Revolut bevezeti az Alkalmazáson belüli hívásokat, hogy segítse ügyfeleit a telefonos csalások felismerésében.
„Ha valami túl szép ahhoz, hogy igaz legyen, akkor nem az” - igaz ez a mondás azokra a karkötőkre is, melyeket azzal hirdetnek több helyen is Magyarországon, hogy azok viselésével jobbá, gazdagabbá, egészségesebbé teszik az ember életét. A Pénzcentrum a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségének ügyvezető elnökével elemezte a szóban forgó ékszereket bemutató reklámanyagokat, amiről a jogász szakember egyértelműen kijelentette, hogy átverésről van szó, ezek az anyagok kimerítik a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat jogi tényállását. Mutatjuk azt is, hogy a megszólalásig hasonló karkötők, hogyan kerülhetnek valahol pár száz, máshol pedig húszezer forintba.
Ha valami túl szép ahhoz, hogy igaz legyen, akkor nem az
- tartja magát az az örökérvényű mondás, amivel a leginkább megvédhetik magukat a vásárlók az átverésektől. A példa nagyon egyszerű, ha az orvostudomány megfeszített, évtizedes munkával, dollár milliárdok ráfordításával sem találta még fel a rák ellenszerét, akkor nem valószínű, hogy az interneten hirdetett 8-10 ezer forintos, beazonosíthatatlan helyről származó bogyók erre képesek lennének. Ez tehát egyértelműen lehúzás, de hogy miért is fontos ez a példa?
A Pénzcentrum egy olyan, a YouTube-on rohamosan terjedő karkötő-hirdetésre bukkant, ami nagyon hasonlóan lovagolja meg az emberi hiszékenységet, mint a már jól ismert csodabogyók. A képlet nagyon egyszerű, a reklámmal hirdető egy meglehetősen hosszú videós anyaggal folyamatosan azt próbálja bizonyítani a potenciális vásárlók felé, hogy létezik egy mágikus hatalmú tárgy, jelen esetben egy „feng shui fekete obszidián karkötő”, aminek a viselése teljesebbé teszi az ember életét.
A reklámvideó teljes arzenált vet be annak érdekében, hogy az ember érzelmeire hasson. Hangulatos, hol szomorú, hol életigenlő zene fut az anyag alatt, a narráció jól étrhető, kellemes tempójú. Az anyagban megjelenő szövegnek pedig az az egyetlen célja, hogy a magát rossz passzban, rossz anyagi helyzetben érző személy felfigyeljen arra, mások is hasonló cipőben járnak, mint ő, de ne aggódjon, bajaira van egyszerű megoldás…
Sajnos a megoldás nem ilyen egyszerű
Az ilyenfajta átverésekben mindig közös ismertetőjegy az, hogy nagyon nehéz, nagyon összetett problémákra meghökkentően egyszerű megoldást ajánljanak. A szóban forgó videós hirdetések például olyan nehéz élethelyzeteket vonultatnak fel, mint például a szegénység, munkanélküliség, depresszió, gyermekkori bántalmazás (!). Sok olyan negatív élményt, állapotot, amiken szörnyen nehéz változtatni vagy egyáltalán feldolgozni azokat.
A videók azonban azt sugallják, ezekre az embert próbáló kihívásokra mind egyszerre jelentene megoldást egy karkötő. Ez az állítás azonban önmagában teljesen igazolhatatlan. A recept természetesen itt is jól bevált formulát követ. A szóban forgó tárgy a „mesés kelet”, misztikus, vallással átitatott terméke, olyan jól hangzó, sokak által ismert „brand” áll mögötte, mint a feng shui, ráadásul a hirdetés szerint obszidiánból készül, ami szintén egy nem mindennapi kőzet. Ez utóbbi azért is fontos, mert így még sokkal több mágikus erő tulajdonítható a terméknek.
A videók felépítése is árulkodó, a forgatókönyv arról szól, hogy egy átlagos életet élő ember kap egy ilyen karkötőt, aminek következtében sikeres lesz, majd véletlenül elhagyja a karkötőt, ami után szörnyű csapások érik, ezután azonban valaki újra felajánlja neki a karkötőt, ami után ismét sikeres lesz. A legutolsó felajánlás egyben felhívás is a hirdetést néző számára, hogy most ő is megrendelheti a karkötőt.
Érdekes megfigyelni a videóban, hogy azokban először ötletként merül fel a narrátor fejében, hogy a rossz dolgok összefüggésbe hozhatók azzal, hogy már nincs meg a karkötője. Sőt, a videó egy pontján az is elhangzik, hogy a Wikipédia szerint a feng shui áltudomány, ennek ellenére a narrátor szerint "sztárok és világcégek is használják" ezt a szemléletet. Az áltudományos részen azonban nem sokat időzik a hirdetés, sőt, a végén egészen félreérthetetlen a kinyilatkoztatás. Szó szerint így hangzik:
Rajtam kívül a karkötő rengeteg más embernek jelentette a megváltást. Valaki arról számolt be, hogy segítségével megszabadult a babakora óta gyötrő betegségtől. Más valaki végre megkapta az állást, amire mindig is vágyott. Egy másik ember arról mesélt, hogyan győzte le a depresszióját és nyerte vissza önbizalmát. Csak azt bánom, hogy valaki nem mesélt erről nekem korábban. Hamarabb megszabadulhattam volna a bántalmazásoktól és élvezhettem volna az életet. Egyensúlyba hoztam energiáimat és élvezem az életet, ahogy minden megy, mint a karikacsapás. Mindezt egy egyszerű feng shui karkötő viselésével értem el, és te is megteheted ugyanezt. Nincs mit veszítened, esetleg a negatív energiáidat és a balszerencsédet.
A videókat egyébként itt és itt meg lehet nézni. Szerencsére valaki kimentette, és feltöltötte őket. Ez azért fontos, mert alapvetően ezek hirdetésként jelennek meg a YouTube felületén, azaz alap esetben csak akkor találkozik velük az ember, ha éppen egy megnézni kívánt videó előtt hirdetésként pont ezek forognak.
Mi ezzel a baj?
Azért, hogy tisztábban lássunk a „feng shui fekete obszidián karkötőt” hirdető videók kapcsán, a felvételeket elküldtük véleményezésre egyrészt a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségének (FEOSZ), illetve a Gazdasági Versenyhivatalnak.
A FEOSZ részéről Baranovszky György, a szervezet ügyvezető elnöke arról beszélt lapunknak, hogy bár korábban ő még nem találkozott ezekkel a hirdetésekkel, de látva azokat, természetesen átverésről van szó, tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytat a hirdető cég - mondta el a Pénzcentrumnak a jogász szakember. A FEOSZ elnöke részleteiben is elemezte lapunknak a videókat, mint mondta,
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
ezek egyértelműen olyan reklámok, melyek burkoltan valós információként próbálnak feltüntetni valami olyat, ami nem igaz.
A reklám az ügyvezető elnök szerint egyértelműen arra apellál, hogyha valaki megveszi a szóban forgó karkötőket, akkor meg fog gyógyulni, gazdag lesz, rendben lesz az élete. Baranovszky György szerint a reklámok egyértelműen kimerítik a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat jogi tényállását, amiért a hirdető céggel szemben hatósági eljárás indítható.
Feltéve persze, ha a hatóság észleli ezeket a hirdetéseket. A szakértő szerint az eljáró hatóság vagy a jogszabályban meghatározott fogyasztóvédelmi hatóságok, azaz a kormányhivatalok, vagy pedig a Gazdasági Versenyhivatal lehetnek. Baranovszky György azt is elmondta a Pénzcentrumnak, ha eddig más még nem tette volna meg, akkor a FEOSZ mindenképpen bejelentést tesz az ügyben az illetékes hatóságok felé még idén.
Az ügyvezető szakember lapunknak beszélt arról is, hogy az ilyesféle átverések nem új keletűek. Sőt, ezek a hirdetések csak azért létezhetnek, mert sokan elhiszik a bennük foglaltakat, és rendelnek a termékekből. Ezek a reklámok pedig azért sikeresek, mert a legelesettebbeket, a legkiszolgáltatottabb helyzetben lévő embereket célozzák, és próbálják őket vásárlásra csábítani.
Sokan egy nagyon jól felépített promóciót látnak ebben a videóban, betegek vagy anyagi gondjaik vannak, és egy nagyon könnyű megoldással, viszonylag elérhető áron kínálnak nekik valami olyat, ami hamar kihúzhatná őket a csávából. Sokan sajnos bedőlnek ennek, ezért van szükség nagyon napjainkban a fogyasztóvédelemi intézményrendszer megerősítésére
- vallja az újabb esetet látva a FEOSZ ügyvezető elnöke.
Hogyan kerülhet ki ilyen hirdetés a nagyközönség elé?
Ha valaki utána keres a témának, rengeteg fórumon, közösségi hálós csoportban, de még YouTube reakció-videókban is sokan teszik fel azt a kérdést, hogy ilyen hirdetések egyáltalán hogy kerülhetnek a nagyközönség elé. Ennek oka egyfelől az, hogy a YouTube, mint hirdetői felület ezt nem szűrte ki, a másik pedig az, hogy a hatóságok sem. Közvetlenül tehát hiába találkozik egy ilyen hirdetéssel megannyi felhasználó, ha ezt senki nem jelenti a megfelelő hatóság felé, akkor a figyelem könnyen elkerülheti a problémát.
Baranovszky György szerint éppen ezért fontos, hogy vagy náluk, a FEOSZ-nál vagy az illetékes kormányhivatal fogyasztóvédelmi osztályán megtörténjenek a bejelentések. A FEOSZ például éppen nem rég hozott létre egy tudatosfogyasztovedelem@gmail.com fiókot, ahová várják a lakossági bejelentéseket (bármilyen témában). Az új fórumról az ügyvezető azt mondta, a
jogosultságát jól mutatja, hogy rengeteg fogyasztói panasz érkezik hozzánk, olyanok is, amiket nem a mi feladatunk lenne kezelni, de bejelentésekkel, és a kapcsolati rendszerünk segítségével tudunk segíteni az embereknek.
Őrületes csavart fánk, ahogy Borbás Marcsi készíti: kívül ropogós, belül foszlós, pont mint a nagyié
A világ zajától távolt, az Őrségben élő Borbás Marcsi és Szabi, a pék receptjével hozzuk ezt a mennyeien finom magyaros fánkot, amit reméljük idén farsang...
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
Most bárki ajándékozhat személyre szóló dalt karácsonyra bármelyik szerettének. A SONG4U a mesterséges intelligenciát és személyes történeteket ötvözve készít egyedi dalokat.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
-
Milyen lakáscélod van? Vásárlás vagy felújítás?
Kutatásunkban arra keressük a választ, hogy mit gondolnak olvasóinknak a lakás-előtakarékosságról.
-
Milliókat is bukhatnak a lakástulajdonosok, ha nem figyelnek erre
Arra keressük a választ, hogy az olvasóink a lakásukat vagy ingatlanjukat érinthető káresemények közül mitől tartanak a leginkább.