Lassan mérséklődik a kiskereskedelmi forgalom növekedési üteme. Az előző év 8.9%-os éves átlagos növekedését követően, idén májusban, illetve az első öt hónapban egyaránt 6.8-6.8%-kal emelkedett a kiskereskedelmi forgalom volumene az előző év azonos időszakához viszonyítva. A mérséklődő dinamika több hatás eredményeként állhatott elő. Egyrészt a bérnövekedés üteme jelentősen lassult, ugyanakkor egyre többet vásárolunk az országhatáron kívül is.
Az EU-csatlakozással, 2004 májusától jelentősen megváltoztak a hazai kiskereskedelem körülményei. Az a tény, hogy határaink jelentős része még könnyebben átjárhatóvá vált, szabadabbá tette a "bevásárló turizmust" is. Mind a magyarok, mind a határon kívüliek könnyebben hozhatnak be, illetve vihetnek ki - összességében jelentős mennyiségű - kiskereskedelmi árut. A 2004. május havi kiskereskedelmi adatok összességükben még nem mutatnak jelentős tendenciaváltást, néhány szakterületen (pl.: ital-, dohány, üzemanyag-kiskereskedelem) azonban már jelzik e folyamat erősödését.
Az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelem eladásai az első öt hónapban 3.0%-kal emelkedtek. A szaküzletek közül a jövedéki termékekre szakosodott (dohányáru, illetve ital) üzletek forgalma mérséklődött.
A nem élelmiszertermékek kiskereskedelmi forgalmának bővülési üteme 2004-ben folyamatosan az átlagost meghaladó volt: az első öt hónapban 10.2%-kal, májusban 10.8%-kal nőttek az eladások az előző év azonos időszakához képest. Májusban a legdinamikusabban (17.9%-kal) - főként az építőanyag-kiskereskedelem értékesítésének felfutása következtében - a bútor-, háztartásicikk-, vasáru-kiskereskedelem eladásai emelkedtek. Dinamikusan (10.3%-kal) nőtt - az egyébként kis súlyú - használtcikk-forgalom.
A gyógyszer-, gyógyászatitermék-, illatszer-kiskereskedelem (8.3%-os) növekedésében az illatszerüzletek értékesítésének gyors bővülése játszott szerepet. Számottevően (7.4%-kal) emelkedett a könyv-, újság-, papíráru- és egyébiparcikk-kiskereskedelem forgalma is. Vesztett korábbi lendületéből a textil-, ruházati és lábbeli-kiskereskedelem, melynek I-V. havi eladásai 5.5%-kal, májusi eladásai 3.3%-kal nőttek.
Az Európai Unióban májusban romlott a kiskereskedelmi konjunktúra. Az eurózónára 0.9%-os csökkenést, míg az eurózónán kívüli régebbi tagországokkal együtt (az EU-15-ben) 1.4%-os, illetve az újonnan csatlakozott országokkal együtt (az EU-25-ben) 1.6%-os kiskereskedelmi forgalomnövekedést becsült az Eurostat az előző év azonos időszakához képest.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 719 484 forintot 20 éves futamidőre már 6,26 százalékos THM-el, havi 142 416 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,78% a THM, míg a MagNet Banknál 6,87%; az Erste Banknál 6,89%, a Raiffeisen Banknál 7,00%, a K&H Banknál pedig 7,28%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Az Európai Unió tevékenységi besorolása szerint a jármű- és üzemanyag-kereskedelem nem tartozik a kiskereskedelmi ágazatba, ezért adatai az eddigiekben tárgyalt kiskereskedelmi forgalomban sincsenek figyelembe véve. A korábbi hazai gyakorlatnak megfelelően azonban a KSH adatgyűjtése erre a területre is kiterjed.
A gépjármű- és járműalkatrész-kiskereskedelem értékesítése 2004-ben jelentős havi különbségeket mutatott. Az első három hónapban tapasztalt gyengélkedés után áprilisban rendkívüli (42%-os) mértékben megnőttek az eladások, mely dinamizmus még májusra is áthúzódott, amikor a forgalom volumene 27%-kal haladta meg az egy évvel korábbi szintet
A gépjárműüzemanyag-kiskereskedelem forgalmának (3.1%-os) növekedése elmaradt a gépjármű-értékesítés növekedésétől. Ebben szerepet játszhat a magánbehozatal, az "üzemanyag-turizmus" növekedése is.
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Egy jó szörp titka: így lett a házi receptből sikeres vállalkozás
A semmiből indulva vált országosan ismert prémium márkává a Mayer szörp.
-
Neked 1%, nekik egy újabb lépés a kórházi magány ellen (x)
Az Amigos a gyerekekért önkéntesei, 10 éve viszik a játékos nyelvtanulást a kórházakba. Segítsd őket, hogy jövőre is ott lehessenek a kórházi ágyak mellett.
-
Kiváló minőségű tejtermékek minden napra (x)
A Sole-Mizo Zrt. hat Mizo márkaterméke szerezte már meg a KMÉ-védjegyet, amely a kiemelkedő minőség garanciája a fogyasztók számára.
Portfolio Gen Z Fest 2025


