Automotive Sale Business. Dealership Lot. Brand New Cars For Sale.

Egyre kilátástalanabb a magyar autóvásárlók helyzete: csúnyán ráfizethet, aki most kivár

2022. szeptember 25. 13:02

Egyre nagyobb méreteket ölt az autóhiány Németországban, ami közvetetten a magyar piacra is jelentős hatást gyakorol. Egy friss elemzés szerint a kinti autóárak majdnem 20 százalékot emelkedtek néhány év leforgása alatt, de ami mégnagyobb gond, hogy a gyártók már szinte alig árulnak olcsóbb, alacsonyabb felszereltségű autókat, ami nehéz helyzetbe hozza azokat a vásárlókat, akik szerényebben extrázott, de új autót keresnek. Így ők nem is cserélik le olyan gyakran az autóikat, mint régen, ami meglátszik a használtpiacon, és a magyar importon is.

Egyre gyakrabban emelnek áraikon az autógyártók - derült ki az ADAC összesítéséből. A német autóklub szerint bár nem újkeletű jelenség, hogy drágulnak az új gépkocsik, de ameddig korábban egy-két alkalommal írták át az árcédulákat évente, addig mostanra már gyakorlatilag negyedévenként drágulnak a személygépjárművek.

Az elemzésükben megjegyzik, hogy bár a recessziós félelmek és a többi gazdasági nehézség aggodalmra adhat okot, de az autóipar rekordnyereséggel működik. Mindez nem azért van, mert több autót adnának el, sokkal inkább a már említett áremelések miatt.

A piaci elemzésükből kiderült, hogy a Németországban kínált összes modell és felszereltségváltozat átlagára a 2017-es 44 908 euróról 2022 júliusára 53 525 euróra emelkedett. Ez 19 százalékos növekedést jelent 5 év alatt, és az ADAC szerint a német inflációnak is ez lehet a hajtómotorja.

Autót vennél, de szűkös a keret? Nézz körül a Pénzcentrum autóhitel kalkulátorában!

A szakértők szerint a haború okozta alapanyagellátási problémák, ileltve a hosszas szállítási idők is hiánycikké tették az új autókat. Ennek eredményeként a gyártók eladást ösztönző kedvezményeket sem adnak:

ezzel a vásárlókat duplán büntetik: hosszabb várakozási idővel, illetve magasabb árakkal

- állapították meg. Emellett egyes gyártók egyszerűen már nem kínálják az olcsó modellváltozatokat - vagyis olyanokat, amelyek alacsonyabb felszereltséggel és gyengébb motorral rendelkeznek. Ehelyett az iparág a nyereséges verziókra és a magasabb haszonkulcsokkal eladható modellekre összpontosít. Így pedig egyre nehezebb dolga van azoknak az autóvásárlóknak, akik "kevesebbel" is megelégednének, de mindenképpen új autót szeretnének.

Ennek egyébként nem lehet oka a félvezetők hiánya, mert különösen a drágább, jól felszerelt modellekben lényegesen több van belőlük, mint az olcsóbb verziókban

- húzták alá a szakemberek. Elképesztő drágulást figyeltek meg az elektromos autóknál is: a legkelendőbb, legkisebb modellek ára 2017 óta 44 százalékkal emelkedett, és ahogyan haladunk feljebb a méretkategóriákban, úgy lesz egyre kisebb mértékű a drágulás.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Összességében a német autóklub szerint is egyre szűkül azok köre, akik új autót engedhetnek meg maguknak az országban, ezért a szervezet arra szólította fel az autógyárakat, hogy gondolják újra árpolitikájukat, mert "a mobilitás nem válhat a magasabb jövedelműek kiváltságává."

Magyarországra is begyűrűzött az autóhiány

Már januárban lehetett hallani problémákról a német autópiacon (pedig akkor még sehol sem volt a háború), és mivel a hazánkba érkező használt autók többsége Németországból származik, így ez a magyar piacra is hatással van.

Nagyon sok használtautó hiányzik a piacról, mert a német jellemzően megveszi az újat, pár évig használja, aztán visszamegy az autószalonba, beviszi a régit, kihozza az újat. Ám így, hogy kevesebbszer cserélik a kocsikat, azok a kereskedők, akik felvásárolják az autóházaktól ezeket a beszámított autókat, egyszerűen nem tudnak mit megvenni

- magyarázta korábbi interjúnkban Kroneraff István, akit a YouTube-ról, és a különböző médiafelületekről is Becsületesnepper néven ismerhetünk. A másik jelenség, amit megfigyelt, hogy a németek a „hazai” márkákból a kezdenek átülni a koreai és a japán autókba. Ami pedig Németországban népszerű, és a kereskedők el tudják adni belpiacon drágábban, annak fel fog menni az ára nálunk is - tette hozzá.

A háborús helyzet igencsak mély nyomot hagy a magyar autópiacon: ennek kapcsán korábban Halász Bertalan, a JóAutók.hu vezérigazgatója kérdésünkre kifejtette, a használtautók importjának és a belföldi adásvételek bővülésenek egyik fő oka, hogy az autógyártók alkatrészhiány miatt nem képesek kielégíteni a piaci keresletet, melynek egy része így a használtautó-piacokra áramlik. A szakember arra is felhívta a figyelmet, hogy az új autók hiánya miatt 2021 végére 15 évre nőtt a hazai autópark átlagéletkora. A használtimport túlsúlya idén tovább ronthatja ezt az értéket.

Katona Mátyás, a használtautó.hu szakértője is kifejtette, hogy egyre jobban érzékelhető az autóhiány: nem egy modellnél láthatunk 1 éves szállítási időt, de egy-egy népszerűbb széria kapcsán akár a másfél éves is előfordul, így egyre több vásárló fordul a használt autók felé. Hozzátette: mivel a chiphiány és az ukrajnai háború által fokozott ellátási nehézségek az elemzők szerint még évekig tartanak, a hiány minden jel szerint tartósan velünk marad, ez pedig az ugyancsak véges, elsősorban a fiatal példányok között foghíjas használtautó-piac felé tereli a vásárlókat.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Kihívásból lehetőség – Innováció a nyelvtanulásban gyerekeknek (x)

A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.

Sokkal több magyar gyereket bántanak így: igazi kegyetlen világ ez, bárki óriási bajba kerülhet

A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.

Jön az V. Mindset Meetup hétvégén, építs te is kapcsolatokat, ne maradj le! (x)

Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.

Járt már homoktövis szüreten? Most megteheti! (x)

Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. november 21. csütörtök
Olivér
47. hét
November 21.
"Helló!" Világnap
November 21.
Halászati világnap
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
A magyar Real Estate Agent találkozó a Kalmárok közreműködésével
Future of Finance 2024
Mi lesz a szerepe a pénzügyekben az AI-nak?
Sustainable World 2024
Zöld finanszírozási lehetőségek, befektetési döntések, ESG megfelelés
EZT OLVASTAD MÁR?