11 °C Budapest
A magyar sörpiac az elmúlt évtizedekben jelentős változásokon ment keresztül.

Különös dolog zajlik a hazai sörpiacon: ezeket a söröket keresik leginkább a magyarok

2024. július 25. 06:26

A magyar sörpiac az elmúlt évtizedekben jelentős változásokon ment keresztül. A sörfogyasztás csökkenése mellett a minőségi sörök iránti kereslet növekedése figyelhető meg. A Dreher Sörgyárak, a Borsodi Sörgyár és a HEINEKEN Hungária Zrt. képviselői megosztották velünk tapasztalataikat és stratégiáikat a fővárosi és vidéki fogyasztói szokásokkal kapcsolatban.  

A Magyar Sörgyártók Szövetségének adatai szerint Magyarországon 1990-ben még fejenként 105 liter sör fogyott, ami 2014-re 59 literre esett. Az iparágban technológiai és minőségi forradalom következett be, így azóta a sörfogyasztás 68 liter per főre emelkedett, bár a növekedés a Covid időszakot követően megtorpant.

A magyar fogyasztás 2023-ban az európai trendekhez hasonlóan csökkent: ez 2023-ban alig több, mint 5,4 millió hektoliter volt, ami 10 százalékos visszaesést jelentett a 2022-ben mért 6,01 millió hektoliteres szinthez képest. Az idei évben ugyan sikerülhet ennek a lemaradásnak egy részét ledolgozni, de hosszú távon – illeszkedve a globális trendekhez – az alkoholfogyasztás visszaesésével párhuzamosan a sörfogyasztás is trendszerűen csökken.

Az elmúlt években látványos a minőségi sörök felé történő elmozdulás: szintén a Magyar Sörgyártók Szövetségének adatai szerint a szuperprémium és prémium szegmensek aránya idén már a teljes sörforgalom harmadát teszi ki, szemben a 4-5 évvel ezelőtti 25 százalékkal.

A sörtípusok közül a világos lager sör a legkedveltebb, legyen az bajor, bécsi vagy pilzeni típus. Ezt követik az IPA sörök, de a forgalomban gyakorlatilag a világ 107 elismert sörtípusából mindegyik előfordul. A Dreher Sörgyárak részéről Szabó Ibolya Vállalati kapcsolatok igazgatója megkeresésünkre elmondta, hogy jól láthatóan növekszik az igény az alacsonyabb alkoholtartalmú termékek iránt, amelyekben a könnyed jelleg dominál., az enyhébb maláta és a florális, modern komlók jegyei dominálnak.

Erre a fogyasztói trendre reagál a Dreher 4.0, amely minőségi sörélményt nyújt könnyedén, 4%-os alkoholtartalommal. A márka a Dreher 4.0-val azoknak kíván kedvezni, akik nem rajonganak a nagyon keserű és eltelítő sörökért, de a jellegzetes komlós ízt szeretnék mégis visszakapni, amikor belekortyolnak az italba. Azokra a fogyasztókra is számítanak, akiknek fontos a tudatos életmód és odafigyelnek az alkoholtartalomra.

A sörtípusok közül a világos lager sör a legkedveltebb, legyen az bajor, bécsi vagy pilzeni típus. Ezt követik az IPA sörök, de a forgalomban gyakorlatilag a világ 107 elismert sörtípusából mindegyik előfordul. Ezek a karakterek jellemzik az alkoholmentes ízesítetlen söröket is, az ízesítettek között pedig a magyar ízlésnek megfelelő gyümölcsök és gyümölcskombinációk vezetik a piacot. Az alkoholmentes sörök, legyen szó akár gyümölcs ízű, akár nem ízesített variánsról, folyamatos népszerűségnek örvendnek a fogyasztók körében.

A különböző fogyasztói igényekre reagálva idén egy izgalmas, ugyanakkor alacsony kalóriatartalmú variánst, a Dreher 24 0,0% Málna-t vezették be. A tavasz és a nyár egyik legnépszerűbb gyümölcse a málna, aminek édes, ugyanakkor kellemesen savanykás íze különösen frissítően hat. A legújabb termék kalóriatartalma alacsonyabb, mint a többi gyümölcs ízű Dreher 24 variánsé. A Dreher 24 Málna átlagos tápértéke 100 ml termékben 15 kilokalória. Országos szinten a doboz és az egyutas üveg népszerű a fogyasztók körében, de például a keleti régióban a visszaváltható üveg, illetve a nagyobb űrtartalmú kiszerelés relevanciája magasabb.

Tapasztalataik szerint a vidéki és fővárosi területek kapcsán eltérő életvezetés figyelhető meg. Míg például vidéken a hagyományosabb értékeket tartják szem előtt és nagyobb fókuszt kapnak a nagy, tradicionális márkák, addig a fővárosban sokkal nyitottabbak az új ízek, kategóriák kipróbálására. A fővárosban magasabb az életszínvonal, ami lehetővé teszi, hogy többen engedhessék meg maguknak a drágább, prémium, szuperprémium söröket. Ugyanakkor az árak is általában magasabbak a fővárosban. Vidéken ezzel szemben az árérzékenység nagyobb szerepet játszik a választásban.

Budapesten az idegenforgalom aránya nagyobb a lakosság számához képest, ezt a fogyasztás is visszatükrözi. Vidéken a sörfogyasztás gyakran a helyi kocsmákban vagy otthon történik, és inkább a hétköznapi társasági élet részét képezi, mintsem egy gasztronómiai élményt. A fővárosban gyakoribbak a sörözők, sörfesztiválok, a sörgyár vagy sörfőzde látogatások, továbbá a sörkultúra részévé váltak az úgynevezett sörgasztronómiai események, ahol a sört különböző ételekkel párosítják. Vidéken a helyi kocsmák, éttermek gyakran kisebb választékkal rendelkeznek, míg a fővárosban sokkal szélesebb választék áll a fogyasztók rendelkezésére.

Eladásaik nagyobb részét a kiskereskedelemben realizálják. A HoReCa vonatkozásában ugyanakkor érdemes megemlíteni, hogy városi környezetben nagyobb a HoReCa aránya, mint a vidékiben.

Az eltérő életszemlélet miatt például jól érzékelhető, hogy a fővárosban magasabb az innováció iránti nyitottság, illetve a kipróbálási hajlandóság az új kategória vagy az új ízvilág felé. Vidéken a hagyományosabb márkákat és ízeket preferálják jobban. Folyamatosan követik a fogyasztók igényeit, és ezt a Dreher gondolkodása, piaci megközelítése jól leképezi és jól reagálnak a különböző igényekre országszerte a stratégiájuknak megfelelően. Kiemelten fontosak számukra a fogyasztók, legyen szó vidékről vagy a fővárosról, hosszú távon elkötelezettek irányukba.

A Borsodi Sörgyárat felkeresve Vuleta Zsolt, ügyvezető és kereskedelmi igazgató elmondta, hogy a hazai piacon évek óta tapasztalható a magasabb minőségű, prémium sörök részesedésének tartós növekedése. A nyári időszakban jellemzően emelkedik a könnyen fogyasztható, könnyedebb ízű, ízesített, alkoholmentes és alacsony kalóriatartalmú sörök iránti kereslet. Ennek megfelelően bővítik a kínálatukat. A februárban bevezetett Coors mellett tavasszal jelent meg a mangó-maracuja ízű, 0,0%-os alkoholmentes és alacsony kalóriatartalmú Borsodi Friss és a boltok többségében már kapható Miller Lime is, ami ízvilágában a klasszikus Miller Genuine Draftot idézi, azonban a hozzáadott valódi lime-lének köszönhetően frissítő citrusos jelleget is kapott.

A középkategóriás Borsodi termékekből adnak el a legtöbbet, azonban az alkoholmentes ízesített sörök részesedése is számottevő, ide tartozik például az idei év újdonsága, a Borsodi Friss 0,0% mangó-maracuja, alacsony kalóriatartalmú ízesített alkoholmentes sörünk, de a Borsodi Friss 0,0% portfólió többi tagjának az értékesítése is dinamikusan növekszik. Bár évek óta megfigyelhető az alkoholmentes sörök iránti növekvő igény, az átlagosnál magasabb alkoholtartalommal bíró Borsodi Bivaly a márkán belül jelentős részesedéssel bír, az évről évre növekvő eladások is igazolják a termék kedveltségét.

Tapasztalataik szerint a koronavírus-járványt követő években az értékesítés az élelmiszer- és dohányboltok, illetve a kereskedelmi láncok irányába tolódott el. Igaz, hogy a turizmus erősödésével a vendéglátóipar kezd ismét magára találni a nagyobb városokban, de a szektor forgalma még nem érte el a 2019. év szintjét.

Megfigyeléseik alapján a kiskereskedelmi forgalomban a fogyasztók jelentős része a dobozos kiszerelést választja, a hagyományos 0,5 literes visszaváltható üvegek egyre inkább a háttérbe szorulnak, helyettük a prémium termékekre jellemző 0,33-as palackos kiszerelések értékesítése növekszik. A vendéglátásban a palackos sörök mellett a csapolt sörök is jelentős részaránnyal bírnak, így forgalmuk is számottevő, különösen a fővárosban.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

A HEINEKEN Hungária Zrt.-t felkeresve Perényi Katalin, Marketing igazgató osztotta meg velünk, hogy tapasztalataik szerint a fogyasztói szokások, ahogy eddig is, folyamatosan változnak, ami viszont mindenképp kihívást jelent egy amúgy is kiélezett piacon, hogy a fogyasztói döntésekre befolyással bíró tényezők száma is egyre több. Az adott gazdasági helyzet vagy akár csak az időjárás változékonysága eddig is meghatározó volt a fogyasztási szokások tekintetében, az elmúlt években viszont azt tapasztalják, hogy egyre inkább a tudatos életmód felé orientálódnak a vásárlók.

Határozottan erősödtek a fenntarthatósági elvárások, aminek kifejezetten örülnek, hiszen a HEINEKEN egyik legfontosabb törekvése, hogy hozzájáruljon egy fenntartható jövő kialakításához, aminek érdekében már évek óta számos környezetbarát intézkedést vezetett be a vállalat nemzetközi és lokális szinten is. A körforgásos gazdaság maximalizálása szintén kiemelt jelentőségű működésükben, így a nemrég életbe lépő kötelező visszaváltási rendszer - amely bizonyítottan az egyik leghatékonyabb módja annak, hogy elérjük a hulladékmentességet – segítségével a fogyasztókkal közösen tudnak tenni a célkitűzésük eléréséért.

Mindezek mellett azt tapasztalják, hogy a fogyasztók egyre nyitottabbak az újdonságok iránt. A koktél, fröccs, long-drink és egyéb RTD (azonnal fogyasztható alkoholos kevert italok) szegmense folyamatos növekedést mutat, ezért mertek egy nagyot álmodni 2024-re, és egy igazi újdonsággal készültek az idei teraszszezonra: bevezették a koktélok világát idéző Gösser Spritz sörkoktélokat, amelyek alkohol- és szénsavtartalmát a söralap adja, ám a kesernyésebb sör íz a háttérbe szorul, és a gyümölcsös ízvilág kerül előtérbe.

Az epres Gösser Beer Spritz Strawberry és a borókabogyó ízesítésű Gösser Beer Spritz Botanic frissítő, gyümölcsös ízvilága tökéletesen illik a baráti összejövetelek, kerti partik, vagy a teraszon töltött esték hangulatához. A 0,33l dobozos kiszerelésnek köszönhetően ráadásul bárhol és bármikor, akár otthon is fogyasztásra készen állnak a sörkoktélok, és akár pillanatok alatt garantált a valódi koktélélmény, ha talpas pohárban jégre töltve, egy-két szem eperrel, citromszelettel, esetleg mentalevéllel kiegészítve szervírozzák.

A Gösser Beer Spritz mindkét változata palackos kiszerelésben is elérhető a vendéglátóhelyeken, epres ízben pedig csapolt formában is kérhető egyes szórakozó- és vendéglátóhelyeken.

Megfigyeléseik szerint a vidéki és a fővárosi fogyasztói szokások közt olyan eltérések tapasztalhatók, amelyek leginkább az adott környezethez kapcsolódó sajátosságok miatt alakulhatnak ki. Például egy fővárosi fogyasztó számára sokkal nagyobb a kínálat, ha a különlegesebb ízvilágú vagy akár craft sörökről van szó. Emellett több lehetőség közül választhatnak, ha éttermekben vagy különböző vendéglátó- és szórakozóhelyeken szeretnék fogyasztani a HEINEKEN termékeit. Vidéken a fogyasztók gyakran a megszokott, klasszikus söröket keresik, és a helyi rendezvények, valamint a hagyományos közösségi események a nagyobb, jól ismert márkák iránti keresletet erősítik.

A vidéki piacokon a HEINEKEN számára továbbra is fontos a jól bevált, klasszikus termékek kínálata, hiszen ezek a fogyasztók hűségesek a megszokott minőséghez és ízekhez, ugyanakkor a vállalat törekszik arra, hogy az újdonságokat és a széles termékkínálatot az ország minden pontján biztosítani tudja.

Mivel a szórakozó- és vendéglátóhelyek, pubok elsősorban prémium söröket kínálnak, így a társasági élmények fokozása érdekében a HEINEKEN ezen termékeire a fogyasztók részéről nagyobb a kereslet ezeken a helyszíneken. Épp ezekhez a közös társasági élményekhez kapcsolódik nemrég elindult promóciós együttműködésük a Tankcsapda zenekarral, akikkel már korábban is voltak közös aktivitásaik, idén pedig egészen különleges módon ünneplik együtt a zenekar 35. születésnapját.

„Játsszatok most a bandáért!” címmel futó nyereményjátékuk keretében azok, akik legalább két korsó Soproni csapolt sört vásárolnak a promócióban részt vevő szórakozó- vagy vendéglátóhelyen, fődíjként élő Tankcsapda-koncertet nyerhetnek a kedvenc kocsmájuknak.

Gösser termékportfóliójuk újdonságai, a sörkoktélok egy jó példa arra, hogy a termékek és azok kiszerelései hogyan tudnak hozzájárulni ahhoz, hogy egy nagyobb piacot lefedjenek. Az alkoholmentes gyümölcsös Soproni sörök pedig kifejezetten azok a termékek, amit a fogyasztók egy bolt polcáról leemelhetnek és már indulhatnak is a vízpartokra.

A HEINEKEN Hungária Zrt. sokoldalú termékportfóliójának köszönhetően minden ízlésvilágnak megfelelően kínálnak söröket, legyen szó alkoholos vagy alkoholmentes lagerről vagy ízesített sörökről. Utóbbi esetében a citrusos alapú söröket a kedvenc hazai gyümölcsökkel teszik még izgalmasabbá, hűen követve a magyarok ízlésvilágát. A Soproni és a Gösser is számos opciót kínál ezen a téren.

Azt tapasztalják, hogy a klasszikus termékek az ország számos pontján népszerűek, de az újdonságokra és az ízesített termékekre is érezhetően egyre nagyobb a nyitottság. Soproni márkájukon belül a Soproni Óvatos Duhaj Meggy a legnagyobb alkoholos ízesített sörtermék Magyarországon, a Soproni radler piacvezető termék, az alkoholmentes citromos Gösser NaturZitrone 0,0% pedig a Magyarországon forgalmazott radlerek közül a legnagyobb mértékben fogyasztott termék.

A cikkben nyilatkozók által kiemelt trendek és fogyasztói szokások jól tükrözik a magyar sörpiac sokszínűségét és folyamatos változását, valamint a sörfogyasztók egyre növekvő igényét az új ízek és minőségi termékek iránt a fővárosban és vidéken egyaránt.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Könnyek, sírás, meghatottság - így reagáltak, akik névre szóló dalt kaptak ajándékba (x)

Most bárki ajándékozhat személyre szóló dalt karácsonyra bármelyik szerettének. A SONG4U a mesterséges intelligenciát és személyes történeteket ötvözve készít egyedi dalokat.

Kihívásból lehetőség – Innováció a nyelvtanulásban gyerekeknek (x)

A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.

Sokkal több magyar gyereket bántanak így: igazi kegyetlen világ ez, bárki óriási bajba kerülhet

A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.

Jön az V. Mindset Meetup hétvégén, építs te is kapcsolatokat, ne maradj le! (x)

Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2025. január 9. csütörtök
Marcell
2. hét
KONFERENCIA
Tovább
Green Transition & ESG 2025
A Green Transition & ESG egy gyakorlatorientált konferencia
AI in Business 2025
Az AI-boom még nemhogy nem csengett le, hanem még csak most jön a java
Biztosítás 2025
A magyar biztosítási piac újabb kihívásokkal és lehetőségekkel néz szembe 2025-ben
EZT OLVASTAD MÁR?
Agrárszektor  |  2024. december 9. 10:33