A kivándorló magyarok száma 2024-ben egy év alatt 15,6 százalékkal nőtt, közel 41 300-an hagyták el az országot.

Literszámra veszik a szlovákok, csehek, németek ezeket a minőségi magyar borokat: mit tudhatnak?
Rendkívül népszerűek Európában a magyar borok, melyeknek jelentős részét Szlovákiában, Németországban és Csehországban értékesítik. A palackos boraink Belgiumban és Spanyolországban is nagyon népszerűek, de még Kínába és az Egyesült Államokba is rengeteg jut a magyar borokból. Hordós kiszerelésben a szlovákok, németek, franciák veszik a legnagyobb mennyiséget. Nemcsak a Tokaji népszerű külföldön, az ország egyik legjelentősebb borexportőre szerint a külpiacokon a Szürkebarát, Egri Bikavér, és az Irsai Olivér borokat is nagy mennyiségben veszik.
A magyar borok igen népszerűek külföldön is, 2022-ben 136 492 tonna bort exportált magyarország különböző országokba. Ez csaknem 25 százalékos növekedés a 2021-es mennyiséghez képest a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint. Igaz, 2020-hoz képest 2021-ben visszaesés történt, de még a 2020-ban exportált 129 142 tonnás nettó mennyiséget is 5,7 százalékkal haladtuk meg tavaly. A magyar borokat nagy mennyiségben a szlovákok, németek és a csehek importálják. Az elmúlt években az Egyesült Királyság is nagy mennyiségben és értékben vásárolt magyart bort, azonban 2021-ben ebben visszaesés történt.
A KSH exportadatai szerint mind határparitásos értékben, mind nettó tömegben, a magyar borokból a legtöbbet a szlovákok, csehek és németek veszik. Értékben a listán Spanyolország, Franciaország és Belgium a következők, és csak a 7. legnagyobb importőr az Egyesült Királyság, pedig a korábbi években benne volt a TOP3-ban. Vásárolt nettó tömeg alapján viszont Franciország és Románia került még a TOP5-be.
Ez az eltérés abból adódhat, hogy más-más formában veszik az egyes országok a magyar bort. Palackos borokat (legfeljebb 2 literes kiszerelésben) a szlovákok, csehek, belgák, és németek vásárolnak az értékük alapján - ők adják a teljes magyar (palackos) borexport felét. Hordós borokat tekintve pedig csak a szlovák és német kivitel önmagában a teljes hordós export felét kiteszi - határparitásos értékben. (A határparitásos érték az áru piaci értéke az importáló ország határán, beleszámítva az árunak az országhatárig történő szállításával kapcsolatos költséget és a szállítás alatti biztosítást.)
Ezek a legnépszerűbb magyar borok
A borexportban jelentős tényezők a regionálisan jelenlévő diszkontok, mivel ahogy Magyarországra is jönnek rajtuk keresztül a lefedett országokban előállított termékek, úgy tőlünk is szállítanak külföldi üzeletbe árut (pl. bort). Tavalyi adataink alapján a teljes magyar palackos borexport 36 százalékát a Lidl Magyarország adta: 2021-ben 7,8 milliárd forint értékben exportált magyar palackos bort külföldre. A diszkontlánc akkori közlése szerint Európa-szerte 15 országba 184 féle hazai bort exportált, amelyek közül a legnagyobb felvevőpiacot az Egyesült Királyság jelentette. Csehország, Németország és Lengyelország tartozik még a vállalat top felvevő piacai közé.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
A diszkontlánc tapasztalatai alapján a legnépszerűbb magyar borfajtáknak külföldön a Szürkebarát, a Királyleányka, az Egri Bikavér, a Tokaji Furmint és az Irsai Olivér.
A palackos borok importját tekintve a legnagyobb mennyiség Magyarországra Németországból érkezik, több mint a teljes import fele. Az olasz, szlovák, francia, görög és spanyol borokat hozzuk még be ilyen kiszerelésben a legnagyobb mennyiségben - ezek együttesen a magyar importnak csaknem 40 százalékát adják ki.

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Fenntarthatóság és sztármárkák: ezek a legfrissebb trendek a drogériákban
Utánajártunk, hogy mekkora a keresletnövekedés a celebmárkák iránt és hogyan zajlik a termékfejlesztés.
-
Megtérülhet egy csúcskategóriás robotporszívó? A Dreame X50 Ultra Complete válasza meglepő! (x)
Elsőre két dologgal érdemes tisztában lennünk! Az első kérdés, hogy Ön olyan átlagos háztartások közé tartozik-e, amelyek évente több száz órát töltenek takarítással? A második kérdés, hogy mennyit ér Önnek a szabadidő?
-
Minőség és hagyomány a Gyulahúsnál a kiváló termékekért (x)
A Gyulahús Kft. Gyulai Pokol szalámija kiérdemelte a Kiváló Minőségű Élelmiszer (KMÉ) védjegyet, bizonyítva a tradicionális gyártás kiválóságát.
-
Állampapír? Globális piacok? TBSZ? - A szakértő válaszol (x)
A Lightyear befektetési platform március 5-én webináriumot szervezett az állampapírokról és a tartós befektetési számla (TBSZ) előnyeinek kihasználásáról.
Green Transition & ESG 2025
AI in Business 2025
Biztosítás 2025


