10-ből 8 magyar fogyaszt boltban kapható gyorsfagyasztott, panírozott húsokat, de nem mindegy hogy készítjük el őket.
A Magyar Cetelem Bank szerda délelőtt sajtótájékoztató keretében számolt be 14200 ember részvételével készült 2021-es körképéről, melyben 15 országban vizsgálta az európaiak érintésmentes világhoz fűződő viszonyát. A kutatás tanulsága szerint a megkérdezett magyarok 93 százaléka tapasztalta az általános drágulást. Hiába tervezte ezért többségük, hogy nem változtat költési szokásaink, csak kevesebb mint egyharmaduk tudta tartani magát a tervezett büdzséhez. Az E-kereskedelem viszont nagyot szakított a járványon, ami mint kiderült a válaszadók munkába járással kapcsolatos hozzáállását is gyökeresen felforgatta.
A Benoît de Castelet által ismertetett nemzetközi felmérés a bank ügyfélkörében vizsgálta az aktuális fogyasztói trendeket és az érintésmentes világhoz fűződő viszonyát. Ezzel párhuzamosan pedig egy külön a magyar banki ügyfeleket vizsgáló kutatás is zajlott. A kutatás fő tanulsága, hogy az európaiak óvatossággal reagáltak a változásokra.
Az első fő megfigyelés, hogy a piacok és az országuk anyagi stabilitásának megítélése európai szinten negatívabb volt az előző években tapasztaltaknál. A személyes anyagi helyzetükkel egyébként a magyarok kicsivel optimistábbak, mint az országéval. A bizonytalanság miatt általánosan elmondható, hogy az emberek kevésbé szívesen költenek.
A konkrét kérdésre, hogy az emberek többet terveznek-e költeni a következő évben 2020 végén a magyarok mindössze 22 százaléka válaszolt igennel, Európában pedig az ügyfelek 34%-a.
Általános tapasztalat, hogy az európaiak a pandémia miatt bizonytalanok voltak a jövőben, ezért nem mertek befektetni, költeni. Bár ebből az általános közhangulatból már megkezdődött kilábalás, nem szabad azt várni, hogy hónapokon belül visszaállna a pandémia előtti állapot, a szakértő inkább 2 évvel kalkulál.
Arra a kérdésre, hogy a következő évben szeretnének-e többet félrerakni 2021-ben a magyarok 57 százaléka válaszolt igennel. Ez magasabb, mint az eurózóna államainak 54%-os átlaga, de kicsit kevesebb, mint a 2020-as szám.
A bank ügyfeleinek idén 70 százaléka tapasztalta az árak drágulását az előző éves 80 százalékkal szemben. A magyarok viszont egyre inkább érzik a járvány okozta válság hatásait a pénztárcájukon. Hazánkban ugyanis válaszolók 93 százaléka tapasztalta, hogy drágábban tud bevásárolni, ami megfelel a valóságnak, a vizsgált országok közül itthon volt a legnagyobb mértékű a drágulás.
A kiadásokat csökkenteni, a megtakarításokat növelni tervezték a legtöbben
Szabó Péter, a Magyar Cetelem Bank vezérigazgatója az általános fogyasztói szokások mellett a kapcsolatmentes megoldásokat vizsgáló kutatást ismertette. Ennek alapvető tanulsága, hogy az előző év végén a legtöbben a kiadásokat tervezték csökkenteni és a megtakarításokat növelni. A kutatást 700 fős reprezentatív mintán folytatták. Online zajlott, és a 2021. májusi időszakban tapasztalható fogyasztói magatartásokat a 2020 év végi hasonló kutatás eredményeivel igyekeztek benne összevetni.
Magyarországon a költési hajlandóság mindig is alacsony szinten volt európai szinten. Mára kijelenthető, hogy a Visegrádi országok közül egyértelműen a legalacsonyabb szinten vagyunk. Ennek függvényében meglepő, hogy bár tavaly a válaszolók többsége (57%) állította, hogy nem tervez változtatni költési szokásain, már csak egyharmaduk (29%) felelt úgy hogy nem változtatott rajta, a két szám közti közel 30 százalék jelentős része valószínűleg akaratán kívül kényszerült erre.
Ezt támasztja alá az is, hogy 2020-ban a magyarok 5%-a akart többet költeni, 2021-ben viszont arra kérdésre, hogy 2020 során többet költöttek-e, kiderült 17,6%-uk tett így szükségszerűségből. Ez is igazolja, hogy Magyarországon az átlagos fogyasztói kosárban jelentősnek mondható árváltozások voltak.
8% tervezte gyakrabban használni a hitelkártyát, de végül 21% használta többet, a vásárlási szokások kényszerű változása miatt. A pandémiás időszak alatt nőtt az aktivált hitelkártyák száma és nem csak a rendszeresen használt kártyák száma nőtt meg, de valamelyest az átlagos vásárlás összege is.
Az E-kereskedelem a járvány nyertese.
A magyarok azért az általános drágulás ellenére sem álltak le a nagyobb beruházásokkal. A válaszadók 44 százaléka tervezett az elmúlt év végén lakásfelújítást. 35 százalék pedig idén úgy nyilatkozott, hogy ezt sikerült is megvalósítania.
A szakértő szerint ebben a home office is közrejátszott. Az időszak legnagyobb nyertese az elektronikai cikkek piaca volt. A válaszadók 41 százaléka tervezett ugyanis valamilyen technikai eszközt vásárolni és 2021. májusra 23 százalékuknak sikerült is a beruházás. Az utazásokról viszont a többség lemondott. A magyarok 15 százaléka még tervezte 2020-ban, de végül mindössze 1 százaléknak sikerült kiruccannia valahova.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el, havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Az E-kereskedelem viszont hatalmas lökést kapott. A ruházati cikkek, az elektronikai és háztartási eszközök az interneten is a legnépszerűbnek számítottak, mégis az online élelmiszer vásárlás ilyen szempontból a járvány nagy nyertese, azok piaca ugyanis szinte a semmiből robbant be.
A válaszadók 29%-a állította, annyira szeret online vásárolni, hogy ha lehet, mindig azt választja. A többség (71%) viszont azt válaszolta, ha van ilyen opció sem mindig azt választja. 36% gondolta a vásárlás ezen módját kényelmesebbnek, 18% olcsóbbnak. Az ellentáborban a legerősebb érv (29% válaszolt így) hogy a magyarok szeretik látni, mit vásárolnak. 18 százalékunkat zavarta a szállítási költség és 15 százalékot tántorít el az, hogy online vásárlás során bonyolultabb a csere és az áru visszaküldése.
Az utolsó vásárlással kapcsolatos kérdésből kiderült, hogy bár más felületen vásárolunk, nem fizetünk másként. A magyarok még mindig imádják a készpénzt, de valamelyest a helyszíni kártyás fizetések száma is nőtt azért. Az internetes rendelések során a legnépszerűbb az utánvétes fizetés volt,a pandémia alatt is, akár csak az azt megelőző időszakban.
Látható, hogy a járvány új értelmezést adott az „érintésmentesség” fogalmának. Az európaiak 73%-a úgy véli az érintésmentes gyakorlatok már korábban is léteztek, mégis 46 százalékuk a Covidra asszociált. 37 százalék gondol először magára az érintésmentességre, 26 százalékuknak a maszkviselés, 15 százaléknak pedig érdekes módon a távgyógyítás jutott először eszébe.
Az emberi kapcsolataink és a munkahelyek
A válaszadók túlnyomó része szerint gyengítette az emberi kapcsolatokat a kényszerű virtuális kapcsolattartás. A kérdésben nagy a szakadék a különböző régiók között. Míg például az Egyesült Királyságban mindössze 66 százalék érezte így, az eurózóna országaiban pedig átlagosan az emberek 75 százaléka, Magyarországon 81 százalék gondolta így.
A magyarok 27 százaléka ráadásul azt állította, hogy semmilyen helyzetben nem cserélné le szívesen a személyes kapcsolatait virtuálisra.
Az online tér adta kényelmet ellenben szerettük. Aminek az online kapcsolattartás (46% élt vele) mellett a Streaming szolgáltatások (14%), az online koncertek és az online színházak voltak a nagy nyertesei. A távmunka is jól működött, de a legtöbben már jobban örülnének egy hibrid megoldásnak.
A Cetelem magyar ügyfeleinek 78 százalékának egyébként nem volt lehetősége otthoni munkavégzésre, 22 százaléknak igen. Mindössze 17 százalékuk az, aki szívesen dolgozna a jövőben is otthonról, 16 százalék szívesen bejárna minden nap, túlnyomó többségük azonban a hibrid megoldásra szavazna (67%) tehát néhány napot otthonról, néhányat az irodából dolgozna.
Hogy miért szerették meg a távmunkat? Elsősorban a rugalmas napirend (36%) miatt. De 30 százalék az ingázás kihagyásával nyert időt is megjelölte. Hiányoztak viszont a magyarok 39 százalékának a kollégák és 22 százalék úgy érezte többet dolgozott, mint korábban és 8 százalék úgy gondolta a home office a motivációjukra is negatív hatással volt.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
Te mire költenéd a lakástakarékpénztári megtakarításodat?
A lakástakarék típusú öngondoskodás a piaci változások közepette is képes biztonságot adni.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.