Török Attila - a Gazdasági Közlekedési Minisztérium Közgazdasági Főosztályának korábbi vezetője - szerint az államháztartás hiánya az idei évben nagy valószínűséggel eléri a GDP 5.5 százalékát az eredményszemléletű számbavétel szerint. Ez azt jelenti, hogy a "szokásos" pénzügyi kreativitást is segítségül hívva idén a márciusi módosított előirányzathoz képest 100-150 milliárd forinttal lehet magasabb a pénzforgalmi többlethiány (GDP-arányosan 0.5-0.7 százalék). Az alábbiakban az elemzés lényegi elemeit említjük, illetve egy táblázatban összefoglaljuk a pénzügyminisztériumi módosított előirányzatok túllépésének várható mértékét, illetve okait. A részletes elemzés a Bank és Tőzsde következő számában olvasható.
Török szerint a 2004. évi költségvetés parlamentnek benyújtott tervezete, az előirányzott 3.8 százalékos (az EU-ban használatos ESA-95 módszertan szerinti, röviden: eredményszemléletű) deficitcél tarthatósága eleve nem volt meggyőző a piac számára. A szakértő szerint több előirányzat tekintetében (például lakástámogatások, kamatkiadások) a bázishatástól függetlenül is "borítékolható" volt a kiadások 2004. évi túlteljesülése. A 12 hónapos göngyölt államháztartási deficit 2002 szeptemberétől folyamatosan a GDP 6%-a körül alakult, csökkenő trendnek nyoma sem volt.
Az ez év elején publikált adatok szerint az államháztartás 2003. évi hiánya pénzforgalmi szemléletben a GDP 5.6 százaléka (önkormányzatokkal együtt 5.8 százalék) lett, ezért februárban a kormány a 2004. évi kiadások körében végrehajtandó 185 milliárd forintos zárolást meghirdetve az eredményszemléletű hiány-előirányzatot 3.8 százalékról 4.6 százalékra emelte.
A kötvény- és a devizapiac szemszögéből tehát meghatározónak tűnik, hogy a 2004. évi deficit-előirányzat teljesítésével sikerül-e a gazdaságpolitikának visszanyernie megingott hitelességet, vagy éppen ellenkezőleg, a (módosított) előirányzat ismételt túllépése alapozza meg a parlamenti ciklus utolsó harmadában a 2004 őszén újjáalakuló kormány fiskális karakterét.
Az első hét havi államháztartási tényadatok és a gazdasági trendek alapján Török kísérletet tett a bevételek és a kiadások részletes előrejelzésére, figyelembe véve számos eseti tényezőt is. Az elemzés a pénzforgalmi adatokra koncentrál, és előirányzaton mindenütt a márciusi módosított előirányzat értendő. Az alábbi táblázatban összegyűjtöttük azokat a tételeket, amelyekben a szakértő eltéréseket lát a PM módosított előirányzat és a várható tényadatok között.
Török részletes vizsgálata szerint bevételi oldalon a fogyasztáshoz kapcsolt adók erős elmaradását csak részben kompenzálja a társasági adó és az eva formájában beszedett bevételek túlteljesülése, így összességében 50-70 milliárdos elmaradás várható. (Érdemes megjegyezni, hogy milyen változások történtek az EU-csatlakozás kapcsán: májustól az importálók nem kötelesek már a vámeljárás keretében megfizetni az áfát - és e szabályozás egy év eleji kormányrendelet alapján az EU-n kívüli relációkra is kiterjed -, így az importáfából júliusban már csupán néhány milliárd forintos bevétel jelentkezett, s a további hónapokban már nem várható érdemi befizetés. A csatlakozás időpontjától az importjavak utáni áfát azok értékesítésekor kell megfizetni, így a bevétel a belföldi áfa sorába tevődik át.) Az áfabevételek tekintetében az előirányzotthoz képest az eltérés legvalószínűbb mértéke 80-110 milliárd forint, de a tényadat e sávon kívül is eshet.
A kiadások körében Török a legnagyobb bizonytalanságot a bejelentett takarékossági intézkedések eredményében látja. A költségvetési szervek és a fejezeti kezelésű előirányzatok kiadásait érdemi megtakarítást feltételezve is mintegy 60 milliárddal magasabbra becsüli az előirányzatnál, ezzel együtt 90-110 milliárd forintos kiadási növekményt valószínűsít, amelyet a tb-alapok többlethiánya 40 milliárd forinttal is megfejelhet.
Mindezek összeadása alapján a módosított előirányzathoz képest a többlethiány várható értéke 200 milliárd forint körül lenne. Török ennek ellenére mégsem várja, hogy a jövő januári tényadatok 200 milliárd forintos többlethiányt mutassanak. Az áfa-visszatérítések és néhány nagyobb egyedi kifizetés ütemezése az előző években a pénzügyi menedzselés eszköztárának stabil részévé vált - csak éppen az előző ciklusban a többletbevételek évek közötti bújtatott átvitelét szolgálta. Ezen eszközök vélhetően az idén is előkerülnek, így a kimutatott többlethiány pénzforgalmi szemléletben 100-150 milliárd forintra (GDP-arányosan 0,5-0.7 százalékra) lesz szorítható. Az eltérést az eredményszemléletű hiányra mechanikusan alkalmazva GDP-arányosan 5.1-5.3 százalékos deficit adódik. Az ESA-módszertan szerinti végső érték azonban még magasabb is lehet, hiszen például a kamatszint vártnál lassabb süllyedésének kedvezőtlen hatása eredményszemléletűen vizsgálva erőteljesebben mutatkozik meg. További 1-2 tized százalékponttal emelheti az államháztartás deficitjét (mindkét szemléletben) a helyi önkormányzatok mérlegének figyelembe vétele.
A kimutatott végső deficitszám tehát a GDP 5.5%-át közelítheti, melynek tükrében a kétségtelen kormányzati igyekezet ellenére - a mozgástér szűkösségét is figyelembe véve - a lehetetlenséggel látszik határosnak a konvergenciaprogramban szereplő, 2005. évi 4.1%-os előirányzat teljesülése.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.