November közepéig 700 millió palackot, üveget és dobozt váltottak vissza Magyarországon az új visszaváltási rendszerben.
A boltok számos ravasz kereskedelni fogást vetnek be annak érdekében, hogy többet vásároljon, költsön az ember. Az egyik ilyen trükk, hogy a bevásárlókosarak, -kocsik jóval nagyobbak, mint szükséges lenne, így könnyen megtéveszthetik velük magukat a vásárlók. 5-ből 1 olvasónk például mindig a kisebb méretet választja vásárláskor, és 10-ből egy vevőt kifejezetten bosszant, ha a kisebb méretű kocsik, kosarak elfogynak. Mégis gyakran szembesül ezzel a problémával a vásárló. A Pénzcentrum utána járt, hogy mi állhat a háttérben.
A boltok megannyi kereskedelmi fogással próbálják rávenni a vevőket, hogy több időt töltsenek a boltban, többet vásároljanak - vagy végső soron legalább többet költsenek. Az egyik ilyen trükk, hogy nagyméretű kosarakat, bevásárló kocsikat helyeznek ki, ahol pedig van kisebb kézi és nagyobb gurulós fajta bevásárlókosár is, gyakran nincs elég a kisebből, elfogy. Szobrozhatsz a bajáratnál, amíg visszakerül a kasszáktól, vagy mehetsz be a nagyobbal. A szuper- és hipermarketekben pedig megesik, hogy van kisebb és nagyobb bevásárlókocsi, de pédául a kisebből csak egy sor, nagyobból kettő.
Nem egyszer futhatunk olyan vásárlóba is, aki a gyerekeknek kihelyezett miniatűr bevásárlókocsit sajátítja ki, amelynek az űrtartalma kb. egy bevásárlókosáré. Miért? Mert nem akar a nagy kocsival manőverezni és a kisebbek már elfogytak. Vagy nem akar egyáltalán a kocsival bajlódni, de kosár az nincsen. Pedig a boltok bizonyára tudnának dolgozói, vásárlói visszajelzések alapján statisztikát készíteni a kocsik/kosarak kihasználságáról, melyik inkább a favorit. Általános tapasztalat viszont, hogy a kisebb méretű kosarak vagy kocsik hamar elfogynak, és sokaknak marad a nagyobb.
Ez egyszerű pszichológia: amikor átfut az ember agyán, megvegyen-e valamit, vagy ne, rendszerint lenéz a kocsiba, és megnézi mi van már ott. Mivel a kocsi nagy, a bepakolt dolgok "kevésnek" tűnnek benne, legalábbis nem soknak. Amikor például valaki megpakol egy bevásárlókosarat, ritkán megy vissza másikért, sőt visszatesz termékeket, mert tudja, hogy a nála lévő szatyrokba sem fog elférni, ha még valamit betesz a kosárba. A kisebbikbe. A nagyobbnál sokkalta nehezebb felmérni ránézésre ezt.
Mit mondanak a vásárlók?
Az olvasóink szavaztak arról, mi a véleményük a bevásárlókocsik- és kosarak méretéről, mi befolyásolja a választásukat. A válaszadóink 28 százaléka szerint rá nem hatnak az ilyen boltos trükkök. A vásárlók 22-a mindig aszerint választ a kosarak, kocsik mérete között, hogy mennyit tervez vásárolni, míg 23 százalék mindig a kisebb kosarat választja.
Ehhez képest csak 3 százalék mondta, hogy mindig a nagyobb méretet preferálja. A válaszadóink 11 százaléka azért sem választja a nagyobbat, mert nehéz vele elférni a sorok között, főként ha még szembejövők is vannak, és 12 százalék vallotta meg, hogy bosszantja, hogy a kisebb kosarak, kocsik elfogynak, és csak a nagyobbak maradnak. Mindössze 2 százalék emiatt vásárol inkább online. (A szavazás során több válaszlehetőség is jelölhető volt, ezért a válaszok összesítve 100%-nál nagyobb arányt tesznek ki.)
{{EMBED:infogram_904fb6e4-153b-4cb0-9fc6-ac48c2f80ad4}}
Ebből az derül ki, hogy a vásárlók részéről több kisebb és kevesebb nagyobb kosárra, kocsira lenne szükség. Azt egy korábbi cikkünk kapcsán már megtudtuk a boltoktól, hogy számon tartják, figyelik a kosár és bevásárolókocsi használati szokásokat - már csak azért is, mert egy egész flottára való bevásárlókocsit fenntartani nem olcsó mulatság. Ezért nem mindegy, hogy az egyes boltoknál hány darabot helyeznek ki.
Mit mondanak a boltok?
- közölte korábban a Tesco sajtóosztálya. A Sparnal és az Intersparnal bolttípustól, boltmérettől, elhelyezkedéstől függ, hogy hány bevásárlókocsi áll rendelkezésre. Interspar hipermarketeknél a több 100 inkább a jellemző, a Spar szupermarketeknél a kevesebb mint 100.
Az Aldinál az eszközök konkrét darabszámát szintén az egyes boltok napi forgalma és mérete határozza meg. Néhány árucikk bevásárláshoz könnyű kézikosarat biztosítanak, míg a nagyobb térfogatú termékekhez a kihúzható kézikocsi, illetve bevásárlókocsiból is három eltérő, 70, 115 és 185 liter térfogatú van forgalomban.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el, havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Akkor megkeresésünkre azt is elárulta az Aldi, hogy a közepes, vagyis 115 liter térfogatú bevásárlókocsik nem minden üzletben érhetők el, azok elsősorban az Aldi keskeny folyosókkal rendelkező boltjaiban szolgálják a vásárlókat a kiválasztott termékek gyors és praktikus szállítása során.
Tehát ez alapján feltételezhető, hogy más boltok, hipermarketek, tisztában vannak a kocsik és kosarak kihasználtságával - már csak azért is, mert látják, mely méretek amortizálódnak jobban. Mégis gyakran szembesülhet a vásárló a boltban azzal, hogy elfogyott a kisebb méretű szállító eszköz. Legalábbis minden ötödik válaszadónk mindig inkább a kisebbet választja és minden tizediket bosszantja, ha elfogynak a boltban a kis méretek.
Mit lehet tenni?
Akár a boltok trükkjének gondoljuk, hogy a nagyobb kosarakat, kocsikat helyezik ki az indokoltnál nagyobb számban, akár nem, érdemes a bevásárláskor ügyelni néhány dologra, hogy ne költsünk jóval többet, mint szerettünk volna.
Először is: ha tényleg csak néhány dologért szaladunk be, és eltökéltek vagyunk, hogy csak egy tej és három zsemle kell, akkor egyáltalán ne vigyünk kosarat vagy kocsit. Ha ott van nálunk a kosár, akkor egyrészt - mivel kényelmesebb így vinni a szajrét - hajlamosabbak leszünk nézelődni, másrészt többet bírunk el, így el tudunk csábulni, hogy több mindent vegyünk.
- így kezdődnek a gyarló gondolatok. Ne tartsunk attól, hogy rendetlen vásárlónak néznek minket, ha nem viszünk kosarat. Inkább ez, mint a felesleges vásárlás.
Ha pedig mindenképp viszünk magunkkal kosarat vagy bevásárlókocsit, és már csak nagyobb méret van, akkor jelöljük ki fejben a nagyobb kocsi egyik sarkát, ott meddig pakolunk és nem tovább. Nem egyszerű, de meg lehet csinálni, ha az ember képes odafigyelni. Vagy rakjuk a kocsiba egy akkora szatyrot, amennyit maximum vásárolnánk, és pakoljunk eleve abba. Ami nem fér be, maradjon a boltban!
Ezeketa tanácsokat is érdemes megfogadni:
- légy óvatos a kasszáknál, mert várakozás közben hajlamos az ember unalomból is az impulzusvásárlásra. Szóval el a kezekkel a plusz csokiktól, nasiktól!
- ne kószálj el, ha kenyérért és tejért jöttél menj oda egyenesen, és ne nézz végig minden sort.
- lehetőség szerint kerüld, hogy kimerülten, éhesen vagy sietve vásárolj. Ezek a helyzetek mindig rossz döntéseket szülnek.
- írj listát, és tartsd hozzá magad.
- ne hagyd az akciókkal elcsábítani magad. Ha nincs rá szükséged, ne vedd meg!
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
Te mire költenéd a lakástakarékpénztári megtakarításodat?
A lakástakarék típusú öngondoskodás a piaci változások közepette is képes biztonságot adni.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.