlekedési forma. Az elmúlt években jelentősen csökkent az ezer kilométerre eső balesetek száma. A közlekedési morálon még van mit javítani, de szerencsére egyre jobb a helyzet: sok sofőr maga is (vagy a gyereke, barátja) bringázik, ezért jobban odafigyel. Kevesebb a dudálós veszekedések száma. „Jobb fejek lettek egymással az emberek.”
A járvány pozitív oldalát nézve az emberek újra felfedezték a szabadidős sportokat. Dovák Dávid szerint is meghatározó volt, hogy a korlátozó intézkedések legtöbbször a bringásoknak hagytak kiskapukat - miközben az uszodák, edzőtermek bezártak, a kültéri sportolást támogatta a kormányzat. Láthatóan sokkal többen kerékpároznak a városokban.
Az ételkiszállító "iparágban" pedig robbanás-szerűen megnőtt a biciklis futárok száma. Csakúgy, mint a kerékpárszállító eszközök, tartozékok iránti kereslet, ami a családi kerékpáros turizmus (a tó kerülések) virágkorát jelenti. Természetesen szerinte is van hová fejlődni, de a jövőt illetően Ő is optimista: a kerékpározás olyan mozgásforma, ami évről-évre képes reneszánszát élni - egyszerre jelenti a szabadság élményét, a minőségi együtt töltött időt és a felfedezés lehetőségét.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
Te mire költenéd a lakástakarékpénztári megtakarításodat?
A lakástakarék típusú öngondoskodás a piaci változások közepette is képes biztonságot adni.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.