Szakértők megvizsgálták, 2024 vége felé hogyan fest a dízelautók toplistája.
Rengeteg tévhit él az autósokban azzal kapcsolatban, hogy ha balesetet szenvednek a gépkocsijukkal, vétlen félként mire kell odafigyelniük. Olvasónk tapasztalata szerint a KRESZ alapján egyértelműnek tűnő forgalmi helyzetben sem lehetünk biztosak abban, hogy melyik fél javára dönt a biztosító. Jó tudni, hogy az európai baleseti bejelentő lap nem a felelősség elismerésére, hanem a baleseti szituáció rögzítésére szolgál. Sőt, még a helyszínre érkező rendőr megállapításai sem feltétlenül mérvadóak.
Lapunk olvasója autójával védett útvonalon közlekedett. Egy alsóbbrendű útról érkező gépkocsi vezetője az "Elsőbbségadás kötelező" tábla ellenére nekiment a védett útvonalon közlekedő gépkocsinak. Arra hivatkozott, hogy a védett útvonalról a mellékútra bekanyarodott egy autó, amitől nem látta a mögötte haladó gépkocsit. Nem hívtak rendőrt, mivel mindkét fél kész volt kitölteni a baleseti bejelentőt. A védett útvonalon haladó autó vezetője meglepődve tapasztalta, hogy a másik sofőr nem volt hajlandó elismerni a felelősségét, holott nem adta meg az elsőbbséget.
Meghatalmazta a szervizt, hogy intézze el helyette a kárrendezést. A másik gépjármű biztosítójának szakértője a szerviz megkeresésére elismerte ügyfelük felelősségét, majd megjavították az autót. Egy hónap múlva azonban a biztosító levélben közölte, nem köteles rendezni olvasónk kárigényét. Arra hivatkozott, hogy a rendelkezésre álló adatok alapján nem állapítható meg a másik gépjármű vezetőjének felróható magatartása, és így a felelőssége sem a baleset bekövetkezésében. A Polgári törvénykönyv pedig kimondja, hogy ha a kárt több személy fokozott veszéllyel járó tevékenységgel közösen okozta, egymásközti viszonyukban a felelősség általános szabályait kell alkalmazni, vagyis mindkét fél maga viseli a kárát.
Olvasónk a szerviz közreműködésével felülvizsgálatot kért, és néhány bővített mondattal kiegészítve, de lényegében az előzőekhez hasonlóan ismét leírta a baleseti szituációt. Egy hónap múlva újabb levelet kapott a biztosítótól, amelyben közölték vele, hogy a társaság mégiscsak köteles rendezni a kárigényét. Ebben a levélben már a KRESZ-nek az elsőbbségadásra vonatkozó szabályait idézik. A második körben is azt közölte a biztosító, hogy nem állapítható meg kétséget kizáróan, hogy melyik gépjármű vezetőjét terheli felelősség. A rendelkezésre álló adatok alapján azonban megállapítható a másik autó sofőrjének elsőbbségadási kötelezettsége.
Az említett esetben egyértelműnek tűnik az elsőbbségadást elmulasztó járműnek a felelőssége, mivel a védett útvonalon közlekedő esetében nem állapított meg a kárszakértő szabályszegést.
Nem jelenthető viszont ki, hogy minden szituációban az elsőbbségadási szabályokat be nem tartó autós hibáztatható a balesetokozásért. Ilyen eset, például, ha a védett útvonalon haladó gépkocsi vezetője jelentősen túllépi a sebességhatárt, és azzal megtéveszti az elsőbbségadásra kötelezett járművet - mondta el lapunk kérdésére Hangyási István, a Magyar Biztosítók Szövetsége (Mabisz) gépjármű kárrendezési bizottságának elnöke. Mindig a konkrét forgalmi helyzethez, a közlekedés résztvevőinek magatartásához képest kell megállapítani, hogy az adott esetben melyik közlekedési szabálynak, illetve szabályszegésnek van, és milyen mértékben jelentősége - hangsúlyozza.
A Legfelsőbb Bíróság még 1998-ban meghozott jogegységi határozatában foglalt állást ebben a kérdésben. A határozatban a következő áll: "a közúti közlekedés szabályai szerint elsőbbségadásra kötelezett általában akkor is felelősséggel tartozik az elsőbbségadási szabályok megszegéséért, ha az elsőbbségre jogosult a megengedett sebességet túllépte. Kizárhatja a felelősségét, ha az elsőbbségadási kötelezettsége szempontjából jelentős körülményeket az elsőbbségre jogosult szabályszegése következtében nem észlelhette, vagy ha e körülményekre nézve az elsőbbségre jogosult megtévesztette. Az elsőbbségre jogosult, aki a megengedett sebességet túllépte, az elsőbbségadási kötelezettség megszegésével összefüggő közúti balesetért ugyancsak felelősséggel tartozhat, kivéve, ha a baleset a jármű megengedett sebessége mellett is bekövetkezett volna".
Az első és legfontosabb tanács, hogy ha valaki balesetet szenved, ne pánikoljon, hanem igyekezzen a lehető legjobban dokumentálni az eseményt - figyelmeztet Hangyási István. Manapság már elég sok embernek van fényképezőgéppel is ellátott mobiltelefonja. Hasznos lehet a baleset után egyből lefotózni, hogyan helyezkednek el az autók.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Fontos dokumentum az európai baleseti bejelentő lap is. Nem árt azonban tudni, hogy a kék-sárga színű nyomtatvány a baleseti szituáció rögzítésére szolgál, segíti, hogy a kárszakértő meg tudja állapítani a felelősséget. Ellenben egyáltalán nem szentírás, amit rögzítenek rajta a gépjárművezetők, még akkor sem, ha aláírják, illetve egyikőjük vállalja, hogy ő a felelős a balesetért. A nyomtatványon is olvasható az a figyelmeztetés, hogy a baleseti bejelentő kitöltése nem jelenti a felelősség elismerését, csak a gyorsabb kárrendezést szolgálja.
Nem fogja elismerni a kártérítési felelősségét a biztosító például abban az esetben, ha egy gépkocsinak - bármilyen ok miatt - hirtelen fékeznie kell, és belerohan a mögötte haladó autós, de az elől közlekedő jármű vezetője magára vállalja a felelősséget. A KRESZ szerint ugyanis egyértelműen a hátul haladó kocsi vezetője a hibás, mivel olyan követési távolságot kell tartani, hogy vészhelyzetben is meg lehessen állítani az autót.
Sokan azt gondolják, úgy tudják a legjobban bizonyítani az igazukat, ha rendőrt hívnak, aki megállapítja, hogy nem ők, hanem a másik fél sértette meg a KRESZ rendelkezéseit. A helyszínre érkező rendőr azt vizsgálja meg, hogy milyen szabálysértés történt, arról azonban nem határoz, hogy ki a felelős a károkozásért. Komoly téveszme, hogy ha a rendőr megállapítja a balesetben résztvevő valamelyik fél szabálysértését, akkor egyértelműen kiderül, ki a felelős a károkozásért - ecseteli Hangyási István.
Példaként azt az esetet említette, amikor egy autós három előtte lévő gépjárművet előz meg egyszerre. Eközben a kocsisorból az egyik autós balra, nagy ívben bekanyarodik, és összeütköznek. A KRESZ szerint akkor lehet a járművel balra bekanyarodni párhuzamos közlekedésre nem alkalmas úton, ha a vezető meggyőződött arról is, hogy egy másik jármű nem kezdte meg az előzését. Egy másik szabály viszont azt rögzíti, hogy csak jobbról szabad előzni azt a járművet, amelyik a balra bekanyarodási szándékot irányjelzéssel jelzi, és az úttest felezővonala mellé helyezkedik. Az említett szituációban is külön mérlegelést igényel annak eldöntése, hogy melyik autós nem tartotta be a rá vonatozó szabályokat.
A KRESZ szerint akkor kell feltétlenül rendőrt hívni, ha a baleset halált vagy személyi sérülést okozott. Emellett gondoskodni kell - a lehetőséghez képest - a nyomok megőrzéséről. A helyszínt csak az intézkedő rendőr engedélyével szabad elhagyni. Mindeközben a lehetőséghez képest baleset esetén is biztosítani kell a forgalom zavartalanságát. Ha a baleset veszélyes anyagot szállító járművel következett be, akkor még a balesettel nem érintett járművek vezetőinek is haladéktalanul értesíteniük kell a rendőrhatóságot. Ha nem kötelező rendőri intézkedést kérni, de ahhoz valamelyik fél ragaszkodik, akkor a másik fél köteles azt megvárni.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
Te mire költenéd a lakástakarékpénztári megtakarításodat?
A lakástakarék típusú öngondoskodás a piaci változások közepette is képes biztonságot adni.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.