Nemcsak a nyugdíjasok vannak rossz helyzetben: most a fiatalokra sújt le a válság

2021. március 26. 13:34

Európa-szerte nőtt a pénzügyi tudatosság a válság hatására, különösen a fiatalok körében, akik már leginkább a közösségi platformokon tájékozódnak a pénzügyekről, mintsem a hagyományos médiából. Az Európai Bankszövetség publikálta az aktuális European Money Week programját és ennek alkalmából az Intrum is bemutatta pénzügyi edukációs kutatását.

A European Money Week témahét célja a pénzügyi tudatosság növelése, a pénzügyekkel kapcsolatos oktatás fejlesztése, ennek érdekében a résztvevők országonként számos rendezvényt tartottak, köztük konferenciákat, pedagógus-továbbképzéseket, valamint egy nemzetközi pénzügyi vetélkedőt 12-15 éves diákoknak.

Nagyobb válság, nagyobb tudatosság

A témahét alkalmából közzétettük a részletes felmérési eredményeinket arról, hogyan befolyásolta a pénzügyi tudatosságot a koronavírus-válság

- fogalmazott Felfalusi Péter, az Intrum magyarországi vezérigazgatója. Az éves európai fogyasztói felmérésen (ECPR) alapuló publikáció rámutatott, hogy az elmúlt évben Európa-szerte egyre többen törekedtek arra, hogy bővítsék pénzügyi ismereteiket: a válaszadók összesen 40 százaléka nyilatkozott úgy, hogy nem elégedett pénzügyi tudásával, ezért próbál többet megtudni a témáról. Ez az arány magasabb, mint az éves felmérések kezdete óta bármikor.

Az Intrum jelentéséből egyértelműen látszik az összefüggés a válság súlyossága és a növekvő pénzügyi tudatosság között. A gazdasági válság által erősebben érintett országok, például Portugália, Görögország és Olaszország lakóira jellemző leginkább, hogy próbálnak bővebben informálódni a pénzügyekről, Magyarország az európai középmezőny elején található ebből a szempontból. A kutatás rámutatott arra is, hogy

a gazdasági válság a nyugdíjaskorúak mellett a legfiatalabb korosztályt sújtja.

Ezzel összefüggésben, Magyarországon a 18-21 éves fiatalok a legnyitottabbak arra, hogy bővítsék pénzügyi tudásukat, mintegy 65 százalékuk jelezte ezt a felmérésben. A 22-37 évesek között 57, a 38-44 éves korosztályban 62 százalék ez az arány. Az adatok arra utalnak, hogy a válság Európa-szerte növeli a generációk közti feszültségeket: 2020-ban a válaszadók 10 százalékponttal kisebb része hagyatkozik szülei tanácsára pénzügyi kérdésekben. Ennek ellenére a 18-21 éves korosztály számára még mindig a szülők útmutatása jelenti az alapot fő információforrást, ha pénzről van szó.

Ahol a közösségi média megelőzte a hagyományosat

Tavalyhoz képest fontos változás, hogy minden korosztály nagyobb mértékben igyekszik saját maga utánanézni a pénzügyi fogalmaknak és a problémák megoldásának. A legtöbben az internetről tájékozódnak, és már a 65 év felettiek is egyre gyakrabban használják az internetet (32 százalék), bár ők a leggyakrabban továbbra is inkább a bankot kérdezik a pénzügyekről.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el,  havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

 

A közösségi média elsősorban a fiatalok pénzügyi edukációjában játszik szerepet: a 18-22 évesek között már 20 százalék nyilatkozik úgy, hogy elsősorban a közösségi platformokon tájékozódik a pénzügyekről. Magyarországon a fiatalok 10 százaléka válaszolt így, többen, mint akik elsősorban a hagyományos média (hírportálok, tévé, újságok) tájékozódnak a témában.

A válaszok alapján a nők általában kevésbé bíznak pénzügyi tudásukban és az iskolában tanult ismeretekben, mint a férfiak. Magyarországon 2019-ben a férfiak és a nők még azonos arányban mondták azt, hogy kifejezetten elégedetlenek az ismereteikkel (14-14 százalék), most a nők jóval nagyobb része bizonytalan (férfiak 28, nők 36 százalék). Ugyanakkor a nők nagyobb arányban bővítették ismereteiket a válság kezdete óta, és nyitottabbak az új ismeretek tanulására.

A European Money Week (Európai Pénzhét, EMW) az OECD globális pénzhetének tematikus hete, melyet az EU országaiban az Európai Bankszövetség tagintézményei szerveznek. Magyarországon a rendezvénysorozat hivatalos partnere a Magyar Bankszövetség.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Kihívásból lehetőség – Innováció a nyelvtanulásban gyerekeknek (x)

A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.

Sokkal több magyar gyereket bántanak így: igazi kegyetlen világ ez, bárki óriási bajba kerülhet

A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.

Jön az V. Mindset Meetup hétvégén, építs te is kapcsolatokat, ne maradj le! (x)

Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.

Járt már homoktövis szüreten? Most megteheti! (x)

Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. november 21. csütörtök
Olivér
47. hét
November 21.
"Helló!" Világnap
November 21.
Halászati világnap
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
A magyar Real Estate Agent találkozó a Kalmárok közreműködésével
Future of Finance 2024
Mi lesz a szerepe a pénzügyekben az AI-nak?
Sustainable World 2024
Zöld finanszírozási lehetőségek, befektetési döntések, ESG megfelelés
EZT OLVASTAD MÁR?