A Hortobágyot is elérte a járvány, elmarad az április 26-ára tervezett Szent György-napi Kihajtási Ünnep, Kézműves Vásár és Világörökségünk, a Puszta napja című rendezvény is.

A globális tengerhajózás helyzetéről, kilátásairól, a pandémia okozta válsághelyzetről és a kilábalásról kérdezte a Pénzcentrum Katona Zsoltot, a Maersk regionális vezetőjét és Ordody Andreát a cég hazai irodájának kereskedelmi vezetőjét.
A világ vezető tengerhajózási vállalata, a dániai alapítású Maersk 2018-ban indította új stratégiáját: hajós cégből komplett logisztikai szolgáltatóvá alakul át. End to end integrátorként a légi, vasúti, közúti és digitális mozgások szakértőjévé válik. Ezzel párhuzamosan megújul a hajópark: 2050-re a cél a nulla kibocsátás. Már megrendeltek 8 darab zéró kibocsátású (kettős üzemanyaggal, nehézolajjal és metanollal hajtott) tengerjárót. A környezetvédelem az egész iparág fókuszába került egy 2020 év eleji rendelkezés miatt, amely szerint kötelezően alacsony kéntartalmú üzemanyagra kellett átállni. Többféle megoldás létezik: egyesek cseppfolyós gázzal hajtott hajót rendelnek, van aki vitorlást tesztel, mások ammoniával próbálkoznak.
Az iparág a pandémia miatt képletesen is komoly viharba került. Az elmúlt 10 évben egyébként is mindössze 1-2 százalékos profitrátával működik. A tengeri kereskedelem ugyanis nagyon volatibilis iparág, rengeteg külső tényezőnek van kitéve. Hatalmas, folyamatos befektetésre van szükség, érzékeny a kereslet, kínálat ingadozásaira.
2021 elejére a vírushelyzet hírére a kereskedőtársaságok óvatossá váltak, a nagy ügyfelek egyike sem tudott biztos információval szolgálni, hiszen szinte a komplett világgazdaság a földbe állt. A multinacionális nagyvállalatok 20-30 százalékos keresletcsökkenést prognosztizáltak a pandémia miatt. Erre a hajózási iparág csak egyféleképpen tudott reagálni: kivonta a hajókat a forgalomból. Ezzel a lépéssel rengeteg szállítókapacitás esett ki, a teherhajók üresen álltak a horgonyon.
Természetesen tovagyűrűző hatás is volt, a társaságok a 2020-ra tervezett új konténer megrendeléseket 40 százalékkal csökkentették!
A másik oldalon, az embereknek komoly jövedelem maradt a zsebében, hiszen nem tudtak utazni, szórakozni. A fejlett világ nagy része elkezdett vásárolni, óriási megrendelés- hullámot generálva. Beindult a fogyasztás, lakásfelújítás, építkezés, közlekedési eszközök, sporteszközök vásárlása., természetesen online. Mint tudjuk, mindezek nagy részét a „világ műhelyében”, Kínában gyártják. Vagyis előállt egy kritikus helyzet: nem volt hajó- és, konténerkapacitás, viszont hatalmasra nőtt a kereslet. Ez elsősorban Kína és az USA, illetve Kína és Európa közötti szállítást érintette.
Az általános 4-5 nap helyett 4-5 hétre nőtt a konténerhez jutás időtartama. A járvány miatt a kínai gazdaság sem működött teljes kapacitással. Elindult egy versenyfutás: a társaságok újraindították a hajóikat, de még így sem volt elég a megnövekedett kínálat kielégítéséhez. Mivel a nemzetközi légiforgalom is leállt, sok igény áttevődött a tengerekre. Vagyis a megnövekedett árukészletet, limitált hajó- és konténerkapacitás, valamint félárbócon működő kikötői kapacitás kísérte. Sajátos láncreakció indult be: a hajók – konténerekkel megrakodva - feltorlódtak a kikötők előtt, az áru pedig a raktárakban porosodott. A globális konténerszállító flotta 99,5 százaléka volt lekötve. Ez az arány „békeidőben” 80-90 százalék körül alakul.
JÓL JÖNNE 3,1 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 107 405 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 66 220 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,61%), de nem sokkal marad el ettől az UniCredit Bank 67 312 forintos törlesztőt (THM 11,39%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
És a baj nem jár egyedül: igaz, hogy az Ever Given konténerszállító csak 5 napig torlaszolta el a forgalmat, viszont a hatása – a feltorlódott több száz hajó miatt - hónapokig tartott.
A két szakember szerint 2022 közepéig biztosan nem várható jelentős javulás.
A világjárvány okozta krízishelyzet legfontosabb tanulsága – a két szakember szerint - hogy az egész iparágnak pontosabb és hosszabb távú tervezésre van szüksége. Természetesen a pandémia hatással van a globális ellátási láncokra is: például az Inditex (a spanyol fast fashion cég, többek között a Zara tulajdonosa) már növeli a törökországi termelését, Kínából átcsoportosítva. Sőt, az IKEA is bejelentette, hogy a konténer-mizéria miatt drásztikusan csökkentik az áruválasztékot: főképpen olyan termékeket vonnak ki 2022-től a készletekből, amelyek gyártását nem tudják áthelyezni Európába a Távol-Keletről. De ez már egy másik történet…

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Fenntarthatóság és sztármárkák: ezek a legfrissebb trendek a drogériákban
Utánajártunk, hogy mekkora a keresletnövekedés a celebmárkák iránt és hogyan zajlik a termékfejlesztés.
-
Húsvét előtti kuponnapok a SPAR üzletekben! (x)
Eljött a húsvéti készülődés ideje, vedd Te is az irányt a legközelebbi SPAR vagy INTERSPAR áruház felé, ahol akár 20-60 százalékos kedvezmények, valamint két darab 20%-os kedvezményre jogosító Joker kupon is vár rád 2025. április 3. és 15. között.
-
Harmadszorra is a Gránit Bank lett Magyarország leggyorsabban növekvő digitális bankja (x)
Sorozatban a harmadik alkalommal ítélte a Gránit Banknak a „Leggyorsabban Növekvő Digitális Bank Magyarországon” díjat a neves brit pénzügyi szaklap, a Global Banking and Finance Review magazin.
Green Transition & ESG 2025
AI in Business 2025
Biztosítás 2025


