2 °C Budapest

Orbán öt pontja: keressük a racionalitást

Pénzcentrum
2004. március 29. 09:25

Munka, otthon, biztonság! jelszóval ötpontos "nemzeti petíció"-t hirdetett meg a Fidesz szombati szövetségi gyűlésén. A javasolt intézkedések az állami szerepvállalás növelése irányába tett lépések, melyek a költségvetési terhek jelentős növekedéséhez vezetnének. Az állam jövedelemcentarlizációs tevékenysége az újraelosztás növekedésével emelkedne, amely nem jelent mást, mint az adóterhek növelését és/vagy az adósságállomány további növekedését.




A "petíció" a következő elemeket tartalmazza:
- A lakástámogatási rendszer eredeti változatának visszaállítása;
- a privatizáció leállítása, a magyar vállalkozók támogatása;
- a gyógyszerárak tartós csökkentése, a kórházprivatizáció leállítása;
- a magyar gazdák nagyobb támogatása az élelmiszerárak növekedésének megakadályozása érdekében;
- a kormány garantálja, hogy az éves gáz- és energiaár-emelés mértéke az 5%-ot ne haladja meg.

A megfogalmazott javaslatok több ponton is ütköznek a piacgazdasági elvekkel , illetve úgy tűnik, hogy figyelmen kívül hagyják az elmúlt évek keserű tapasztalatait, tanulságait is.



A lakástámogatási rendszer első jelentős átalakítása jelentős mértékben hozzájárult ahhoz, hogy a lakossági fogyasztás az elmúlt években számottevő növekedést (8-10%) mutatott (a döntő természetesen a reálbérek elszállása volt). A rendszerrel kapcsolatosan felmerültek olyan aggályok is, hogy az figyelmen kívül hagyja a társadalmi igazságosság elveit, a rászorultsági elv alkalmazása hiányzik az intézkedésekből . Ennek eredménye lett, hogy a rendszer csak részben támogatta az első lakáshoz jutást, a fiatalokat, ehelyett jelentős teret engedett a spekulációs célú, viszonylag nagy értékű ingatlanvásárlásoknak . A hitelek kamattámogatásához kapcsolódó költségvetési kiadások az eredetileg tervezettet lényegesen meghaladták az állomány várakozásokon felüli bővülése miatt. Az ehhez kapcsolódó beruházási illetve fogyasztói kereslet (ill. a lakosság nettó finanszírozási pozíciójának romlása) a külső egyensúlyt is alapvetően érinette (negatív irányban). Ennek a rendszernek a visszaállítása feltehetően felelőtlen lenne akkor, amikor a gazdaságpolitika egyik legfontosabb törekvése az egyensúlyi pozíció javítása kell hogy legyen.

A privatizáció val kapcsolatos aggályok szintén kicsit több indoklást igényelnének. Elvi szinten lehet vitatkozni, hogy az állam milyen területeken jobb tulajdonos a magánszféránál, de az általános elvek a tapasztalatok többségének tükrében az utóbbi mellett szólnak. A magyar vállalkozók támogatása az uniós felkészülésre mindenképpen elismerésre méltó javaslat, ugyanakkor úgy gondoljuk, hogy itt nem a támogatások volumenének növelése a kulcs, inkább az a rendszer (egyszerűségében, hatékonyságában), mely lehetőséget teremt a hazai és az uniós források elosztására . Döntő, hogy a támogatásokat milyen módon, üzleti tervek, esetleges fedezetek keretében lehet elnyerni, illetve a támogató milyen utólagos elvárásokat támaszt a támogatottal szemben. A bürokratizmus csökkentése mindenképpen szükséges (ebbe az irányba mutat az egyablakos rendszer bevezetésének szándéka).

A gyógyszerárkérdés az elmúlt időszakban igen nagy közfigylemet kapott. A gyógyszerkassza kiadása részben a helytelen tervezési metódus miatt évről-évre tízmilliárdokkal lépik túl az előre meghatározott keretet. Itt ugyanakkor feltehetjük a kérdést, hogy a keret túl kicsi, vagy a túlfogyasztás illetve az ahhoz kapcsolódó támogatások túl nagyok. A támogatások fedezetét természetesen valamilyen elvonásból (jellemzően adó) kell előteremteni, így itt is - mint más közkiadások tekintetében - érdemes emellett a fonal mellett gondolkodni. Nem kérdés, hogy a gyógyszerárakat támogatni kell, ugyanakkor, hogy milyen termékek, milyen támogatottsági szint mellett kerülnek ebbe a rendszerbe, inkább ez a vita lényegi eleme. Ha túl sok szert (és esteleg nem a megfelelőket) támogatnak, illetve a támogatások mértéke az indokoltnál lényegesen magasabb, azzal a túlfogyasztást is támogatjuk. A gyógyszerárak tartós csökkentése részben a fentiek miatt önmagában nem tekinthető többnek, mint demagóg megállapításnak, ehelyett inkább a támogatási rendszer hatékony átalakítására lenne szükség, mely egyes esetekben természetesen az árak csökkenését is eredményezhetné.

Azzal, hogy a magyar gazdák nagyobb támogatást kapnak, az élelmiszerárak önmagukban nem fognak csökkenni . A támogatásoknak az egészséges birtokszerkezet kialakítására, a hatékony gazdálkodás feltételeinek megteremtésére kell törekedniük. A mezőgazdaságban továbbra is nagyon nehéz a hitelhez jutás, az állami intézkedések gyakorlati megvalósulása számos kívánnivalót hagy maga után. A hatékonyabb gazdálkodással a gazdák kevésbé vannak áremelési kényszerben, ugyanakkor az importverseny következtében erre sokszor nem is igazán képesek.

A gáz- és energiaárak kérdése a széles fogyasztói kör miatt mindig érzékenynek számítanak. A gázárak alakulásának elmúlt időszaki tapasztalatait nem kell ecsetelni. A támogatott gázárak is annyiban támogatottak, hogy a teljes ár egy része nem a közvetlen fogyasztáshoz, hanem más elvonásokhoz kapcsolódik. Bizonyos társadalmi rétegek támogatása indokolt lehet, ugyanakkor a piaci viszonyok tartós torzulását előidézni az árak befagyasztásával, az ármozgás mértékének jelentős korlátozásával nem célszerű. Azzal talán egyetérthetünk, hogy bizonyos mechanizmusokon keresztül a hirtelen áringadozások a fogyasztói szinten valamivel mérsékeltebben, elosztva jelentkezzenek, ugyanakkor a világpiaci árszinttől elszakadó hazai viszonyok mellett a belső gazdasági struktúra nem a megfelelő irányba fejlődhetne.

Összességében tehát a javasolt intézkedések egy része céljaiban nem tekinthető teljes mértékben elvetendőnek, ugyanakkor időszerűségük, a megfogalmazásokból sejthető megvalósítási módok nem igazán vannak összhangban a gazdaság teljesítőképességével és érdekeivel. Érdekes, hogy amikor a legnagyobb ellenzéki párt folyamatosan a magas adóterheket, illetve az állami kiadások elszaladását kritizálja, akkor egy ilyen programmal áll elő.
HR BLOGGER
hrdoktor  |  2024.11.20 07:42
Kevesen gondolnak rá, de sajnos a munkahelyi körülmények és tevékenységek is hozzájárulhatnak proszt...
perfekt  |  2024.11.19 15:29
A kormány 2023-ban kiadott rendeletete szerint a mérlegképes könyvelők, adótanácsadók és okleveles a...
laskainelli  |  2024.11.16 11:13
Az önismeret az alapja a fejlődésünknek és a céljaink tisztázásának, de sokunknak fejtörést okoz hog...
coachco  |  2024.11.06 21:56
Mert igenis, minden mindennel összefügg. Az olvasás a körmökkel, Nápoly Budapesttel, Máddal... [......
vezetoi-coaching  |  2024.02.12 22:30
Gondoltam, ezt elmesélem már. Gyakorlatilag kétszer megnéztem…:-))) Életemben először... Ki tudja, a...
Kihívásból lehetőség – Innováció a nyelvtanulásban gyerekeknek (x)

A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.

Sokkal több magyar gyereket bántanak így: igazi kegyetlen világ ez, bárki óriási bajba kerülhet

A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.

Jön az V. Mindset Meetup hétvégén, építs te is kapcsolatokat, ne maradj le! (x)

Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.

Járt már homoktövis szüreten? Most megteheti! (x)

Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. november 22. péntek
Cecília
47. hét
KONFERENCIA
Tovább
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
A magyar Real Estate Agent találkozó a Kalmárok közreműködésével
Future of Finance 2024
Mi lesz a szerepe a pénzügyekben az AI-nak?
Sustainable World 2024
Zöld finanszírozási lehetőségek, befektetési döntések, ESG megfelelés
EZT OLVASTAD MÁR?