Továbbra is súlyos problémákkal küzd a MÁV, mint ahogy arról beszámoltunk, a napokban kigyulladt és teljes terjedelmében kiégett egy motorvonat a Hajdú-Bihar vármegyei Vámospércsen. A szerelvény a vasútállomáson gyulladt ki.

Fogy a levegő a MÁV körül: sürgős intézkedésre lenne szükség

2024. március 9. 07:17

Továbbra is súlyos problémákkal küzd a MÁV, mint ahogy arról beszámoltunk, a napokban kigyulladt és teljes terjedelmében kiégett egy motorvonat a Hajdú-Bihar vármegyei Vámospércsen. A szerelvény a vasútállomáson gyulladt ki. Aggodalomra ad okot, hogy ugyanez a típus már tavaly júliusban is meghibásodott, akkor az utasteret elöntő forró gőz személyi sérülést is okozott a Debrecenből Fehérgyarmatra tartó járaton. A MÁV lapunk megkeresésére elmondta, hogy a mozdonyparkjuk átlagos életkora közelíti a 40 évet, ám a dízelmozdonyoké ennél még magasabb, 50 felé jár. A társaság a HelloVidéknek ugyanakkor kiemelte, hogy jelenleg is zajlik egy - villamos motorvonatokra vonatkozó - beszerzési eljárás előkészítése, valamint tervbe van egy alternatív hajtású járművek beszerzése is.

Továbbra is kritikus állapotban vannak az elöregedett motorvonatok, a helyzet súlyosságát jól jelzi, hogy az utóbbi hónapokban egyre sűrűbben kellett a meghibásodott motorvonatokat autóbuszokkal pótolni. Az átmeneti kényszermegoldás ugyanakkor nem oldja meg a helyzetet, arról nem is beszélve, hogy a most elfüstölt, valószínűleg selejtezésre váró vonat mellett vannak olyan Bz-k is, amelyek összetörtek, javításukra pedig nincs forrás.

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE), elnöke szerint a kilátások igen rosszak, hiszen a központi költségvetés is komoly nehézségekkel küzd. Dorner Lajos szerint tovább nehezíti a teljes ágazat finanszírozását a március 1-jével bevetetett új tarifarendszer, a MÁV és a Volán jegybevételei ugyanis legjobb esetben is csak stagnálni tudnak majd.

Az ügyben megkerestük a MÁV-ot is, aki lapunk kérdésére részletes tájékoztatást adott a jelenlegi járműpark állapotáról. Mint írták, a főként fővonali távolsági forgalomban üzemelő villamos mozdonyok átlagkora 40 év körüli. A dízel motorvonatoké 35 év, ezek közé tartozik pl. a korosabb Bz, de a korszerűnek tekinthető Desiro típus is.

A budapesti elővárosi forgalomban, ahol a legtöbb utasunk veszi igénybe a szolgálatatásunkat jellemzően korszerű, alacsonypadlós FLIRT és emeletes KISS motorvonatok járnak, ezek átlagéletkora 10 év körüli. Az ide sorolható, régebbi beszerzésű 60 FLIRT motorvonat felújítása, korszerűsítése nemrég fejeződött be

- hívták fel a figyelmet.

A társaság a HelloVidék megkeresésére azt is elárulta, hogy zajlik egy – villamos motorvonatokra vonatkozó – beszerzési eljárás előkészítése, az előzetes piaci konzultáció tervezett időpontja pedig az idei esztendő.

Ugyancsak tervezzük alternatív hajtású járművek beszerzését, valamint dolgozunk az üzemeltetett járműveink rendelkezésre állásának növelésén is. Folyamatos kutatjuk a használt járművek piacát: amennyiben megfelelő mennyiségű és minőségű, a hazai mobilitási céloknak megfelelő jármű bérletére vagy beszerzésére nyílik lehetőség, akkor – a pénzügyi és jogi lehetőségek függvényében – ezen a módon is igyekszünk bővíteni, korszerűsíteni és üzemképesebbé tenni a gördülőállományunkat

- tették hozzá.

A társaság lapunknak arról is beszélt, hogy egy hasonló módon kialakított, AKIEM-től bérelt Siemens Taurus-flotta bővítésén is dolgoznak, ugyanakkor fontosnak tartják hangsúlyozni, hogy nem mondanak le az új mozdonyok vásárlásáról sem, így például villamos mozdonyok lehívására továbbra is érvényes keretmegállapodással rendelkeznek.

A MÁV-START-ot kötik a közbeszerzésekre vonatkozó jogszabályok, előírások, a kiírt eljárásokra közbeszerzés feltételei mellett tudnak csak jelentkezni a piaci szereplők ide értendők a magyar beszállítók is.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 170 925 forintot 20 éves futamidőre már 6,26 százalékos THM-el,  havi 138 454 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,68% a THM, míg a MagNet Banknál 6,88%; az Erste Banknál 7,00%, a  Raiffeisen Banknál 7,00%, a K&H Banknál pedig 7,49%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

 

Minden esetben arra törekszünk, hogy a kötött beszerzési lehetőségek mellett a hazai arány, a magyar hozzáadott érték a lehető legmagasabb legyen

- árulták el lapunknak.

Az energiakrízis berobbanásával, és az elszálló infláció miatt nincs könnyű gazdasági helyzetben a vállalat, ugyanakkor a biztonsági szempontok nem függ az anyagi forrásoktól, az arra vonatkozó szabályok betartását megkövetelik. Mint mondják, csak üzembiztos járművek kerülhetnek forgalomba. Ennek némiképp ellentmondanak azok a tűzesetek, amelyekről fentebb már írtunk, ennek ellenére a vállalat törekszik arra, hogy a meghibásodások számát a minimálisra csökkentse.

A járművek, mozdonyok karbantartása, alkatrészeinek beszerzése a háború miatt sajnos minden igyekezetünk ellenére akadozik. Ezenkívül balesetek során is rongálódtak járművek, amelyek helyreállítása is jelentős, előre nem tervezett erőforrások bevonásával és költségekkel jár

- magyarázták.

A MÁV-Start szerint ezen tényezők ellenére a vonatforgalomhoz szükséges járművek biztosítására törekszünk, és folyamatosan vizsgáljuk a járművek átcsoportosítási lehetőségeit is. Lapunk kíváncsi volt arra is, hogy a nyaranta kialakult megnövekedett balatoni forgalom során terveznek-e újabb vonatokat indítani majd idén. Ezzel kapcsolatban a társaság azt írta, hogy a balatoni elő- és utószezoni, illetve nyári forgalmat minden évben többlet vonatokkal és a téli menetrendhez képesti nagyobb kínálattal tervezi a MÁV-START, ez idén sem lesz másképp.

Folytatjuk az eddig bevált hagyományt, amelynek révén az utóbbi években nőtt az utasforgalmunk, tavaly a teljes szezonban (elő-, fő- és utó) már hárommillióan vették igénybe a balatoni járatainkat. A balatoni elő- és utószezoni, illetve nyári menetrend jelenleg véglegesítés és a helyközi közösségi közlekedési közszolgáltatási tevékenység megrendelőjével egyeztetés alatt áll

- zárták.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Könnyek, sírás, meghatottság - így reagáltak, akik névre szóló dalt kaptak ajándékba (x)

Most bárki ajándékozhat személyre szóló dalt karácsonyra bármelyik szerettének. A SONG4U a mesterséges intelligenciát és személyes történeteket ötvözve készít egyedi dalokat.

Kihívásból lehetőség – Innováció a nyelvtanulásban gyerekeknek (x)

A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.

Sokkal több magyar gyereket bántanak így: igazi kegyetlen világ ez, bárki óriási bajba kerülhet

A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.

Jön az V. Mindset Meetup hétvégén, építs te is kapcsolatokat, ne maradj le! (x)

Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2025. január 12. vasárnap
Ernő
2. hét
KONFERENCIA
Tovább
Green Transition & ESG 2025
A Green Transition & ESG egy gyakorlatorientált konferencia
AI in Business 2025
Az AI-boom még nemhogy nem csengett le, hanem még csak most jön a java
Biztosítás 2025
A magyar biztosítási piac újabb kihívásokkal és lehetőségekkel néz szembe 2025-ben
EZT OLVASTAD MÁR?
Agrárszektor  |  2024. december 9. 10:33