A GKI Gazdaságkutató Rt. negyedévente felméri a magyar háztartások megtakarítási szokásait. A kutatóintézet 2004 végén is megkérdezte a háztartásokat, hogy a jövőben milyen formában tervezik befektetni pénzüket. A háztartások 56%-ának várhatóan nem lesz olyan pénzeszköze, melynek befektetéséről dönteni tudna. 15%-nak lesz ugyan pénze, de nem kívánja semmibe se fektetni azt. További 12% a felsorolt formák egyikét sem választotta. Ennek oka a kutatóintézet szerint valószínűleg az, hogy ezek a háztartások nem tervezik előre befektetéseiket. Döntéseiket ad hoc módon hozzák meg, vélhetőleg a legkönnyebben elérhető formát (pl. bankbetét) választva. A maradék 17% tudatosan döntő válaszai az alábbi módon oszlanak meg a felsorolt pénzpiaci formák között.
A megtakarítási formák kedveltségi listáját a banki lekötés vezeti. A legalább egy formába fektetők több mint háromnegyede választotta ezt a lehetőséget. A többi formát közel azonos arányban választották a megkérdezettek. A tudatosan döntő háztartások 13%-a fektet befektetéshez kötött biztosításba, 12% választotta a kincstárjegyet, 9% az államkötvényt. Szintén 9% tartja pénzét devizában, 11% takarít meg egyéb formában, például részvényben, vagy vállalati kötvényben.
A magyar megtakarítások szerkezete még jelentősen eltér a fejlettebb pénz- és tőkepiaccal rendelkező országokétól. A fő különbség a megtakarítások időhorizontja. A külföldi a példák a részvények, kötvények, valamint a nem közvetlen értékpapír vagy ingatlan befektetés is gyakori (pl. befektetési alapok) magasabb arányát mutatják. A bankbetétek magas arányán is megfigyelhető, hogy a magyar lakosság hosszabb távra nem kötelezi el magát, inkább csak rövidebb távra köti le pénzét. Emellett valószínű, hogy a banki lekötés inkább kis összegeknél, vagy átmeneti megoldásként jön szóba, illetve addig, amíg viszonylag magas az elérhető kamatszint.
2004 végén a banki betétek aránya a háztartások megtakarításán belül meghaladta a 40%-ot. A két fenti arány közötti eltérésből (a megtakarítók 75%-a tervezi bankbetétbe fektetni pénzét, az összes megtakarításnak pedig 40%-a van bankbetétben) megállapítható, hogy a lakosság széles körének, de viszonylag kevés pénze fekszik ebben a formában.
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
A SPAR Magyarország a kiemelkedő minőség elkötelezettje (x)
A SPAR Magyarország 6 terméke már viseli a KMÉ-védjegyet, amely a minőség és a fogyasztói bizalom garanciája az élelmiszerpiacon.
Portfolio Gen Z Fest 2025


