Az üdülési klubok áldozatai Fogyasztók ezrei esnek áldozatul évente Európa-szerte az üdülési klubok csábító ajánlatainak, akik a luxus árak fejében csupán elenyésző, avagy semmilyen ellenszolgáltatásra nem számíthatnak. A joghézagokat kihasználó üdülési klubokkal szemben az igazságszolgáltatás szinte tehetetlen, az Európai Fogyasztói Központok Hálózata így azt tanácsolja, bele se menjünk üdülési klubokkal kötendő szerződésekbe.
Az Európai Fogyasztói Központok Hálózata évek óta kiemelten foglalkozik az üdülési klubok által becsapott fogyasztók panaszaival. Az eddig tipikusan Nyugat Európában népszerű csalási módszer csak az Egyesült Királyságban évente mintegy 1 milliárd angol fontnyi kárt okoz a fogyasztóknak a brit Tisztességes Kereskedelem Hivatala (Office of Fair Trade) felmérése szerint. Az üdülési klubok azonban mára már a magyar fogyasztók számára is egyre nagyobb veszélyt jelentenek, mondta el Dr. Morvay György, az Európai Fogyasztói Központ Magyarország igazgatója.
W. Gáspár és neje 2008. november 6-án vettek részt a Holiday Club Hungary elnevezésű üdülési klub termékbemutatóján - ők a már megvásárolt üdülési klubtagságukat kívánták elcserélni. Az üdülési klub üzletkötője szóban tett egy ajánlatot, mely szerint a meglevő, 3,6 millió forintot érő üdülési jogukat hat hónapon belül értékesíti, ám az ajánlatot írásba már nem volt hajlandó foglalni az üzletkötő, mondván, hogy az "adott szó többet ér bármely szerződésnél és ajánlatnál". Az üzletkötő ígéretében jóhiszeműen bízva, a házaspár megváltotta újabb klubtagságát egy horvát szigeten található szálláshelyre. Az apartman, amelyre az üdülési jogot váltották azonban jóval kisebb volt, mint amit ígértek, nem a tengerre, hanem egy élelmiszerüzletre nézett és nem 30 méterre volt a strandtól, hanem fél kilométernyire. Hat hónappal és számtalan sikertelen telefonhívással később az üdülési klub üzletkötője végül arról tájékoztatta a házaspárt, hogy az eladásra szánt üdülési jogot sajnos nem tudta értékesíteni. Ezek után pedig, ha keresték, egyszerűen kinyomta a telefont, az írásos megkeresésekre pedig nem reagál.
Az üdülési klubok az üdülési jogok (ún. "timeshare") értékesítésének egy módozataként jöttek létre. Az üdülési jog vásárlásakor az időben megosztott ingatlan használati jogának megváltására kötünk szerződést. Az üdülési klubok az időben megosztott ingatlanhasználati jogok megvásárlásáról szóló Európai Uniós irányelv szabályainak megkerülése érdekében jöttek létre, ami azt jelenti, hogy az üdülési klubokkal kötött szerződések tekintetében az elállási idő, a fogyasztók tájékoztatása, valamint az előleg tekintetében használják ki legfőképpen a joghézagokat. Ennek szabályozása érdekében már megszületett a 2008/122/EK irányelv, amelynek a nemzeti jogrendszerbe való átültetésre a tagállamok 2011. február 23-ig kaptak határidőt. Az üdülési klubokról szóló irányelvet még nem építették be a magyar jogrendbe - addig tehát fokozottan óvatosaknak kell lennünk.
A tipikusan spanyol-, portugál és görög székhelyű üdülési klubok képviselői általában a strandokon vagy vízparti promenádokon környékezik meg a turistákat. Rendszerint kaparós sorsjeggyel ajándékozzák meg gyanútlan áldozataikat, és amikor azok a sorsjegyet lekaparva felfedezik, hogy nyertek egy utazást (hogy, hogy nem, az összes sorsjegy ingyenes utazásra jogosít), az ügynök örömrivalgásban tör ki, majd egy távolabb eső, ismeretlen helyre invitálja gyanútlan áldozataikat termékbemutatóikra, hogy ott átvehessék az "nyereményeiket", tájékoztat az ír Európai Fogyasztói Központ honlapja.
Az igazi problémák akkor kezdődnek, amikor a fogyasztók a termékbemutatókon rájönnek, hogy ajándékutazásról ugyan szó sincsen, ám a klub ügynökei meglehetősen agresszívan arra próbálják meg őket rávenni, hogy váltsanak üdülési klubtagságot. Szintén az ír Európai Fogyasztói Központ számolt be arról, hogy a megkörnyékezett ír fogyasztók tapasztalatai szerint az órákig tartó termékbemutatón ételt nem, ám annál több alkoholt kínálnak, és igyekeznek folyamatos nyomás alatt tartani a hallgatóságot, akik ilyen módon nem tudják alaposan átgondolni sem a szerződés feltételeit, sem pedig azt, hogy egyáltalán akarnak-e szerződést kötni.
A fogyasztók, akik aláírják a szerződést, majd meggondolják magukat néhány nappal később, csapdahelyzetben találják magukat: az üdülési klub addig készséges üzletkötőit vagy nem tudják elérni többé, vagy pedig minősíthetetlen stílusban utasítják el kéréseiket.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
A szálláshelyek vagy utazások pedig, amelyekre az üdülési klubok jogosítanak, általában jóval alacsonyabb színvonalúak, mint amit ígértek, és amire szerződtek; ám semmivel sem olcsóbbak egy normál utazási iroda által szervezett társas útnál.
Hasznos tanácsok az átverés elkerülésére
Az Európai Fogyasztói Központok Hálózata óva inti a fogyasztókat az üdülési klubokkal való szerződések megkötésétől és azt tanácsolják, mindig vegyék figyelembe az alábbi tanácsokat:
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
Te mire költenéd a lakástakarékpénztári megtakarításodat?
A lakástakarék típusú öngondoskodás a piaci változások közepette is képes biztonságot adni.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.