Stressed Driver Sitting At Roadside After Traffic Accident

Életveszély a magyar utakon: ezek a leghalálosabb autóutak hazánkban - itt a lista!

2022. augusztus 3. 13:02

Évről évre több a baleset nem csak a közutakon, de az autópályákon is, pedig odafigyeléssel a minimálisra lehetne redukálni a számukat. Összeszedtük a legveszélyesebb utak listáját, és megnéztük azt is, megyénként hol kell jobban odafigyelni az elmúlt évek statisztikái alapján.

Az autók, amelyeket használunk, évről évre biztonságosabbak, ez pedig látszik a statisztikákban is: a rendszerváltás után ugyan nőtt a balesetek száma, az utóbbi húsz évben viszont - legalábbis a halálos kimenetelűeké - számottevően csökkent. Viszont még így is százak veszítik az életüket az utakon, ezek a halálesetek pedig leggyakrabban a vezetők hibájából következnek be.Tavaly átlagosan 9 személyi sérüléssel járó baleset történt hetente a magyar autópályákon a KSH adatai szerint. Ebben a cikkben most összeszedtük, melyik megyében van a legtöbb haláleset, és melyek azok az utak, amelyekre nagyon oda kell figyelni - legyen az autópálya vagy csak alsórendű közút.

Nagyon sok a baleset az utakon

A magyar autópályákon tavaly összesen 470 darab személyi sérüléssel járó baleset történt. Ebben ráadásul nincs benne az M0-s körgyűrű, ahol 2021-ben 95 ilyen baleset volt. Ennél azonban sokkal riasztóbb az az adat, hogy a tavalyi évben a baleseteknek csak kis száma történt az autópályákon: a nagyobb veszélyt a főutak jelentik, mint azt mindjárt látni fogjuk. Az alábbi grafikonon a tavalyi, valamint az idei év első negyedét hasonlítottuk össze, ugyanis időbontásban ez a legfrissebb adat, amit a KSH szolgáltatott.

Kristálytisztán látszik az a tendencia, hogy Budapesten és Pest megyében van a legtöbb baleset, mindkét helyen meg is nőttek ráadásul tavaly óta a számok. Jó hír, hogy csökkenést lehet észlelni két megyében, jelesül Baranyában és Jász-Nagykun-Szolnokban, előbbinél 84-ről 67-re, a Jászságban pedig 110-ről 84-res csökkent az összes baleset száma a tavalyi első negyedév óta. Komoly növekedés van viszont Kelet-Magyarországon: Borsodban, Hajdú-Biharban és Szabolcsban is riasztóan megnőtt a közúti balesetek száma.

Rengetegen halnak meg

2022 első negyedévének végéig, vagyis március utolsó napjáig összesen nyolcvanheten vesztették életüket közúti közlekedési balesetben. Két megyében, Somogyban és Hajdú-Biharban addig senki sem halt meg szerencsére ilyen balesetben, viszont döbbenetes módon nem Budapest "vezet" az első negyedéves közúti halálozásokban: Bács-Kiskun megyében 13-an haltak meg az utakon, amely lepipálja a Budapesten elhunyt 10 főt. Ráadásul még így sem a Kecskemét-megyeszékhelyű országrész vezet: Pest megyében eggyel többet, összesen 14 halálos áldozatot számoltak március legvégéig.

Mint a grafikonon is jól látszik,  2021-ben 84-el több halálos áldozat volt az utakon, mint az azt megelőző esztendőben. Ebben persze az is szerepet játszhat, hogy 2020 a covid éve volt, szinte hónapokig ki sem mozdultak nagyon sokan a lakásukból, így kerülhetett akkor 500 alá - jó ideje először - a balesetben elhunytak száma. A tavalyi 544 áldozat azonban újra aggodalomra ad okot. Idén eddig 87-en haltak meg az utakon országszerte: ha feltételezzük, hogy ez marad az átlag, akkor az esztendő végére összesen 348 halottunk lesz a közutakon - ez soha nem látott jó eredménynek számítana.

Sokkal több a súlyos sérülés

Ha megnézzük a grafikonunk harmadik fülét, elborzasztó számokat láthatunk. Itt a súlyos sérüléssel járó baleseteket gyűjtöttük össze a KSH adatai alapján, és itt már nincs kegyelem a fővárosnak: toronymagasan ők, illetve Pest megye "viszik a prímet" 111, illetve 91 balesettel az idei első negyedévben. Igaz ugyanakkor, hogy Budapesten tavaly rosszabb volt a helyzet, mert ugyanebben az időszakban 138 súlyos sérülésese balesetet jegyezhettünk itt fel.

Sajnos a súlyos sérülések számában már nem olyan csökkenők a statisztikák, mint a halálozásoknál: csak három megye (Baranya, Tolna és Bács-Kiskun) mondhatja el magáról, hogy itt jobban vigyáztak magukra az emberek. Riasztóan nőtt viszont az ilyen típusú balesetek száma Hajdú-Bihar, Szabolcs-Szatmár és Győr-Moson-Sopron megyékben, utóbbiban 31-ről 54-re emelkedett ez a szám.

Ezek a legveszélyesebb magyar utak

A magyar utak veszélyességéről átfogó gyűjtés utoljára 2020-ban készült, mikor a Magyar Közút a statisztikákat megnézve összesítette azokat, ahol 2019 végéig a legtöbb baleset történt. Ebből az derült ki akkor, hogy a legtöbb sérüléssel, vagy halállal végződő baleset Veszprém megyében, a 82-es út 25-26-os szelvényében történik: itt 2017 és 2019 között összesen 54 baleset volt. Ez a szakasz Veszprémet és Győrt köti össze. A második helyen az 1119-es út 17-es kilométerszelvénye vitte el 48 balesettel, a harmadik pedig - kevésbé meglepő módon - az M7-es autópálya Székesfehérvár térségében fekvő szakasza lett, ahol a vizsgált időszakban összesen 42 baleset történt - sérüléses és halálos is.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

A HelloVidék tavaly írt arról, hogy melyek a legveszélyesebb utak annak alapján, hogy egy évben hány baleset történik. Nem meglepő módon a lista élén a rettegett 4-es főút végzett 227-el, ezt az M3-as, illetve az M1-es autópála követte 128-al, illetve 125-el. A 3-as főúton 117, a 6-oson pedig 115 baleset történt - az adatokat a főutakra vonatkozóan a KSH 2019-ig vezette, tehát ez most a legfrissebb adat.

Még mindig a sztráda a legbiztonságosabb

Bár bőven van baleset a magyar autópályákon is, az azért jól látszik, hogy sokkal biztonságosabb, mint az alacsonyabb rendű közutak, ha a személyi sérülések számát nézzük. Persze azért itt is van bőven olyan baleset, ahol számottevő a sérülések száma: a tavalyi évben ez kiugróan magas volt, 470 ilyen történt.

2021-ben az M1-es autópályán volt a legtöbb baleset, ezt követte az ország keleti végei felé tartó M3-as, majd a dél felé tartó M5-ös. Érdekesség, hogy a nyaranta a legforgalmasabb M7-es, ahol az iskolai szünetben családok ezrei kerekednek fel a Balaton vagy a horvát tenger felé, csak a negyedik ebben az összevetésben: ezt láthatjuk is a lenti grafikonon.

Mit mond a KRESZ?

A közútkezelő és a rendőrség is megszámlálhatatlan alkalommal felhívta már a figyelmet arra, hogy az autópályán ettől még fokozottan fennáll az óvatosság kívánalma. A KRESZ pedig egyértelműen kimondja, hogy leállósávon megállás vagy várakozás kizárólag az alábbi esetekben engedélyezett:

  • műszaki meghibásodás miatt a jármű továbbhaladásra képtelen,
  • a jármű a forgalmat ellenőrzi,
  • a jármű útfenntartást, úttisztítást végez,
  • a jármű a továbbhaladásra képtelen jármű elszállítását, vagy a műszaki meghibásodásának elhárítását végzi,
  • a jármű a megkülönböztető jelzést adó berendezését működteti.

Az pedig, aki a pályán álló dugót a leállósávon akarja kikerülni, szabálysértést követ el - ha elkapják például a forgalomfigyelő kamerák alapján, akkor súlyos bírságot csengethet ki. A hatóságok szerint ha elkerülhetetlen, hogy a leállósávban időzzünk, akkor az alábbiakra fokozottan igyelni kell:

  • az autóval teljesen húzódjunk jobbra, az út szélére,
  • kapcsoljuk be a vészvillogót,
  • vegyük fel a láthatósági mellényt,
  • tegyük ki az elakadásjelző háromszöget az autó mögött, mintegy 150 méterre (lehetőleg ne a sávban sétáljunk el addig, hanem a korláton kívül),
  • az utasokkal együtt álljunk a szalagkorlát mögé, és a segítség megérkezéséig végig ott tartózkodjunk.

Ha ezeket a teljesen ésszerű intézkedéseket minél többen betartanák, sokkal kevésbé kellene rettegni attól, hogy újabb és újabb halálos balesetekről kelljen híreket látnunk vagy olvasnunk - és megnyugodhatnak azok is, akiknek családtagjai, barátai úton vannak, hiszen a végső cél mindig az, hogy mindenki biztonságban hazaérjen.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
PC BLOGGER & PODCASTER
MEDIA1  |  2024. november 21. 09:37
A Fővárosi Törvényszék elutasította a Magyar RTL Televízió Zrt. a Médiatanáccsal szembeni keresetét...
Holdblog  |  2024. november 21. 07:52
Kezdetben a közösségi média csupán izgalmas újdonságnak tűnt, amiről senki sem gondolta volna, hogy...
Kiszámoló  |  2024. november 19. 10:13
Jó néha olyan összehasonlítást találni, ahol Magyarország nem a legrosszabbak egyike között van. Ily...
Kasza Elliott-tal  |  2024. november 15. 18:35
Havonta ránézek egyszer azokra a papírokra, amikből előbb vagy utóbb venni szeretnék. Általában a he...
Kihívásból lehetőség – Innováció a nyelvtanulásban gyerekeknek (x)

A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.

Sokkal több magyar gyereket bántanak így: igazi kegyetlen világ ez, bárki óriási bajba kerülhet

A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.

Jön az V. Mindset Meetup hétvégén, építs te is kapcsolatokat, ne maradj le! (x)

Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.

Járt már homoktövis szüreten? Most megteheti! (x)

Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. november 21. csütörtök
Olivér
47. hét
November 21.
"Helló!" Világnap
November 21.
Halászati világnap
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
A magyar Real Estate Agent találkozó a Kalmárok közreműködésével
Future of Finance 2024
Mi lesz a szerepe a pénzügyekben az AI-nak?
Sustainable World 2024
Zöld finanszírozási lehetőségek, befektetési döntések, ESG megfelelés
EZT OLVASTAD MÁR?