2 °C Budapest

Itt áll feketén-fehéren: ennyire készült fel a magyar lakosság a digitális oktatásra

2020. március 16. 19:02

Március 13-án Magyarország kormánya az iskolák bezárása, ezzel egy időben a digitális távoktatásra való átállás mellett döntött. Vajon felkészült-e a hazai populáció a digitális oktatásra való ilyen gyors átállásra? Az Ipsos még 2019 októberében felmérte a hazai gyerekes háztartások eszközellátottságát, a gyerekek és a szülők digitális affinitását, eszköz- és alkalmazáshasználati szokásait és online ismereteit.

"A tanuláshoz való jog érvényesítése érdekében azt kérjük a pedagógusoktól, hogy a lehetőségeikhez mérten az infokommunikációs eszközök használatával, távolról, online adjanak tájékoztatást a tanulóknak, támogassák őket a tanulásban, jelöljék meg a feldolgozandó tananyagrészeket és határozzák meg a számonkérés vagy a beszámolás módját." - szól a kormány által publikált iránymutató.

A kormányrendeletet követően számos szakmai és civil szervezet kezdett gyűjtőmunkába, mely során online kapcsolattartásra, jegyzetelésre, gyakorlásra, tesztkészítésre és szavazásra, online prezentációra, vagy akár konferenciahívásokra alkalmas applikációk listáját tették közre. Az otthoni tanulás elősegítésére az M5 közszolgálati adó minden hétköznap oktatási tematikájú műsorokkal készül, valamint a szolgáltató a Médiaklikk portálon keresztül is elérhetővé teszi tanítási segédanyagait.

Az Ipsos 2008, 2011, 2013, majd 2016 után 2019-ben is elvégezte a 8-14 éves gyerekeket médiapiaci szempontból vizsgáló, KidComm névre keresztelt átfogó, hazai piacon egyedülálló kutatását. A 2019. október 4. és 2019. november 14. között lebonyolított személyes kérdőíves kutatás első alkalommal terjedt ki a 15-17 éves korosztály tagjaira is.

A kutatás célcsoportját képező gyerekes háztartások gyakorlatilag mindegyike rendelkezik televízió-előfizetéssel (közel 100%-os arány). A gyerekes családokban az internethozzáférés minden formája dinamikus növekedést mutat az elmúlt évekre visszatekintve.

Elérés

A főváros kiemelkedő penetrációs értékeivel (100%-os internetellátottság a gyermekes családokban) a kelet-magyarországi régió, valamint a kis települések háztartásai állíthatók szembe: ezen az országrészen, valamint településkategóriában egyaránt átlagosan 95%-os érték mérhető.

A hagyományos mobiltelefonok erős visszaesése mellett az okostelefon penetráció 98%-ra emelkedett a 8-17 éves gyerekes háztartásokban, míg saját készüléket a kiskorúak 79%-a használ. Tízből kilenc család rendelkezik PC-vel vagy laptoppal, fele tablettel. Nagy növekedés mérhető az okosórák, a bluethoot hangszórók és a smart TV-k penetrációjában 2016-hoz viszonyítva.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el,  havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

 

Felszeretlség

Bár az internetelérés közelít a "közmű jelleghez", a saját digitális eszközök birtoklása nem azonos arányban jellemzi a teljes gyerekpopulációt: a családok anyagi helyzete erős hatással van a gyerekek saját eszközparkjára, a nehezebb sorsú családok harmada nem tud saját készülékeket biztosítani a 8-17 éves gyerekeknek.

Saját készülék 

A magyar gyerekek magabiztos digitális tudással rendelkeznek, és az általuk használt telefonfunkciók használatának gyakorisága (a hagyományos telefonfunkciók kivételével) tovább erősödött a korábbi mérésekhez képest.

Mobilfunckó

A legnépszerűbb alkalmazások használatát a gyerekek körében tesztelve jelentősen eltérő értékeket kaptunk életkor szerint. A 15-17 éves kamaszok 50-75%-os többségének eszközein megtalálható a Facebook, a Messenger, az Instagram, Viber és a Gmail. A legkisebbek alkalmazáshasználata ugyanakkor jelentősen elmarad ettől.

Audiovizuális tartalmak kínálatában az RTL Most, az HBO GO és a Netflix a legerősebb OTT szereplők a magyar gyerekek körében. A Médiaklikk ismertsége 10%-os országos szinten, míg Nyugat-Magyarországon, vagy a felsőfokú végzettségű szülők háztartásában ennél jelentősen magasabb (14 és 17%). A Médiaklikk közmédia portál használat egyelőre nem éri el az 1%-os értéket a 8-17 éves gyerekek körében még ezen, digitálisan nyitottabb családokon belül sem.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Kihívásból lehetőség – Innováció a nyelvtanulásban gyerekeknek (x)

A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.

Sokkal több magyar gyereket bántanak így: igazi kegyetlen világ ez, bárki óriási bajba kerülhet

A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.

Jön az V. Mindset Meetup hétvégén, építs te is kapcsolatokat, ne maradj le! (x)

Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.

Járt már homoktövis szüreten? Most megteheti! (x)

Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. november 22. péntek
Cecília
47. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
A magyar Real Estate Agent találkozó a Kalmárok közreműködésével
Future of Finance 2024
Mi lesz a szerepe a pénzügyekben az AI-nak?
Sustainable World 2024
Zöld finanszírozási lehetőségek, befektetési döntések, ESG megfelelés
EZT OLVASTAD MÁR?