Az elmúlt időszakban több tanulmány is megjelent, melyek azt próbálták megbecsülni, hogy az egy főre jutó GDP (PPP-alapon) tekintetében Magyarország várhatóan hány évtizeden belül fogja elérni a 15 régi, illetve a jelenlegi 25 uniós tagállam átlagát. A becslések rendszerint 15-60 év között szóródtak, ami - valljuk be - nem tűnik túl biztatónak. Igencsak elgondokodtató azonban az, hogy az a Közösség, amelyhez alig egy hónapja csatlakoztunk (és amelytől különféle támogatások és programok révén az ország valódi felemelkedését reméljük), a jólét tekintetében nagyságrendekkel el van maradva a fő versenytársának számító szuperhatalomtól: az Egyesült Államoktól. Mai írásunkban egyrészt bemutatjuk az EU és az USA közötti főbb különbségeket, másrészt az elmaradás szempontjából legfontosabb problémakörökre is rávilágítunk, melyeknél támaszkodunk a svéd Timbro gazdaságkutató intézet június elején megjelent EU-USA összehasonlító tanulmányának gondolataira is.
Egy legutóbb megjelent Goldmann Sachs tanulmány azt jósolta, hogy hazánk az eddig előre jelzettnél várhatóan csak hosszabb idő alatt fogja utolérni - a jólét egyik mérőszámaként is funkcionáló - egy főre jutó vásárlóerő-paritásos GDP tekintetében az EU átlagát. Az ok végtelenül egyszerű: feltehetően hiányozni fog a politikai egység, eltökéltség a kétségtelenül fontos különféle reformok végrehajtására.
Nincs ez másképp az Európai Unióban sem. A bevezetőben már említett jelentős elmaradásnak számos oka van (ld. később), melyek közül többet már az unió felelős vezetői is felismertek, de hozzánk hasonlóan az okok elhárításának útjában politikai indokok is szép számmal meghúzódnak. A választási ciklusokalapvetően befolyásolják a legtöbb gazdaságpolitikai célkitűzést, és csak elvétve találkozhatunk ciklusokon átnyúló közösségi szintű, pl. 10 évre szóló tervekkel (ami az európai gyakorlatban már hosszú távot jelent), melyeket ráadásul még teljesíteni is sikerül.
Az Európai Unió 2000 nyarán Lisszabonban - felismerve széleskörű elmaradottságát fő vetélytársától: az Egyesült Államoktól - egy csúcstalálkozó keretében meghirdette a 10 éves távlatra szóló ún. lisszaboni projektet. Ennek lényege, hogy az Európai Unió 2010-re a világ legversenyképesebb gazdasági övezetévé kíván válni. Ezt főként az információs társadalom, a tudásalapú gazdaság erőteljes fejlesztésével, illetve elterjesztésével kívánja elérni. El kell ismerni, hogy a projekt kétségtelenül hasznos célkitűzést fogalmaz meg, hiszen jól tudjuk, hogy az oktatásba, a nevelésbe, a tudásalapú társadalomba való befektetés hosszútávon a leginkább jövedelmező lehet, melyből a társadalom döntő többsége profitálni képes.
A lisszaboni terv szintén fontos célkitűzése, hogy a gazdasági növekedés tekintetében is vezető szerepet tölthessen be a lakosságában az USA-n már "túlnőtt" EU. A célkitűzések elfogadása óta a projektre megszabott idő közel fele már eltelt, de az eredmények és az első egyértelműen kedvező jelek még váratnak magukra.
A Timbro svéd gazdaságkutató intézet néhány hete az EU és az USA közötti főbb különbségek érzékeltetéséről, illetve a főbb problémák megjelöléséről azzal a céllal jelentetett meg egy tanulmányt, hogy az olvasók széles közönségét rádöbbentse ezen különbségek valódi nagyságára.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.