Magyarországon októberben az előzetes adatok szerint 81 100 személygépkocsi cserélt gazdát.
Autókban mérve is hatalmas a bérolló Magyarországon az egyes ágazatok között. Egy fapados Dacia például egy szociális dolgozó 26 havi fizetését vinné el, míg az átlagos nettó keresetből feleennyi ideig kéne spórolni. A legrosszabbul fizetetteknek a legolcsóbb Suzuki Vitara is lassan elérhetetlen, míg a legjobban kereső, pénzügyi és biztosítási területen dolgozó magyarok szinte a kisujjukból kirázzák azt.
A hazai bérek közötti különbség autókban mérve is gigantikus. Hogy ezt szemléltessük, a KSH nemzetgazdasági ágakra bontott kereseti adatai alapján kiszámoltuk, hogy az egyes szakmákban dolgozók hány havi bérét emésztené fel egy-egy új autó megvásárlása. A legfrissebb, januári kereseti adatokból a nettó átlagbér (264 831 forint/hó) mellett az alábbi ágak átlagfizetéseivel számoltunk:
- Szociális ellátásban dolgozók: 131 968 ft/hó (ők keresték a legkevesebbet)
- Építőipar: 210 702 ft/hó
- Pénzügyi, biztosítási tevékenység: 475 415 ft/hó (ez volt a legmagasabb bér januárban)
Számításunkhoz többféle árkategóriából választottuk ki a modelleket: nem maradhatott ki a felsorolásból az egyik legolcsóbb új autó a magyar piacon, a Dacia Sandero, ahogy a magyarok kedvenc autója, a Suzuki Vitara sem. A középkategóriát a Ford Focus, míg a nagyautókat az 5-ös BMW képviseli.
Új autót szeretnél, de szűkös a keret? Nézz körül a Pénzcentrum autóhitel kalkulátorában!
És persze adta magát, hogy azt is kiszámoljuk, mennyit kell güriznie a magyaroknak egy vérbeli luxusautóért: ezért került fel a listára a Mercedes S-osztály. Az árakat az imporőrök hivatalos magyar weboldaláról szedtük össze, mindegyik modell mellett a legolcsóbb verzió listaára szerepel:
- Dacia Sandero - 3 499 000 ft
- Suzuki Vitara - 5 710 000 ft
- Ford Focus - 7 285 000 ft
- BMW 5 Limusine - 16 014 000 ft
- Mercedes S-osztály - 33 778 000 ft
Erre futja a melósnak, szociális dolgozóknak
A számításban azt vettük alapul, hogy az egyes ágazatok dolgozói bérüknek 100 százalékát félre tudják tenni autóra. Ennek alapján egy átlagbérből élő magyarnak 13 havi fizetéséből jönne ki a fapados Sandero, míg a pénzügyi, biztosítási ágazatban ehhez csak 7 hónap kellene. Ellenben a szociális ellátásban 26 hónapot kéne gürizni (és nem költeni semmi másra), hogy összejöjjön az egyik legolcsóbb új autó - az építőipari melósnak mindezt 16 hónapba telne összespórolni.
Rengeteget kell melózni a legnépserűbb hazai modellért is: a legalapabb Suzuki Vitara a szociális dolgozó több mint 3,5 évi béréből jönne ki, de az építőipari melósnak is 27 hónapot kell húznia az igát. Eközben a januárban legjobban kereső ágazat dolgozói kb. egy év alatt szednének össze 5,7 millió forintot, ha másra nem költenek.
Mialatt egy szociális ellátásban dolgozónak több mint 4,5 évi fizetéséből jönne ki az új Ford Focus, addig a legjobban fizetett ágazatban dolgozóknak mindez csak 15,3 havi bérét vinné el. Az átlagos bérből élőknek 27,5 havi jövedelme menne el a Focus alap verziójára.
JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
A legolcsóbb 5-ös BMW 10,11 évi szociális dolgozói bért emésztene fel mialatt a top-fizetésű pénzügyeseknek, biztosítósoknak ez kevesebb, mint 3 évi jövedelmét tenné ki. Az átlagmagyar több mint 5 évet melózhatna, mire összeszedi a BMW-re valót.
Teljes bizonyossággal kimondhatjuk, hogy egy S-Mercihez majdhogynem egy élet is kevés szociális dolgozóként, 21,3 évi félretett fizetésből lehetne megvenni a legolcsóbb verziót. A legjobban keresőknél ez 6 évnyi fizetést sem jelenten, az átlagbérből pedig kicsit több mint 10 év alatt jönne össze a csúcs-Mercedes.
Ezért járnak ősöreg autókkal a magyarok
Mint látható, még az átlagos fizetésből is elég nehéz kigazdálkodni egy új autó árát, ezért pedig a legtöbben inkább a használtpiacon nézelődnek. Így pedig hiába áll forgalomba számos új autó, a magyarok javarészt öreg kocsikat hajtanak: a KSH statisztikái szerint a 2020-ban itthon forgalomban lévő, több mint 3,9 millió gépjármű átlagos életkora 14,7 év volt.
A fenti csárton látható azegyes márkák autóinak átlagéletkora. Aggasztó, hogy csak a Dacia, a Hyundai és a Kia tudott 10 éves átlag alá kerülni, az összes többi, még gyártásban lévő típus esetében már 12 év fölött van az átlagéletkor.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
Te mire költenéd a lakástakarékpénztári megtakarításodat?
A lakástakarék típusú öngondoskodás a piaci változások közepette is képes biztonságot adni.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.