2 °C Budapest
Drámai volt a drágulás magyarországon : erre a lakosság nagy része nem volt felkészülve

Drámai volt a drágulás magyarországon : erre a lakosság nagy része nem volt felkészülve

2021. június 2. 12:40

A Magyar Cetelem Bank szerda délelőtt sajtótájékoztató keretében számolt be 14200 ember részvételével készült 2021-es körképéről, melyben 15 országban vizsgálta az európaiak érintésmentes világhoz fűződő viszonyát. A kutatás tanulsága szerint a megkérdezett magyarok 93 százaléka tapasztalta az általános drágulást. Hiába tervezte ezért többségük, hogy nem változtat költési szokásaink, csak kevesebb mint egyharmaduk tudta tartani magát a tervezett büdzséhez. Az E-kereskedelem viszont nagyot szakított a járványon, ami mint kiderült a válaszadók munkába járással kapcsolatos hozzáállását is gyökeresen felforgatta.

A Benoît de Castelet által ismertetett nemzetközi felmérés a bank ügyfélkörében vizsgálta az aktuális fogyasztói trendeket és az érintésmentes világhoz fűződő viszonyát. Ezzel párhuzamosan pedig egy külön a magyar banki ügyfeleket vizsgáló kutatás is zajlott. A  kutatás fő tanulsága, hogy az európaiak óvatossággal reagáltak a változásokra.

Az első fő megfigyelés, hogy a piacok  és az országuk anyagi stabilitásának megítélése európai szinten negatívabb volt az előző években tapasztaltaknál. A személyes anyagi helyzetükkel egyébként a magyarok kicsivel optimistábbak, mint az országéval. A bizonytalanság miatt általánosan elmondható, hogy az emberek kevésbé szívesen költenek.

A konkrét kérdésre, hogy az emberek többet terveznek-e költeni a következő évben 2020 végén a magyarok mindössze 22 százaléka válaszolt igennel, Európában pedig az ügyfelek 34%-a.

Általános tapasztalat, hogy az európaiak a pandémia miatt bizonytalanok voltak a jövőben, ezért nem mertek befektetni, költeni. Bár ebből az általános közhangulatból már megkezdődött kilábalás, nem szabad azt várni, hogy hónapokon belül visszaállna a pandémia előtti állapot, a szakértő inkább 2 évvel kalkulál.

Arra a kérdésre, hogy a következő évben szeretnének-e többet félrerakni 2021-ben a magyarok 57 százaléka válaszolt igennel. Ez magasabb, mint az eurózóna államainak 54%-os átlaga, de kicsit kevesebb, mint a 2020-as szám.

A kiadásokat csökkenteni, a megtakarításokat növelni tervezték a legtöbben

Szabó Péter, a Magyar Cetelem Bank vezérigazgatója az általános fogyasztói szokások mellett a  kapcsolatmentes megoldásokat vizsgáló kutatást ismertette. Ennek alapvető tanulsága, hogy az előző év végén a legtöbben a kiadásokat tervezték csökkenteni és a megtakarításokat növelni. A kutatást 700 fős reprezentatív mintán folytatták. Online zajlott, és a 2021. májusi időszakban tapasztalható fogyasztói magatartásokat a 2020 év végi hasonló kutatás eredményeivel igyekeztek benne összevetni.

Magyarországon a költési hajlandóság mindig is alacsony szinten volt európai szinten. Mára kijelenthető, hogy a Visegrádi országok közül egyértelműen a legalacsonyabb szinten vagyunk. Ennek függvényében meglepő, hogy bár tavaly a válaszolók többsége (57%) állította, hogy nem tervez változtatni költési szokásain, már csak egyharmaduk (29%) felelt úgy hogy nem változtatott rajta, a két szám közti közel 30 százalék jelentős része valószínűleg akaratán kívül kényszerült erre.

8% tervezte gyakrabban használni a hitelkártyát, de végül 21% használta többet, a vásárlási szokások kényszerű változása miatt. A pandémiás időszak alatt nőtt az aktivált hitelkártyák száma és nem csak a rendszeresen használt kártyák száma nőtt meg, de valamelyest az átlagos vásárlás összege is.

Az E-kereskedelem a járvány nyertese.

A magyarok azért az általános drágulás ellenére sem álltak le a nagyobb beruházásokkal. A válaszadók 44 százaléka tervezett az elmúlt év végén lakásfelújítást. 35 százalék pedig idén úgy nyilatkozott, hogy ezt sikerült is megvalósítania.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el,  havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

 

Az E-kereskedelem viszont hatalmas lökést kapott. A ruházati cikkek, az elektronikai és háztartási eszközök az interneten is a legnépszerűbnek számítottak, mégis az online élelmiszer vásárlás ilyen szempontból a járvány nagy nyertese, azok piaca ugyanis szinte a semmiből robbant be.

A válaszadók 29%-a állította, annyira szeret online vásárolni, hogy ha lehet, mindig azt választja. A többség (71%) viszont azt válaszolta, ha van ilyen opció sem mindig azt választja. 36% gondolta a vásárlás ezen módját kényelmesebbnek, 18% olcsóbbnak. Az ellentáborban a legerősebb érv (29% válaszolt így) hogy a magyarok szeretik látni, mit vásárolnak. 18 százalékunkat zavarta a szállítási költség és 15 százalékot tántorít el az, hogy online vásárlás során bonyolultabb a csere és az áru visszaküldése.

Az utolsó vásárlással kapcsolatos kérdésből kiderült, hogy bár más felületen vásárolunk, nem fizetünk másként. A magyarok még mindig imádják a készpénzt, de valamelyest a helyszíni kártyás fizetések száma is nőtt azért. Az internetes rendelések során a legnépszerűbb az utánvétes fizetés volt,a pandémia alatt is, akár csak az azt megelőző időszakban.

Látható, hogy a járvány új értelmezést adott az „érintésmentesség” fogalmának. Az európaiak 73%-a úgy véli az érintésmentes gyakorlatok már korábban is léteztek, mégis 46 százalékuk a Covidra asszociált. 37 százalék gondol először magára az érintésmentességre, 26 százalékuknak a maszkviselés, 15 százaléknak pedig érdekes módon a távgyógyítás jutott először eszébe.

Az emberi kapcsolataink és a munkahelyek

A válaszadók túlnyomó része szerint gyengítette az emberi kapcsolatokat a kényszerű virtuális kapcsolattartás. A kérdésben nagy a szakadék a különböző régiók között. Míg például az Egyesült Királyságban mindössze 66 százalék érezte így, az eurózóna országaiban pedig átlagosan az emberek 75 százaléka, Magyarországon 81 százalék gondolta így.

A magyarok 27 százaléka ráadásul azt állította, hogy semmilyen helyzetben nem cserélné le szívesen a személyes kapcsolatait virtuálisra.

Az online tér adta kényelmet ellenben szerettük. Aminek az online kapcsolattartás (46% élt vele) mellett a Streaming szolgáltatások (14%), az online koncertek és az online színházak voltak a nagy nyertesei. A távmunka is jól működött, de a legtöbben már jobban örülnének egy hibrid megoldásnak.

Hogy miért szerették meg a távmunkat? Elsősorban a rugalmas napirend (36%) miatt. De 30 százalék az ingázás kihagyásával nyert időt is megjelölte. Hiányoztak viszont a magyarok 39 százalékának a kollégák és 22 százalék úgy érezte többet dolgozott, mint korábban és 8 százalék úgy gondolta a home office a motivációjukra is negatív hatással volt.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
PC BLOGGER & PODCASTER
MEDIA1  |  2024. november 21. 19:23
Bár a jelek arra utaltak, hogy Ördög Nóráék lesznek a műsorvezetői, valójában Kasza Tibor kapta a fe...
Kiszámoló  |  2024. november 21. 18:39
Írtam a Curve-ről egy update cikket nemrég. Akkor vettem észre, hogy a Curve lehetőséget ad a bankká...
Holdblog  |  2024. november 21. 07:52
Kezdetben a közösségi média csupán izgalmas újdonságnak tűnt, amiről senki sem gondolta volna, hogy...
Kasza Elliott-tal  |  2024. november 15. 18:35
Havonta ránézek egyszer azokra a papírokra, amikből előbb vagy utóbb venni szeretnék. Általában a he...
Kihívásból lehetőség – Innováció a nyelvtanulásban gyerekeknek (x)

A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.

Sokkal több magyar gyereket bántanak így: igazi kegyetlen világ ez, bárki óriási bajba kerülhet

A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.

Jön az V. Mindset Meetup hétvégén, építs te is kapcsolatokat, ne maradj le! (x)

Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.

Járt már homoktövis szüreten? Most megteheti! (x)

Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. november 21. csütörtök
Olivér
47. hét
November 21.
"Helló!" Világnap
November 21.
Halászati világnap
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
A magyar Real Estate Agent találkozó a Kalmárok közreműködésével
Future of Finance 2024
Mi lesz a szerepe a pénzügyekben az AI-nak?
Sustainable World 2024
Zöld finanszírozási lehetőségek, befektetési döntések, ESG megfelelés
EZT OLVASTAD MÁR?