ARRESTED AND HANDCUFFED MAN ON THE STREET NEXT TO A CAR. REAR VIEW.

Több mint 6400 magyar autóson csattant a bilincs: kevesen tudják, de ez ma már bűncselekmény

2023. augusztus 29. 05:37

2021 májusa óta majdnem 6500 olyan sofőrt kaptak el a rendőrök, aki eltiltás ellenére vezetett - tudta meg a Pénzcentrum az ORFK-tól. Akkortól már hivatalosan is bűncselekmény eltiltás alatt volán mögé ülni, akár 3 év börtön is járhat érte. A rendőrség most közölte, csak idén január és július vége között több mint 2000 olyan autóst kapcsoltak le, akinek korábban már elvették a jogosítványát, ellenük bűncselekmény miatt indult eljárás. Megtudtuk, 2022-ben több mint 5800 ember jogsiját vonták be valamilyen szabálysértési eljárásban.

2021. májusában lépett életbe a Büntetőtörvénykönyv azon módosítása (a 239./B paragrafus), amely jócskán szigorította az eltiltás hatálya alatti járművezetés szankcióját. Eszerint ha valaki az ellene kiszabott szankciók ellenére is volán mögé ül, akár börtönbe is kerülhet, maximum 3 évre.

Kíváncsiak voltunk, hogy a komoly szigorításnak mekkora visszatartó ereje volt a notórius szabálytalankodók körében, ezért kérdéseinkkel a rendőrséghez fordultunk. Az Országos Rendőr-főkapitányság a Pénzcentrum megkeresésére azt közölte, hogy ők csak a rendőri eljárásban regisztrált „járművezetés eltiltás hatálya alatt” bűncselekmény vonatkozásában tudnak tájékoztatást adni, amely az elmúlt években az alábbiak szerint alakult:

  • 2021-ben 1216 esetben indult eljárás (ebben az évben ugye, csak májustól élt a szigor),
  • 2022-ben 3188, míg
  • 2023. január 1. és július 31. között 2023 esetben indult eljárás az említett bűncselekmény miatt.

Azaz összességében a szigorítás érvénybe lépése óta majdnem 6500 olyan sofőrt csíptek nyakon, aki eltiltása ellenére volán mögé ült. Arról nem közöltek adatot, hogy mekkora volt a legnagyobb kiszabott büntetés. De, mint emlékeztettek, a Btk. rendelkezései szerint:

  • Aki a járművezetéstől eltiltás hatálya alatt annak érvényesülési körébe tartozó járművet vezet, vétség miatt egy évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő.
  • Aki a bűncselekményt büntetőeljárásban kiszabott járművezetéstől eltiltás hatálya alatt követi el, bűntett miatt három évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő.

Rengeteg szabálysértőnek már a helyszínen ugrott a jogsi

2022-ben vezetésre jogosító okmányt összesen 7900 esetben vettek el a rendőrök a helyszínen. Ebből azon okból, hogy a járművezető járművezetéstől eltiltás hatálya alatt állt vagy a közlekedési igazgatási hatóság a vezetési jogosultságának szünetelését jogerősen elrendelte, ennek ellenére vezetett, 526 esetben történt meg a vezetésre jogosító okmány helyszíni elvétele.

Arról nem vezetnek statisztikákat, hogy hány járművezetőnek vették el a jogsiját azért, mert kigyűltek az előéleti pontjai - ugye, abban az esetben, ha valaki 3 éven belül 18 büntetőpontot összeszed, akkor a nyilvántartó értesíti a helyi okmányirodát, akik 8 napon belül 6 hónapra bevonják a járművezető jogosítványát.

Ugyanakkor a rendőrség elárulta, hogy 2022-ben szabálysértési eljárásban 5802 esetben alkalmaztak járművezetéstől eltiltást.

Nem könnyű visszaszerezni

Az ORFK emlékeztetett, ha valakinek bevonták a jogosítványát, annak komoly kanosszát kell járnia ahhoz, hogy visszaszerezze. Ugyanis a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 17. § (4) bekezdése szerint utánképzésen kell részt vennie annak a járművezetőnek,

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

  • a) akit a bíróság vagy a szabálysértési hatóság közlekedési szabálysértés miatt legalább 6 hónapra, illetve
  • b) akit a bíróság közlekedési bűncselekmény elkövetése miatt a járművezetéstől eltiltott, továbbá
  • c) akinek vezetői engedélyét a közúti közlekedési előéleti pontrendszer alapján az eljáró hatóság visszavonta.
  • (5) A vezetői engedély csak abban az esetben adható vissza, ha az érintett személy igazolja, hogy az utánképzésen részt vett.
  • (6) Az utánképzésen nem kell részt vennie a járművezetőnek, ha a) az eltiltás csak járműkategóriára vagy járműfajtára terjed ki, és az a vezetői engedély visszavonásával nem jár;
  • b) a vezetői engedélyét az eljáró hatóság kizárólag, a közúti közlekedési előéleti pontrendszerről szóló 2000. évi CXXVIII. törvény végrehajtásáról szóló kormányrendeletben a közigazgatási bírsággal sújtandó jogsértéshez tartozó 9 pont megállapítására alapozottan vonta vissza.

Magyarul, már akkor is utánképzésre kell menni, ha valakinek a kigyűlt előéleti pontos miatt vonják be a jogsiját. Ez másképp zajlik, mint egy "szokásos" vezetési oktatás, adott esetben pszichológus bevonásával, és a díjak is magasabbak.

Könnyen kigyűlik a pont

Bár az előéleti pontok mindaddig nem járnak különösebb hátránnyal, ameddig el nem érik a 3 éves elévülési időn belül a 18-at, de ezt igen könnyű összegyűjteni, ha valaki fittyet hány a szabályokra. A szabályok szerint

  • vezetés közbeni mobilozásért 3 pont jár, ahogy azért is, ha lakott területen nem kapcsoljuk be az övet (autóúton, autópályán ugyanez 5 pont, szintén 3 pontot adnak azért, ha megszegjük a kanyarodási szabályokat.
  • ha valaki nem tartja be a jobbra tartási kötelezettséget, azt 1 ponttal "jutalmazzák",
  • engedély nélküli vezetésért 5 pont,
  • míg elsőbbség és az előzés szabályainak megsértése esetén 6 pont jár és azért is, ha az autópályán a leállósávban haladunk.
  • A gyorshajtásért 4-8 pont jár annak mértékétől függően,
  • ahogy azért is 8 pont, ha valaki áthajt a piroson.
  • A legsúlyosabb bűncselekményekért, mint a cserbenhagyás, vagy az ittas, bódult állapotban vezetés már 11 pontba kerül. De ennyi jár közúti veszélyeztetésért és segítség elmulasztásáért is.

A jogalkotó hagyott egy kiskaput, mielőtt a notórius szabályszegőtől elvennék a jogosítványát: ugyanis a nyilvántartó értesítést küld az illetőnek, ha a pontjai száma elérte a 13-at. Ekkor lehetőség van arra, hogy önként vállalt utánképzéssel csökkentsük a pontok számát - ilyet akkor is vállalhat valaki, ha 13-nál kevesebb előéleti pontja van.

Egy éven belül csak egyszer van erre lehetőség, ha pontszámunk nem érte el a 13-at, akkor a képzéssel 9 pontot töröltethetünk ki, 14-17 előéleti pont között pedig 6 pont mínuszt jelent az önkéntes utánképzés. Ugyanakkor, ha a büntetések között 9 pontos is van, akkor a pontok száma utánképzéssel sem csökkenthető 9 pont alá.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Kihívásból lehetőség – Innováció a nyelvtanulásban gyerekeknek (x)

A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.

Sokkal több magyar gyereket bántanak így: igazi kegyetlen világ ez, bárki óriási bajba kerülhet

A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.

Jön az V. Mindset Meetup hétvégén, építs te is kapcsolatokat, ne maradj le! (x)

Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.

Járt már homoktövis szüreten? Most megteheti! (x)

Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. november 21. csütörtök
Olivér
47. hét
November 21.
"Helló!" Világnap
November 21.
Halászati világnap
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
A magyar Real Estate Agent találkozó a Kalmárok közreműködésével
Future of Finance 2024
Mi lesz a szerepe a pénzügyekben az AI-nak?
Sustainable World 2024
Zöld finanszírozási lehetőségek, befektetési döntések, ESG megfelelés
EZT OLVASTAD MÁR?