Berényi Dorina közel egy évtizedet töltött Dubajban, ahol ingatlanközvetítőként ért el kimagasló sikereket.
Influenszer marketing: mi az influenszer jelentése, mivel foglalkozik egy hivatásos influenszer?
Az elmúlt években számtalanszor találkozhattunk már az influenszer kifejezéssel, ám sokan nem vagyunk biztosak benne, pontosan mi az az influenszer, mi az influenszer szó jelentése és mivel foglalkoznak ők. Egyáltalán hogyan lehetséges az, hogy emberek termékek kipróbálásából, reklámokból, Facebook- és Instagramposztokból élnek, nem is akármilyen életszínvonalon? Mitől lesz valaki jó influenszer, hogyan lehet elkezdeni egy influenszer karriert, mitől lesz sikeres egy influenszer? Hány követőtől számít valaki influenszernek, mi kell ahhoz, hogy valaki influenszer lehessen? Vajon mennyit keres egy influenszer?
Cikkünkben eláruljuk, hogyan működik az évről évre egyre népszerűbb influencer marketing, ki az influenszer és ki a hamis közösségi médiaszereplő, illetve miért olyan hatásos egy termék reklámozását az influencerek működésére alapozni. Amellett, hogy megtudhatod, mi az hogy influenszer (mi az influenszer szó jelentése, azaz az influenszer jelentése magyarul) és mi az influenszer, illetve az influenszer marketing jelentése, annak is utánajárunk, mennyi követő kell ahhoz, hogy valaki influenszer lehessen, illetve, hogy kik a legnépszerűbb magyar influenszerek és mit lehet tudni róluk!
Mi az az influenszer? Mi az influenszer szó jelentése?
Az influenszer (influencer) egy olyan, a közösségi médiában ismert ember, aki véleményvezérként képes befolyásolni rajongói, követői véleményét, életmódját, döntéseit és vásárlási szokásait. Maga az „influenszer” kifejezés az angol „influencer” magyarosított verziója (egyformán ejtjük őket), a szó gyökere pedig az „influence”, ami hatást, befolyást, befolyásolást jelent. Az influencer szó jelentése (vagy influenszer jelentése) tehát egyszerűen szólva egy olyan személyre vonatkozik, aki befolyásolja környezetét, hatással van követőtábora véleményének alakulására.
Régebben, a tévé korszakában is léteztek olyan ismert emberek, például filmszínészek vagy sportolók, akik influencerekként hatással voltak közönségükre – például, ha egy híres focista egy márkás cipőben futballozott, aki rajongott érte, könnyen megvásárolhatta magának a terméket, hogy ő is abban sportolhasson, mert amit a példaképe hord, „az csak jó lehet”. Hogy egy ennél távolabbi, múltbéli példával is éljünk: Viktória királynő is igazi influenszer volt a maga idejében (1819-1901), hiszen a „viktoriánus korban” minden nemes asszony követte a divatot, amit teremtett, például ekkoriban vált népszerű illattá a levendula is, ami a brit királynő kedvence volt.
A közösségi média korában azonban a hírességek spektruma rövid időn belül megtöbbszöröződött: megjelent a Facebook (2004), az Instagram (2010), a YouTube (2005), illetve a család legújabb tagja, a TikTok (2016) is.
A közösségi média nem csak a már meglévő hírességek szerepét erősítette, hanem egy egészen új ismert réteget termelt ki, akik kiaknázzák a közösségi médiaplatformok nyújtotta üzleti lehetőségeket – azaz létrejött az influenszer nevű új híresség-kategória. Az egyenlet egyszerű: minél több követővel rendelkezik egy influenszer, annál nagyobb befolyásoló erővel bír, éppen ezért a népszerűség növeli az influenszer posztjainak az értékét – és az árát is. A nagy követőtábor biztosítja az influenszer munkáját, megélhetését és a termék növekvő népszerűségét is. A szerencsés szituáció fordítva is működik: egy influenszer is rengeteg új követőt szerezhet magának, ha például egy neves üdítőital vagy kozmetikum reklámarcává választják.
Az influenszer munkája: mit csinál egy influenszer?
Most, hogy tisztáztuk, mi az az influenszer, avagy mi az hogy influenszer, és azt is megtudtuk, mi az influenszer jelentése magyarul (mi az influenszer szó jelentése), nézzük, konkrétan miből áll egy influenszer munkája, mitől lesz sikeres egy influenszer! Az influenszer egy élő, aktív reklám, aki a saját vagy egy harmadik fél termékét népszerűsíti a nyilvánosság irányában. Az influenszer tevékenységétől függ, hogy az influencer a terméket milyen formában fogja bemutatni, természetesen olyan módon, hogy az illeszkedjen az ő egyedi, tudatosan kialakított profiljába, mondhatni passzoljon a reklámarc „digitális személyiségéhez”. Termékmegjelenítés történhet egyszerű fényképes posztban, bemutathatja azt az influenszer egy hosszabb videóban, vagy akár játékos formában is (közösségi oldal nyereményjátékok).
Az influenszer tevékenysége során fontos, hogy olyan termék kerüljön előtérbe, ami érdekelheti az adott influenszer követőtáborát: a szépségbloggerekkel ugyanúgy felesleges márkás sakk-készletet reklámozni, ahogy focistákkal konyhai robotgépeket, ellenben, ha a rajongók megtudják, hogy egy ismert séf milyen vajban süti a hússzeleteket, a főzés szerelmesei valószínűsíthetően kipróbálják azt.
Az influenszer a munkája során vizuális anyagokat készít a reklámozandó termékről és posztalja ki azokat meghatározott mennyiségben, meghatározott időközönként – ezeket a feltételeket gyakran szerződésben is rögzítik. A közösségi médiában összefuthatunk konkrét termékmegjelenítéssel (pl. az influencer megoszt egy képet egy kézkrémről) és rejtett hirdetésekkel is (pl. unboxing videó, amiben az influenszer nem is a terméket, hanem közvetve a forgalmazót reklámozza). Népszerű az egyszerű képes posztok és blogbejegyzések, illetve a videók mellett az élő bejelentkezés és a rendezvényeken való megjelenés is, amellyel az influencer még inkább kifejezi elhivatottságát a termék iránt (például részt vesz egy futóversenyen, amit egy ismert sportmárka szponzorál).
Mi az influencer marketing jelentése? Miért jó influencerekkel reklámozni?
Az influencer marketing „varázsereje” abban rejlik, hogy a reklámarc miatt vásároljuk meg az árut, nem pedig a termék tulajdonságaiért. A felgyorsult világban a tévéképernyőn, az okostelefonokon, sőt, még az utcán is folyamatosan reklámimpulzusokkal találkozunk, amelyeket igyekszünk tudatosan vagy tudat alatt kerülni: nem nézünk rá az óriásplakátra, elfordítjuk a tekintetünket a videó kellős közepébe beágyazott 15 másodperces reklám felől, vagy ha meg is nézzük a minket nem érdeklő tartalmat, kikapcsoljuk ezalatt az idő alatt a figyelmünket.
Ezt a mechanizmust úgy nevezik, hogy „szelektív-észlelés” (Klapper, 1960). A szelektív észlelés lényege, hogy a hétköznapi tartalomfogyasztásunk során szétválogatjuk a számunkra hasznos és nem releváns reklámokat, és csak arra az információra figyelünk oda, ami a már meglévő nézőpontunkba beleillik – például, ha van egy jól bevált müzli, amit szívesen vásárolunk, érdekelni fog a reklám az új ízről, vagy ha a kedvenc kozmetikai márkánk új terméket dob a piacra, arra nagy valószínűséggel kíváncsiak leszünk.
Az influencer marketing különlegessége, hogy nem reklámként definiáljuk a tartalmat. A közösségi médiában számos ismert embert követünk, akikkel kapcsolatban kíváncsiak vagyunk, hogy mit csinálnak: milyen hajfestéket használ, milyen márkájú fogkrémtől olyan szép fehérek a fogai vagy milyen turmixgéppel készíti el a reggeli smoothie-ját – a tartalmat akkor is elfogyasztjuk, ha tudjuk, hogy szponzorált termékmegjelenítés van benne, éppen azért, mert nem magára a turmixgépre vagyunk kíváncsiak, hanem arra, hogy maga az influencer hogyan készíti vele a turmixot. Ha tetszik a turmix, amit készített, mi sem kézenfekvőbb, mint felkeresni a termék oldalát, hiszen csak pár lépésre vagyunk attól, hogy ugyanolyan egészséges reggelit készítsünk, mint a kedvenc celebünk, aki az elfogyasztott videóban felvette a potenciális vevő szerepét.
Kiből lesz sikeres influencer a közösségi médiában?
Az influenszer marketingnek nem csak az a célja, hogy vevőket irányítson a boltba, vagy növelje egy online webáruház forgalmát. A termék menedzsmentje szempontjából legalább olyan fontos, hogy a termék hiteles legyen, az influencer követői pedig beszéljenek róla az online térben. Az influencer által legyártott tartalomnak eredetinek kell lennie: az influenszer posztjának tükröznie kell a márkahitelesség mellett az influencer egyéniségét, be kell mutatnia, hogyan illik bele a termék az influenszer mindennapjaiba. Neki kell kialakítania a fogyasztói bizalmat a követőkben, ami a legfontosabb követelmény egy véleményvezérrel szemben – tehát egyáltalán nem mindegy, hogy ki az influenszer egy adott termék reklámozásánál.
Egy jól elkészített influenszer poszt sok reakciót vált ki a követőkből lájkok és megosztások formájában – mérhető tehát az influencer és a reklámozott termék sikeressége az online térben és üzleti szempontból is, hiszen látszik a megbízó statisztikáiban, ha megugranak az eladási számok. A sikeres influencer a követőiben közvetlenül építi fel a bizalmat, ugyanis a tartalmat „Neked” címzi a mondanivalóját. Az influenszer Neked mondja el a véleményét és a Te tapasztalataidra is kíváncsi, a közvetlen hangnemnek köszönhetően pedig a fogyasztó úgy érzi, mintha nem egy élő reklámot nézne, hanem mintha egy közeli ismerősével kommunikálna.
Influencer típusok: hány követője van egy influencernek?
Több influenszer típust is megkülönböztethetünk, leginkább az influenszer követőbázisa és annak minősége szerint, amelyek a következők (a számadatok, határvonalak megközelítőlegesek):
- influencer típus: nanoinfluenszer: 5.000 fő alatti követőtábor
- influencer típus: mikroinfluenszer: 5.000-100.000 fő közötti követőtábor
- influencer típus: makroinfluenszer: 100.000-500.000 fő közötti követőtábor
- influencer típus: megainfluenszer: 500.000-5.000.000 fő közötti követőtábor
- influencer típus: celeb, híresség: 5.000.000 fő feletti követőtábor
Minden influencer más-más célközönségnek reklámozza a megbízó termékeit. Attól, hogy valaki egy nanoinfluenszer 3500 követővel, nem feltétlenül rossz véleményvezér, főleg, ha egy szűkebb érdeklődési körön belül válik népszerűvé. Példának okáért egy híres sakkjátékos a maga követőivel nagy valószínűséggel hatékonyabb reklámarca egy sakk-készletnek, mint egy nagyobb influenszer, aki viszont vegyes követőtáborral rendelkezik.
A különféle influencer típusok egy másik megközelítés szerint is csoportosíthatóak, jellemvonásaik vagy munkamoráljuk alapján. Léteznek kifejezetten aktivista influencerek, akik állandóan közösségi eseményen szerepelnek (például részt vesznek egy környezetvédelmi vagy politikai megmozduláson, sportnapon) és vannak, akik inkább a közösségépítésre törekszenek jelentős befolyásoló erővel bíró kapcsolati hálójukkal. Vannak irányadó influenszerek, akik példaképként állnak követőik elé, főként elveikkel, sikereikkel tesznek szert népszerűségükre.
A fentiekben felsorolt influenszer kategóriák mellett megkülönböztetjük továbbá az érdeklődő influencer és a divatdiktátor influencer kategóriákat is. Az érdeklődő influencer típusok több érdeklődési körrel rendelkeznek és nyitottak az újdonságokra. A divatdiktátorok (ez már jellemzően a celeb influenszer kategória) pedig nem követik, hanem maguk alakítják ki a trendeket – egyes világsztár influencerek akár egy egész márkát halálra ítélhetnek egyetlen posztjukkal.
Ki az influenszer VS ki a profi csaló?
Miután elárultuk, mi az hogy influenszer, a "szakma" árnyoldalát is érdemes megismerünk, ugyanis a közösségi médiában rengeteg álinfluencer tevékenykedik. Hogyan kell elképzelnünk egy hamis influenszert? Az avatatlan szemek számára nehéz megkülönböztetni őket a valódi, elismert profiktól - ezek inkább gyűjtőoldalak, mint valódi emberek. A hamis influencer egy állandó, viszonylag nagyobb követői bázisra alapozza marketingstratégiáját (egy nagyobb, 100.000 fős követésű mikroinfluencer vagy egy kezdő makroinfluencer). Az álinfluencer követői bázisát más profilok bekövetésével, kedvelésével szerzi (vagy egyszerűen megvásárolja azokat), majd a követői bázisára alapozva elkezdi pénzért árulni más profilok számára a megosztásokat - követők cserélnek gazdát valódi pénzért.
A hamis influenszer jelenlét terhelő az olyan közösségi médiafelületek számára, mint az Instagram - éppen ezért a platformok igyekeznek jogi lépésekkel ellehetetleníti a hamis profilok működését, hiszen a potenciális követők "vásárlása" nem összeegyeztethető a rendszer hivatásával. Érdekesség, hogy a hamis influenszer oldalak működőképesek mind üzleti, mind aktivitási viszonylatban. Kifejezetten hamis influencereket célzó kutatások igazolták, hogy a hamis influencer képes folyamatosan bevételt szerezni a tőle vásárolt követőkből, illetve a követői számának köszönhető valódi cégektől, akik megbízzák őt.
Az online térben nem csak igazi követőket lehet vásárolni, hanem „botokat” is, ami talán még könnyebb útja egy hamis influenszer online népszerűsödésének. A botok növelik az influenszer (valójában hamis) követőtáborát, ám a velük meglévő alapnépszerűséggel és igényes tartalomgyártással már el lehet kezdeni egy influencer karriert, sőt, rengeteg vásárolt követővel lehet megbízásokat is szerezni – vagy álinfluenszerként tovább tevékenykedni a szürkezónában.
Karriermenedzsment: mitől lesz sikeres egy influenszer?
Az influencer karrier nem egyik napról a másikra jön létre: néhány ritka, berobbanó erejű hírességet leszámítva legtöbbször hónapokig, évekig tartó önmenedzsment és folyamatos aktivitás áll az első influenszer megbízások mögött, hiszen igényes, eredeti és fogyasztható tartalmat a megfelelő minőségben mindig is nehéz volt előállítani – éppen ezért jó, ha tudjuk: nem lehet bárkiből influenszer.
A stabil influencer karrier folyamatos odafigyelést és rengeteg munkát igényel: az influencer nem reklámozhat olyan terméket, ami nem illik az ő életmódjához, hivatásához – például egy fitneszmodell nem reklámozhat chipset, hiába fizetne érte sokat a gyártó. Ha rossz egy poszt minősége, nem illeszkedik az influenszer profiljának a közegbe vagy bármilyen módon hiteltelen, esetleg sértő a célközönség egyes szegmenseire nézve, az influenszer könnyen követőket veszíthet, ami nem csak az influenszer népszerűségének, hanem az üzletnek is árt.
# Szponzorált tartalom
Törvényben szabályozzák, hogy egy influenszer nem rakhat ki megbízásból készített tartalmat anélkül, hogy jelölné azt, ugyanis a felhasználóknak - révén a követők potenciális vásárlókat jelentenek - joguk van tudni, hogy a szórakoztató tartalomban van-e direkt marketingcélú termékmegjelenítés. Az influencer bevételi forrása bevallás- és adóköteles, lévén ugyanolyan megélhetési bevételről van szó, mint más munkák, megbízások esetén.
Az influenszer munkája VS az influenszer magánélete
Gyakran felmerül a kérdés: mennyi magánélet marad egy influenszer számára, ha a jólmenő üzlet miatt napi szinten több, igényes posztot kell elkészítenie a mindig információéhes rajongóknak? Mi a helyzet a környezetük, tevékenységeik és családjuk bemutatásával? A válasz nem egyszerű, hiszen az influenszerség nem csak egy munka, hanem életmód, amely során a közismert médiaszereplőknek hozzá kell szokniuk, hogy kevesebb magánélet jut számukra.
Attól, hogy egyes médiaszemélyiségek gyakran posztolnak és sok mindent osztanak meg magánéletükről, egyáltalán nem kell, sőt, nem is szabad azt feltételeznünk, hogy az influenszer nem él privát életet a kamera túloldalán. Az az influenszer, aki vérbeli profiként űzi a szakmát, képes különbséget tenni a munka és a magánélet között és ugyanúgy megőrizheti privát dolgait, mint bárki más (pl. nem helyezi a kirakatba valódi otthonát, párkapcsolatát, családját).
Kik a legismertebb magyar influenszerek és mit lehet tudni róluk?
Egy influenszer esetében az egyik legerősebb bizalomépítő faktor a hasonló vagy vágyott élethelyzet bemutatása és a bensőséges, közvetlen megszólítás. A magyar influencerek itthon legalább olyan népszerűek, mint a nemzetközi celebek, hiszen ők értenek a legkönnyebben szót az átlagemberrel. Példaként összegyűjtöttünk néhány professzionális, ismert magyar influenszert, akik mind más-más területen, más médiastratégiával dolgoznak - így, hogy tudjuk, az influenszer mi az, nézzünk utána néhány konkrét személynek!
Kasza Tibi énekes, influencer
Kasza Tibi a magyar influenszerek között is igazán nagy befolyással bír - nem is csoda, hiszen az egyik legnagyobb és legstabilabb követői bázissal bír. Kasza Tibi posztjai közt a szponzorált tartalom mellett megtalálhatóak párkapcsolati és utazási élményei is és számos más szórakoztató anyag is.
Viszkok Fruzsi, influencer, YouTuber
Ha a magyar YouTuber közösség képviselőit vesszük górcső alá, számos, brutális követőtáborral rendelkező videós tartalomgyártó influenszer neve merül fel – ilyen például Pamkutya vagy JustVidman, de folytathatnánk a sort Dancsó Péterrel vagy Abosi Barnával is. A legnépszerűbb magyar YouTuberek közé soroljuk legsikeresebb női influencereink egyikeként Viszkok Fruzsit is, aki évek óta stabilan tartja pozícióját az élmezőnyben.
Horváth Gréta influenszer, tévés személyiség
Horváth Gréta az Ázsia Expressz c. tévéműsorban szerepelt, ma viszont már ismert magyar influenszer, aki leginkább a divat és a szépségápolás kategóriájában tevékenykedik, illetve gyakran oszt meg gasztronómiai tartalmakat is.
Alexy Vivien influenszer, szépségblogger
Alexy Vivien YouTube-os szépségblogger és népszerű influenszer az egészséges életmód, a család és a párkapcsolat, a szépségápolás és természetesen a divat témakörében mozog otthonosan, immár saját termékeit is menedzselve.
Híres magyar TikTok influencerek
Az influenszerek legfiatalabb generációját a TikTok nevű közösségi média platformon felfutó tartalomgyártók képviselik, akik pörgős, rövid, de lényegre törő videós tartalmaikkal a külföldi szereplőkkel is könnyűszerrel felveszik a versenyt. A magyar TikTok influencer kategória legismertebb képviselői közé soroljuk többek között Whispertont, Forstner Csengét vagy LadySzomjast, de közéjük tartozik például Verebélyi Vivi és Nagy Norbi is.
Hogyan lehetek influencer?
Az influenszerek tudatosan építik karrierjüket, lépésről lépésre haladva a hírnév és a stabil, elégedett követői bázis felé. Az igényesen előállított, szép és eredeti influenszer tartalom meghozza a követőket – ám az Instagram profil vagy például a YouTube csatorna felépítésénél érdemes előre körülhatárolni, hogy milyen célközönséget szeretnénk megszólítani. A körvonalazódott elképzelésre az adott témába vágó tartalmakat osszunk meg – például a szépség és az egészséges életmód könnyen összekapcsolható, egymást kiegészítő influenszer marketing témakörök.
Az influenszer karrier felépítése során törekedjünk arra, hogy még anyagi megfontolásból se tegyünk ki illúzióromboló szponzorált tartalmakat, hiszen egy feltörekvő influenszer karrierje könnyen derékba törik. Sértő tartalmat vagy a követőkkel szembeni agresszív megnyilatkozást semmiképpen se tegyünk, hiszen amilyen nehezen szedtük össze követői bázisunkat, olyan könnyen elveszíthetjük őket és búcsút mondhatunk influenszer karrierünknek.
Figyeljünk az esztétikus vizuális tartalomra, a megfelelő influenszer blogposztokra, a videókat vágjuk meg igényesen. Semmiképpen se tegyünk ki olyan posztot, amivel nem vagyunk elégedettek. Képzeljük magunkat egy rajongónk/követőnk helyébe: ő mit gondolna a tartalomról? Tetszene neki? Megosztaná, ha ő lenne az influenszer?
Mindemellett a legfontosabb tanácsunk: influencerként is törekedjünk a hitelességre! Az influenszer és az ő közösségi média oldala nem hirdetőtábla: a hiteles influenszer nem csak termékek eladásában segédkezik, hanem saját karakterét, életmódját adja el a termékek menedzselésével a fogyasztónak, akit minél közvetlenebb módon, minél őszintébben és minél hitelt érdemlőbben kell megszólítani.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
Te mire költenéd a lakástakarékpénztári megtakarításodat?
A lakástakarék típusú öngondoskodás a piaci változások közepette is képes biztonságot adni.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.