Tovább lassult a működő üzletek számának növekedése 2004-ben - közölte a KSH. Tavaly a négy negyedévben összesen 24.9 ezer új üzlet kezdte meg a működését, míg 23.9 ezret bezártak, így a 2003 december 31-i állapothoz képest mintegy ezerrel nőtt a működő üzletek száma, ami a kiskereskedelmi üzlethálózat 0.6%-os bővülését eredményezte. A koncentráció növekedése tovább tart, az üzletszám emelkedésének döntő hányada (779 üzlettel) a IV. negyedévben következett be.
1999-ben még 6.5%-kal (9.1 ezerrel), 2000-ben 4.5%-kal (6.7 ezerrel), 2001-ben pedig 2.4%-kal (3.7 ezerrel) nőtt a működő üzletek száma, majd 2002-től a növekedési ütem 2% alá csökkent. 2002-ben 1.8% (2.9 ezres) 2003-ban 1.1% (1.8 ezres), 2004-ben pedig 0.6% (1.0 ezres) volt a növekedés mértéke az előző évhez viszonyítva.
A IV. negyedévben ismét több nagy alapterületű kiskereskedelmi létesítmény nyitotta meg kapuit. Új értékesítési formaként jelentek meg az outlet-központok: a biatorbágyi Premier Outlets Center november közepén, a törökbálinti GL Outlet december elején nyílt meg. A bevásárlóközpontok számának további gyarapodását eredményezte az Újpesten megnyílt Stop.Shop. Így 2004-ben, éves szinten összesen 7 új bevásárlóközpont jelent meg a hazai üzlethálózatban, amely a 2003-as megtorpanáshoz képest - amikor csupán 2 új létesítmény nyílt meg - jelentős növekedést jelent.
A hipermarketek közül a IV. negyedévben egyedül a Tesco terjeszkedett, újabb három városban várja a vásárlókat: Kalocsán, Kiskőrösön és Komlón. Ezzel együtt 2004-ben összesen 7 új hipermarkettel bővült a Tesco hálózata, amely így már 40 üzletet működtet Magyarországon. Az Interspar a 2004. évi 2 új egységének megnyitásával immár 18 hipermarkettel rendelkezik, míg az Auchan és a Cora 1-1 újabb egységet nyitott meg tavaly, így a számuk 2004 végére összesen 9-re, illetve 7-re emelkedett. Említésre méltó a Lidl-diszkontlánc megjelenése a hazai élelmiszer-kiskereskedelmi üzlethálózatban, amely 2004. IV. negyedévi indulásakor 18 egységet nyitott az ország több pontján.
A szakáruházak terjeszkedése is tovább folytatódott, hiszen az OBI három, a Media Markt egy újabb üzletettel bővítette hálózatát a IV. negyedévben. A Media Markt esetében további változást jelent, hogy a budapesti Europarkban lévő egység helyén Saturn néven új, de a Media Markt holdinghoz tartozó műszaki áruházlánc jelent meg, amelynek a szintén fővárosi Mammut bevásárlóközpontban is nyílt egy üzlete. Éves szinten összesen 14 szakáruházzal bővült az üzlethálózat, ami a 2003-as év 8 új szakáruházához képest is számottevő gyarapodást jelent.
JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Területi elhelyezkedés szerint vizsgálva az üzletszám alakulását megállapítható, hogy továbbra is a közép-magyarországi régióban volt a legnagyobb a növekedés: az éves országos üzletszámbővülés 85%-a (819 kiskereskedelmi üzlet) erre a régióra (ebből 53% Budapestre, 32% pedig Pest megyére) jutott. A községekben működő kiskereskedelmi egységek száma 2004. december 31-én 2,227-tel volt kevesebb, mint a 2003 végén, ami 5.8%-os visszaesést jelent. Ezt a csökkenést leginkább a vidéki városokban jelentkező üzletszámbővülés ellensúlyozta, ahol éves szinten 2,679-cel (2.8%-kal) növekedett az üzletek száma.
Ha az üzletállomány alakulását üzlettípusonként vizsgáljuk, megállapítható, hogy a növekedés nem mindegyik kategóriát érintette. Az éves szinten 960 egységgel történt bővülés a nem élelmiszert forgalmazó üzletek ennél nagyobb számú növekedéséből (1,913 egység) és az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes üzletek állományának visszaeséséből (1,311 egység) tevődött össze. Utóbbi vélhetőleg főként a hipermarketek előretörése miatt következett be.
Növekedett a gépjármű-, járműalkatrész-üzletek és a gépjárműüzemanyag-töltő állomások száma is (358 egységgel). A legnagyobb számú bővülés a nem élelmiszert forgalmazó üzletek körén belül a könyv-, újság-, papíráru- és egyébiparcikk-üzletek állományában (831 egység), az iparcikk jellegű vegyes üzlet (584 egység), valamint a bútor-, műszaki-, vasáru-, építőanyag- és barkácsszaküzlet (326 üzlet) esetében következett be. Ezzel szemben a textil-, ruházati és lábbeli-szaküzletek száma csökkent, 2004 végén 75-tel kevesebb működött, mint az előző év végén.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.