Magyarországon a megtakarítási formák élén továbbra is a legbiztonságosabb instrumentumok - bankbetétek, állampapírok - állnak. A probléma nem az, hogy az emberek nem vállalnak kockázatot, hanem hogy nem is ismerik annak előnyeit és hátrányait.
Tény, hogy a tavalyi tőzsdei zuhanások után befektetők forintmilliói, -milliárdjai lettek semmivé. Eközben az egyszerű emberek elégedetten dörzsölték a kezüket: bezzeg a bankbetétben folyamatosan gyarapodott a pénz. Tény, hogy a BUX-index értéke körülbelül ugyanott tartózkodik, mint öt évvel ezelőtt, vagyis a teljes hozam ezen az időtávon nulla. (Ugyanakkor ez idő alatt járt a BUX 30 ezer ponton is, ami két és félszeres hozamot jelent azoknak, akik jó időben szálltak be és ki.) Ami azonban még fontosabb, tízéves futamidőt nézve 1999-től mostanáig még mindig duplázódott a BUX. Vagyis a rövid távon súlyos kudarcokat jelentő kockázat hosszútávon nyereséggé alakulhat.
Éppen ezért érdemes megfontolni, hogy mikor fektessünk be kockázatosabb eszközökbe. Az alapvető tanács úgy szól: az idő velünk van. Vagyis hosszú távon a részvények hozama még akkor is meghaladja a betétekét, ha rövidtávon bukás van. Akinek viszont kevesebb ideje van megtakarítani: mert közeleg a nyugdíj, vagy mert nagyobb céljai vannak a közeljövőben a pénzével, az jobb, ha inkább a biztonságosabb eszközök felé fordul. Persze 13 százalékos betéti kamatok mellett nehéz meggyőzni bárkit arról, hogy fektessen részvényekbe, de ez hosszú távon tekintve még nagyon sokat változhat. Egy befektetési guru szerint aki hosszú távra vásárol, az vásároljon okosan és ne is nézzen rá öt évig. Ennél többet mi sem tanácsolhatunk annak, akinek van erre ideje az eredmények kivárására.


"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Egy jó szörp titka: így lett a házi receptből sikeres vállalkozás
A semmiből indulva vált országosan ismert prémium márkává a Mayer szörp.
-
Neked 1%, nekik egy újabb lépés a kórházi magány ellen (x)
Az Amigos a gyerekekért önkéntesei, 10 éve viszik a játékos nyelvtanulást a kórházakba. Segítsd őket, hogy jövőre is ott lehessenek a kórházi ágyak mellett.
-
Kiváló minőségű tejtermékek minden napra (x)
A Sole-Mizo Zrt. hat Mizo márkaterméke szerezte már meg a KMÉ-védjegyet, amely a kiemelkedő minőség garanciája a fogyasztók számára.
Portfolio Gen Z Fest 2025


