8 milliárd forintot bukott egy nem jól időzített adásvétellel Balogh Levente, de mint mondta: nem volt más választása, a Szentkirályi fennmaradása forgott kockán.
Több jelentkező is megpróbálta átvágni az RTL Cápáit, de mindig átláttak a szitán a befektetők - erről is mesélt Balogh Levente a Pénzcentrumnak a Cápák között harmadik évada után. A Szentkirályi Magyarország Kft. elnök-tulajdonosa úgy látta, sokan még mindig azt hiszik, hogy ha egy Cápa beszáll a vállalkozásukba, akkor meg van oldva az életük - pedig ők nem "angyalbefektetők", hanem kőkemény üzletemberek. A cégvezetőt arról is megkérdeztük, mi a helyzet a betétdíjas PET-palackokkal, valamint Balogh Levente azt is elárulta, végül mi vitte rá arra, hogy saját Facebook- és Instagram-oldalt indítson.
Tavaly nyáron elég borúlátó volt a jövő kapcsán: úgy fogalmazott, a feketeleves még csak most jön, elhúzódó válságra készülhetünk.
Igen, bőven benne vagyunk még, már a negyedik hullámmal ijesztgetnek. Bár néhány gazdaságilag stabil, erős cég még úgy-ahogy jól van, de senki nem a jövedelmezőség csúcsán jár. Az más kérdés, hogy van, aki tud profitot termelni - a mi cégünk is ilyen -, de azért 2019-hez képest jókora visszaesés van. Kivéve persze azoknál, akik kihasználták a járvány adta lehetőségeket, és olyan típusú termékekkel, szolgáltatásokkal kezdtek el foglalkozni, amelyekre most nagyobb igény van.
Mi a Szentkirályi Magyarországnál nem akarunk ilyen irányba elmenni, tartjuk az eredeti portfóliónkat, nem vezetünk be új termékeket csak azért, mert most a koronavírus idején jobban fogyna.
Megérezték a válságot? Hogy zárta 2020-at a Szentkirályi Magyarország?
A koronavírus-járvány miatt 2020-ban bevezetett korlátozó intézkedések vállalatcsoportunkra is hatással voltak, ám a HoReCa-szektor leállása miatti kiesést a kiskereskedelmi forgalom ellensúlyozni tudta.
A második járványos évben valamivel könnyebb már előre tervezni. Hány forgatókönyvvel készülnek 2021-re?
Mindig egy forgatókönyvvel készülünk, aztán majd az élet úgyis alakítja. Most is beállítottunk egy tervet, amit szeretnénk hozni: egyelőre az első 4 hónap adataiból úgy látni, hogy ez sikerül is, tudjuk növelni a nyereségünket és a forgalmat is. Ez persze nagyban függ az esetleges nyitási lépésektől, a vendéglátóipar talpra állasától.
Mindeközben a háttérben további innovatív fejlesztések folytak, az ebből születő újdonságokkal egy teljesen új piacot szeretnék meghódítani. A trendek azt mutatják, hogy a fogyasztók a kozmetikumok esetén is a természetes alapanyagokat részesítik előnyben, nekem pedig rendelkezésemre áll egy eredendően természetes anyag, az ásványvíz.
A Vízangyal elnevezésű kozmetikai termékcsalád a piacon egyedülálló módon Szentkirályi ásványvíz felhasználásával készül, emellett olyan jótékony összetevőket is tartalmaz, mint az aloe vera, az urea és az argánolaj. A termékek nem csak allergén-, színezék- és tartósítószermentesek, de újrahasznosított műanyag csomagolásuknak köszönhetően környezettudatosak is. A három éve tartó fejlesztés végeredményével a nagyközönség május 1-től találkozhat a Rossmann üzletek polcain.
Már nagyjából látni a fényt az alagút végén: legalább is kinyithattak a teraszok, és mivel elértük a 4 millió beoltottat, újabb lazítások is jöttek.
Igen, viszont azt hozzá kell tenni, hogy a bezárás alatt rengeteg vállalkozás került nagyon nehéz helyzetbe. Az ő megsegítésükre külön kampányt is indítottunk, a Szentkirályi Magyarország egy úgynevezett „újraindítási csomagot” vezetett be, hogy megkönnyítse a nyitást a vendéglátóhelyek számára. Azonban a legnehezebb időszakban sem engedtük el partnereink kezét: a Szentkirályi Magyarország korábban online kampánnyal segítette a koronavírus-járvány miatt forgalomcsökkenést elszenvedő vendéglátóhelyeket, amelynek során arra buzdítottuk az étterembe járók közösségét, hogy fogjanak össze a kedvenc helyeik érdekében, és ételrendeléssel támogassák fennmaradásukat. A kampány keretében közösségi média felületeinken online jelenlétet biztosítottuk kiemelt partnereinknek.
A terasznyitás egyébként szerintem nem sokat segített a szektoron, hiszen rengeteg vendéglátóhelynek például nincs terasza. Inkább azt lássuk meg, hogy a szállodák, éttermek milyen feltételekkel és pontosan mikor nyithatnak ki. A vendéglátás az sok mindent magába foglal: a kocsmák, éttermek teraszai nagyon kis százalékát teszik ki a teljes egésznek.
Sőt, ahogy látom sok vendéglátós csalódott is volt: bár Budapesten valóban megrohanták a teraszokat, meg embertömeg volt a belvárosban, de a vidéki vállalkozások sokkal nagyobb rohamra számítottak. Én például nem a fővárosban voltam a nyitás szombatján, és bár a vidéki vendéglátóhelyeken is voltak, kiültek a teraszokra, de messze nem volt olyan tolongás, mint amilyet a budapesti képeken láttunk.
Mindenki azt hitte, hogy ki vannak éhezve az emberek, meg fogják támadni a vendéglátóhelyeket, de azért vidéken valamelyest megmaradt az óvatosság. Sőt, úgy tűnik Budapesten is szépen lecsengett a kezdeti lelkesedés. Ebből is látszik, hogy a vendéglátás beindítása nem csak abból áll, hogy a bejárati ajtóra kirakják mindenhol a nyitva-táblát. Egy hosszabb folyamat lesz újra felépíteni az ágazatot, egyik pillanatról a másikra nem megy.
A műanyagiparban is ellátási gondok keletkeztek, ami miatt fennakadások kezdődtek a csomagolóanyagok ellátási láncában. Ez hogy érinti önöket, lehet áremelésre számítani?
Ide is begyűrűzött a válság, a PET-palackok alapanyagát jelentő PET granulátum tonnánkénti ára 50 százalékkal emelkedett az elmúlt időszakban, a zsugorfóliáknál pedig az ellátással vannak gondok. Kíváncsi leszek, hogy mit hoz a második félév: azt tudni kell, hogy a mi cégcsoportunk mindig több hónapra előre igyekszik megvásárolni a szükséges anyagokat. Abban bízunk, hogy az alapanyagárak nem maradnak tartósan a jelenlegi szinten, viszont, ha nem normalizálódik a helyzet, árat kell emelnünk.
De vannak olyan cégek, akik már például nem tudnak csomagolóanyagot venni, mert vagy annyira elszálltak az árak, vagy egyszerűen azt mondják a beszállítók, hogy nincs.
Ilyenkor kerekedik ki, hogy a legtöbb ember csak a dolgok felszínét látja: a vendéglátás is nehéz helyzetben van ugyan, de rengeteg kapcsolódó üzletág van, ahol szintén sorra mennek tönkre a szereplők. A vendéglátás, hajózás, turisztika nem csak ezekből áll, hanem azokból a cégekből is, akik őket kiszolgálják, rájuk voltak kapcsolódva. Most pedig szépen lassan körbeér a válság.
Ha már csomagolóanyagok: tavaly elég nagy léptékekkel haladt az egyeztetés a visszaváltható PET-palackok magyarországi bevezetéséről. Jelenleg hogy állnak a tárgyalások?
Folyik tovább az ügymenet, hiszen ez egy EU-s rendelkezés, amit előbb-utóbb minden tagországnak végre kell hajtani. Az már egyértelműen kiderült, hogy az ötletgazdák sokkal egyszerűbbnek gondolták a betétdíjas palackok bevezetését, mint amit a valóság tükröz. A megvalósíthatóság elég bonyolult a részletek miatt, nem annyi az egész, hogy kijelölnek gyűjtőpontokat. Kell valaki, aki a rendszert üzemelteti, visszagyűjti, és a többi.
De az is nehézség például, hogy ha egy hulladékszállító autó viszi be a PET-palackokat, csomagolóanyagokat a hulladékfeldolgozóba, azokat a szabályok szerint már nem lehet élelmiszercsomagolásként újra felhasználni.
Úgyhogy meg kell oldani a külön begyűjtési, beszállítási csatornát, illetve az újrahasznosítást. Ez egy többszereplős történet, mi a gyártói oldalról egyértelműen a betétdíjas rendszer mellett vagyunk – több országban részt is vettünk a rendszer kidolgozásában. Azt az elvet valljuk, hogy bölcsőtől a bölcsőig: tehát kibocsátunk, és készek vagyunk a PET-et visszavásárolni és újrahasznosítani. Megvannak a berendezéseink, amelyek alkalmasak erre. Maga a rendszer egyébként nem nagy újdonság, hiszen Nyugat-Európában már komoly kultúrája van a betétdíjas palackoknak.
Sok üzletlánc kezdi szép lassan kivonni a műanyag csomagolásokat a boltjaiból, például nem adnak zacskót a zöldségpultoknál. Nem látszik valami környezetbarát alternatíva a műanyagokra?
Egyetemeken, főiskolákon szoktam előadásokat tartani, ilyenkor mindig megkérem a diákokat, hogy mondjanak olyan alternatív csomagolóanyagokat, amelyekkel a Föld több milliárd lakosát biztonsággal el lehet látni élelmiszerrel.
Mindig kiderül, hogy tulajdonképpen nincs valós alternatívája a műanyagoknak: az üveg nehéz súlya miatt a szállításban okoz terheket, az újrahasznosításához szükséges energiaszükséglete miatt rendkívül nagy karbonlábnyommal rendelkezik. Az alumínium dobozt pedig ugyanúgy csak visszagyűjtve lehet újrahasznosítani, mint a műanyagot.
Ez az egész környezetszennyezés nagyon ki van hegyezve a PET-palackokra, az alumínium dobozokra, pedig gyakorlatilag minden környezetszennyező, amit eldobunk: a nem csak gyapjút tartalmazó ruhadaraboktól kezdve a számítógépeken át az autókig, minden.
A hulladék feldolgozása régóta ki van találva, inkább a szemetelésre kell hangsúlyt fektetni: bár a szemetelők megbüntetése is egy régi intézmény, legalábbis Szingapúrban vagy Nyugat-Európában, Magyarországon is inkább őket kellene szankcionálni. Az sem elhanyagolható, hogy az országnak óriási lehetőség lenne, hogy az újrahasznosított műanyag egy nagyon keresett exporttermék.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el, havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Édesapám mondta mindig, hogy a természetes ásványvíz az utolsó olyan csomagolt élelmiszer, amely ősi formájában kerül vissza az ember szervezetébe, mindenféle hozzáadott színezék, adalék nélkül. Igen ám, de ezt valahogy el kell juttatni az emberekhez. A PET-palack nagyon értékes nyersanyag, amelyre nem hulladékként, hanem erőforrásként kell tekinteni, és zárt körforgásban, a palackból palackot elv mentén szükséges újrahasznosítani.
Legutóbb azt tanácsolta a kezdő vállalkozóknak, hogy nézzék a Cápák között című műsort, mert rengeteget lehet tanulni. Hogy látja, a harmadik évad versenyzői megfogadtak a tanácsát?
Bár a tapasztalatlan szemeknek nem olyan feltűnő, de mi látjuk, hogy évadról évadra egyre felkészültebbek a vállalkozók. A harmadik szériára már el tudtuk érni, hogy nem kell elmagyarázni még a kezdőknek sem, hogy milyen alap dolgokkal kell kezdeni az önálló vállalkozást: létrehozni egy kft.-t, bt.-t, bankszámlát nyitni, és a többi.
Jó látni, hogy a műsor révén sok hasznos információhoz juthattak a vállalkozók, vagy kitalálók, ahogy sokakat szoktam hívni. Hiszen a legtöbbjüknek még csak egy ötletük van, amit meg szeretnének valósítani, ezért jelentkeznek a Cápák közöttbe.
Néha kicsit azt is érzem egyébként, hogy Cápákból átváltoztunk valamiféle „angyalbefektetőkké”, mert jól működő vállalkozásokat nagyon nehéz találni. Idén volt egy pár, amelyekről a forgalom és a bevétel alapján már azt is lehetett mondani, hogy cég, de még mindig kevés az ilyen jelentkező, bőven van mit tanítani.
Most például azt próbálom a vállalkozók fejébe sulykolni, hogy az ötlet csak egy nagyon kis része a sikernek: ezt úgy lehet a legjobban szemléltetni, hogy a rulettasztalnál megfogom a zsetonomat, az ötlet pedig az, hogy kitalálom, melyik számra rakjam. Aztán megpörgetik a kereket, a sikeres vállalkozás többi tényezője pedig eldönti, hogy bejön-e a pörgetés, vagy elbukom a zsetonomat.
A harmadik évadból milyen konklúziót vonhatunk le? Mik voltak a leggyakoribb hibák, amelyekkel a befektetők találkoztak?
Még most is gyakran beleszaladunk abba, hogy a vállalkozó azt hiszi, ha valamelyik Cápa beszáll a cégébe, akkor ő már hatra is dőlhet, meg van oldva az élete. Pedig mi nem jótékonykodni vagyunk ott, kőkemény üzletemberek vagyunk, akik a műsorban lehetőséget kínálnak a virágzó folytatásra.
A pár perces prezentációban nehéz kiszűrni egyébként, hogy valaki azért jelentkezett a műsorba, mert nem megy az üzlete, vagy azért jött, mert valamennyire halad, de szeretne ugrani pár lépcsőfokot. Annyi biztos, hogy egy kisebbségi beszállásnál a vállalkozó nem várhatja el, hogy a Cápák értékesítők, gazdasági vezetők, titkárnők legyenek.
A jelentkezőknek önmagukban is alkalmasnak kell lenniük arra, hogy irányítsák az üzletüket, profitot termeljenek. Mi, a Cápák csak hozzáadott érték vagyunk, nem megoldjuk a problémákat, hanem egy kvázi jól menő dologból együtt még jobbat tudunk csinálni.
Emellett minden jelentkezőt óva intek attól, hogy megpróbálja átvágni a Cápákat!
Sokszor a háttértárgyalásokon derül ki, hogy a valóság közelében sincs az, amit az illető a bemutatkozásakor elmondott, prezentált a befektetőknek. Ilyenkor kihátrálunk, nem is jöhet létre a deal.
A vírushelyzet sok szabályt átírt, rengeteg cégnek kellett az internetre költöztetnie az üzletét. Ön szerint az online kereskedelem fellendülése megmarad a járvány után is?
Abszolút, az online kereskedelem nagy nyertese volt a pandémiának, ezt a Szentkirályi Magyarország esetében is felismertük, és tavaly elindítottuk online boltunkat a Netpincér oldalán. Azonban mindez Magyarországon még mindig gyerekcipőben jár ahhoz képest, ahová fel tudna fejlődni.
De már vannak olyan magyar startupok, és kereskedőcégek, akik igen komoly forgalmat bonyolítanak le, a fiatalok ezt nagyon értik. Nem véletlen, hogy Balogh Petyával több olyan befektetésünk is volt már, akik a netes kereskedelemmel foglalkoznak, például a Smartkosár, és a Munch-os fiúkkal is együtt dolgozunk.
Hamarosan indul saját Facebook-, és Instagram-oldala is. Eddig miért nem volt jelen a közösségi felületeken?
Nézze, a bulvár-vonal mindig is távol állt tőlem, de ez is része a webes térnek. Viszont az üzleti részét egyre jobban kezdem megérteni a dolognak, így az ismertségemet kihasználva erősíthetem a már említett, online kereskedelmi csatornámat.
Több terméküket külföldi piacokon is tervezi bevezetni. Nem kockázatos ez a mostani válsághelyzetben?
Nem kockázatosabb, mint bármikor máskor. Lépésenként kell haladni, egyelőre én is a Közel-Keleten tapogatózom: keresem a lehetőséget annak, hogy ezek a vállalkozások, amelyeknek csináltam egy alapot Magyarországon, más piacokon is tudjanak terjeszkedni. Azért esett erre a térségre a választás, mert hogy látom nagyjából ők vészelték át legjobban a COVID-válságot.
Egy régi vágya teljesült azzal, hogy be tudott szállni a kávé-bizniszbe a Boro Caffe által. Miért gondolta, hogy a kávé, a vendéglátás most jó befektetés lehet?
A kávépiac mindig is jó üzlet volt, ha valaki minőségi terméket készít. Én a műsorban megkóstoltam Renátáék kávéját, azóta is fogyasztjuk: ha ezt a fantasztikus minőséget sikerül hitelesen átadni az embereknek, akkor el lehet érni valamit.
Nem elsősorban a vendéglátás miatt tekintek jó befektetésként a Boro Cafféra, hanem a shop, a retail rész végett. 75 százalékban az a cél, hogy az utóbbit fejlesszük, csak 25 százalékban alakítanánk ki kávézórészeket a boltokban. Ez elsősorban a minőségről szól, amelyről meg kell győzni a fogyasztókat és a vásárlókat. Bár különböző fogyasztási akciókkal össze lehet kötni a boltokat és a kávézókat, de főképpen a retail-értékesítést tervezzük erősíteni, illetve az online vásárlást.
Plázákban és egyéb forgalmas helyeken tervezünk coffeeshopokat nyitni, amelyek brand- és márkaépítő eszközök lesznek az online eladáshoz is.
Címlapkép: RTL Magyarország
Itt a Pénzcentrum 2024-es Boldogságtesztje: töltsd ki, hogy kiderüljön, mennyire boldog nép a magyar
Tudd meg, milyen összetevők tesznek igazán elégedetté bennünket, és ha van 5 perced, csatlakozz a kutatáshoz!
Eldőlt a 2028-as olimpia helyszíne? Így reagált a frissen megválasztott elnök a Los Angeles-i tervre
A 2028-as Los Angeles-i olimpia szervezői szerint az Egyesült Államok leendő elnöke, Donald Trump és kormánya teljes mértékben támogatja az ötkarikás játékokat.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
Te mire költenéd a lakástakarékpénztári megtakarításodat?
A lakástakarék típusú öngondoskodás a piaci változások közepette is képes biztonságot adni.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.