2 °C Budapest

Megszólalt az esztergomi Suzuki-gyár: így hat rájuk az autóipari válság

2020. február 17. 05:45

Folyamatos lassulás jellemzi a globális autóipart, sok helyen nem pótolják a kieső munkaerőt, sőt, konkrét leépítésekről is lehet hallani. Kíváncsiak voltunk mindez miképp befolyásolja a közvetett módon több mint 10 ezer főt foglalkoztató Magyar Suzuki Zrt.-t. Dr. Fejesné Gyurján Ildikó, a cég a HR-ért, a pénzügyekért és az informatikáért felelős operatív igazgatója válaszolt a Pénzcentrum kérdéseire, melyekből kiderül, érinti-e őket a lassulás, milyen irányba zajlanak a fejlesztések, de kitértünk természetesen a Vitara dízel modelljeit érintő kérdéses nitrogén-oxid-kibocsátásra is. Interjú.

A munkaerőpiac legfontosabb kérdéseiről is szó lesz a Portfolio májusi HR Revolution 2020 konferenciáján.

ÁTTEKINTÉS   |   PROGRAM   |   ÁRAK   |   JELENTKEZÉS

Pénzcentrum: Immár hónapok óta a lassulásáról szólnak a hírek: "az elmúlt időszakban az autóiparban is érezhető egy stop. Vannak olyan cégek, amelyek le is építettek valamennyi létszámot, amiről a korábbi években nem hallhattunk. Vannak olyan cégek, amelyek nem vesznek fel plusz munkaerőt, sőt a fluktuációt sem pótolják" - mondta el a Pénzcentrumnak adott interjúban Csákvári Róbert, Work Force Kft. ügyvezető tulajdonosa. A Magyar Suzuki is érzi ezt a lassulást?

dr. Fejesné Gyurján Ildikó: A gazdasági növekedés üteme Európa szerte lassult az elmúlt időszakban, és a magyarországi autógyártók is csökkentik a termelési darabszámot, szűkítik, egyszerűsítik a kínálatukat. Ezzel szemben az Esztergomban gyártott modelljeink iránti kereslet stabil és növekvő tendenciát mutat, immár negyedik éve vezetjük a hazai újautó-értékesítéseket. A tendencia folytatására számítunk idén is.

A növekedés viszont nálunk is valószínűleg mérséklődni fog, ezért a fejlesztésekre összpontosítunk, folyamatosan optimalizáljuk a folyamatainkat és a gyártást. 

A környezetbarát és fenntartható járműgyártási törekvésekkel összhangban jelenleg a hibridtechnológia és -modellek fejlesztésére összpontosítunk. További kihívást jelent, hogy 2019. április 1-jével az esztergomi gyár lett az anyacég európai bázisú pótalkatrész- és kiegészítőtartozék-ellátóközpontja. Annak érdekében, hogy cégünk Európa- és világszerte biztosítsa a hatékony pótalkatrész ellátást, új munkahelyeket is létrehoztunk.

2019. szeptemberében úgy nyilatkoztak a Pénzcentrum körkérdésére, hogy a Magyar Suzukinál nincsen érvényben és nem is terveznek létszámstopot sem pedig bércsökkentést. Sőt, új munkahelyeket is létrehoztak. Egészen pontosan hány új munkahely létesült, hány fővel dolgoznak jelenleg, és küzdenek-e munkaerőhiánnyal? 

Stabil szereplői vagyunk a magyar gazdaságnak, jelenleg az esztergomi gyárunkban közel 3200-an dolgoznak, összesen - az országos kiterjedésű beszállítói hálózatunkban dolgozókkal együtt - mintegy 10 ezer munkavállaló biztos megélhetéséhez járulunk hozzá.

Az előzőekben már említett pán-európai alkatrészellátás biztosítása, valamint a tavaly vállalt feladatunk teljesítése érdekében 80 új munkahelyet hoztunk létre.

A gyártás két műszakban, heti öt munkanapon zajlik. 

Mely területekre keresnek jelenleg is embert?

A jelenlegi piaci körülmények között elegendő emberi erőforrás áll rendelkezésünkre a fizikai állományban. Az IT és mérnöki területen vannak nyitott álláslehetőségeink.

Dolgoznak kölcsönzött munkaerővel? Milyen arányban?

A termelés rugalmasságának biztosítása, az időszakosan megnövekvő megrendelések, vásárlói igények maximális kiszolgálása érdekében ugyanakkor kölcsönzött munkaerőt is igénybe veszünk. Kölcsönzött dolgozóinkra vonatkozó adatokat nem áll módunkban kiadni, de valamennyi kollégánkat azonos módon kezeljük legyen szó fix szerződéssel rendelkező munkavállalóról, vagy kölcsönzött munkaerőről. 

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

A vállalat 2018-ban és 2019-ben 30,9 százalékos bérfejlesztést hajtott végre a fizikai dolgozók körében. Tervezik idén tovább emelni a fizikai dolgozók bérét? Ha igen, milyen mértékben?

Az elmúlt 3 évben átlagosan több mint 50 százalékkal növekedett a fizikai állomány alapbére, a teljes alkalmazotti átlagos alapbér növekedés pedig 140 százalékos volt. Bíztató adat, hogy munkavállalóink 71 százaléka már több mint 10 éve dolgozik a vállalatnál. Megbecsüljük minden kollégánkat: versenyképes juttatási csomagot és fejlődési lehetőséget is kínálunk dolgozóinknak. Az idei évre vonatkozó béremelés kérdésével most foglalkozik a Magyar Suzuki, így konkrétumokról még nem áll módunkban beszámolni.

Jelentős hangsúlyt fordítunk a dolgozói elégedettség megtartására és folyamatos növelésére. Vállalatunk mindig - a bérpolitika terén is - szem előtt tartja a munkavállalói erőfeszítések teljesítménnyel arányos kompenzálásának és ezáltal ezen munkavállalók megtartásának fontosságát, figyelembe véve a munkaerőpiac mindenkori kereslet-kínálati viszonyait. Ennek megfelelően a Magyar Suzuki az elmúlt években számos olyan intézkedést hozott, amelyet a dolgozóinkkal és az Üzemi Tanáccsal folytatott állandó és fejlődő párbeszéd eredményezett. 

Az új technológiák rendszerint újfajta tudással felszerelt szakembereket igényelnek. Képzik a mérnököket, külföldről érkeznek vagy igyekeznek olyan tudással rendelkező szakembereket keresni, akikre szükségük van?

Esztergomban hazai gyártású új modellek és modellváltozatok prototípusainak előállítása és tömeggyártásuk előkészítése valósul meg kísérleti fejlesztés útján. Magyarországi kollégáink ezt a feladatot a napi gyártási folyamatok ellátásán felül végzik. Egy-egy modell prototípusfejlesztése, míg eljutunk a sorozatgyártásig, hozzávetőlegesen 2000-2500, a gépsort és technológiát is érintő mérnöki megoldást, többszáz mérnöki és technikusi munkaórát, a gyár összes dolgozójának közös erőfeszítését igényli, akiknek az átállással kapcsolatos képzése általában a fejlesztésekkel párhuzamosan, folyamatosan zajlik, a beszállítóinkkal való folyamatos egyeztetés mellet.

Ezért rendszeresen támogatjuk hazai partnereink fejlődését: 5 éve zajlik a hazai beszállítók innovációmenedzsment képzése, emellett év elejétől innovációs projektmenedzsment-tréningeket is tartunk több mint egy tucat hazai beszállító számára. Továbbá nagy hangsúlyt fektetünk arra is, hogy cégspecifikus képzésekkel támogassuk beszállítónkat.

Egy 2020. január 23-i hír szerint a Suzuki Vitara dízel modelljei motorvezérlő szoftverében "meg nem engedett emissziós szabályozást" fedeztek fel, amely közúti forgalomban lehetővé teszi a jármű tesztelési körülményeknél magasabb nitrogén-oxid-kibocsátását. A cég közleménye szerint jelenleg vizsgálják a sajtóban megjelentek tényszerűségét. Azóta eltelt csaknem két hét: hozott eredményt a vizsgálat?

Vállalatunknak 2020 február közepéig kell reagálnia a holland gépjármű-felügyelet által kiadott jelentésre, amellyel kapcsolatban jelenleg is zajlik a Suzuki által folytatott vizsgálat eredményeinek összegzése.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
PC BLOGGER & PODCASTER
MEDIA1  |  2024. november 21. 19:23
Bár a jelek arra utaltak, hogy Ördög Nóráék lesznek a műsorvezetői, valójában Kasza Tibor kapta a fe...
Kiszámoló  |  2024. november 21. 18:39
Írtam a Curve-ről egy update cikket nemrég. Akkor vettem észre, hogy a Curve lehetőséget ad a bankká...
Holdblog  |  2024. november 21. 07:52
Kezdetben a közösségi média csupán izgalmas újdonságnak tűnt, amiről senki sem gondolta volna, hogy...
Kasza Elliott-tal  |  2024. november 15. 18:35
Havonta ránézek egyszer azokra a papírokra, amikből előbb vagy utóbb venni szeretnék. Általában a he...
Kihívásból lehetőség – Innováció a nyelvtanulásban gyerekeknek (x)

A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.

Sokkal több magyar gyereket bántanak így: igazi kegyetlen világ ez, bárki óriási bajba kerülhet

A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.

Jön az V. Mindset Meetup hétvégén, építs te is kapcsolatokat, ne maradj le! (x)

Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.

Járt már homoktövis szüreten? Most megteheti! (x)

Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. november 22. péntek
Cecília
47. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
A magyar Real Estate Agent találkozó a Kalmárok közreműködésével
Future of Finance 2024
Mi lesz a szerepe a pénzügyekben az AI-nak?
Sustainable World 2024
Zöld finanszírozási lehetőségek, befektetési döntések, ESG megfelelés
EZT OLVASTAD MÁR?