A home office megítélése és jövője Magyarországon
A kutatásról
A koronavírus-járvány olyan változásokat hozott a munkaerőpiacon, amelyeknek nemcsak rövid, hanem komoly hosszú távú hatásai is lehetnek. Ilyen például a home office általánossá válása is. Kíváncsiak voltunk a magyar munkavállalók tapasztalataira, véleményére, ezért nagy szabású kutatásba kezdtünk május 19-én. A kérdőívet 24 nap alatt 3630-an töltötték ki, férfiak és nők nagyjából azonos arányban: 57,1% férfi, és 42,9% nő.
Felmérésünkben összesen öt korcsoportot határoztunk meg. Legnagyobb arányban, 44,6%-ban 41 és 55 év közöttiek töltötték ki, 25 és 40 éves kor között volt a válaszadók 33,7%-a. Az egészen fiatalokat, a 25 éven aluliakat úgy tűnik, nem érdekelte annyira a home office jövője, a válaszadóknak mindössze 1%-a került ki ebből a korcsoportból, míg a legidősebben a 64 év felettiek, a kitöltők 5,7%-át képviselték.
Fontos volt még számunkra a beosztás, hogy ki hol tart épp a pályáján, illetve milyen szinten van a döntéshozásban, milyen széleskörű a rálátása cége, munkahelye belső működésére. Ami a beosztást illeti nagy arányban, 70 százalékban senoir beosztottak válaszoltak, de voltak szép számmal középvezetők is: az ő arányuk közel 22 százalékos, a kitöltők közül pedig 8,2 százaléknyian felsővezetőként jelölték meg a pozíciójukat. Pályakezdők és juniorok szerényebb számban nyilatkoztak meg. Közel kétharmaduk (62,6) magyar, 37,2 százalékuk pedig nemzetközi cégnél dolgozott, legtöbben, harmaduk 200-1000 főt foglalkoztató vállalatnál.
A home office megítélése és jövője Magyarországon: az eredmények
Széles körű kutatásunk egyik fő megállapítása az volt, hogy a munka világa már soha nem lesz ugyanolyan, mint a járvány előtt volt. A válaszadók többsége, 56,48%-a úgy gondolja, ezentúl sokkal több időt töltünk home office-ban, sőt a férfiak még ennél is nagyobb arányban (59,51%) gondolják, hogy a távmunka mindennapi életünk részévé válik. Ha kor szerinti megoszlást nézzük, gyönyörűen kirajzolódik, hogy minél idősebb valaki, annál inkább gondolja, hogy ezentúl elterjedtebb lesz az otthoni munkavégzés: 25 év alatt 50%, 64 év felett már 60% hisz a változásban. De ennél is érdekesebb, hogy mit gondolnak a vezetők! Míg a pályakezdők kevésbé (44,64%), addig a felsővezetők 70%-a nyilatkozott úgy, hogy komoly változások küszöbén vagyunk, és sokkal többet leszünk home office-ban ezentúl.
Mivel a távmunka, és főként a home office szabályozása még hagy kívánni valót maga után Magyarországon, így rákérdeztünk arra is, hogy mit gondolnak a dolgozók arról, hogy törvénybe kellene-e foglalni a munkavállalók otthoni munkavégzéshez való jogát. Nos, a válaszokból egyértelműen kiderült, hogy a többség szerint erre komoly igény van. Az összes válaszadó nagy többsége, 82,53%-a értene egyet a felvetéssel, a hölgyek pedig még ennél is nagyobb arányban 86,89%-ban. Kor szerinti differenciálódás nem volt ennél a kérdésnél, nagyjából minden korosztály a 80%-os arányt hozta, ám ennél a kérdésnél amúgy is sokkal izgalmasabb, hogy mit mondanak a beosztott státuszúak, és mit a vezetők. Legnagyobb arányban a senior beosztottak támogatják ennek a jognak törvényi rögzítését (86,36%), legkevésbé pedig a felsővezetők: 68,54%-ban.
Az önkiszolgáló kasszák fogyasztói megítélése Magyarországon
A magyarok döntő többsége használja az önkiszolgáló kasszákat, a legtöbben a gyorsaság miatt választják a...
A Pénzcentrum Nagy Utazáskutatása 2024
A tavalyi évhez hasonlóan idén is elkészítettük a Pénzcentrum Nagy Utazáskutatását, melyet több mint 11...
A szülők véleménye a mobilok iskolai betiltásáról 2024
A diákok és szülők véleménye megoszlik az új szabályozással kapcsolatban. Egyes diákok úgy érzik, hogy...
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.