December 24. és 26-a között 10 677 esetben riasztották a mentőket Magyarországon, a hívások csaknem egyharmada Budapestről és Pest vármegyéből érkezett.
Kemény akciókkal indulnak a karácsony utáni leértékelések: nem lesz már sok ilyen a boltokban?
A következő években akár el is tűnhet az a trend, hogy az igazán nagy leárazások csak a két ünnep között kezdődnek - ezt mondta Neubauer Katalin, a MNKSZ főtitkára, mikor arról kérdeztük, mikortól indulnak a nagy, ünnepek utáni leárazások a hazai boltokban. A főtitkár emelett azt is elmondta, hogy szerinte a kereskedőknek már nem csak az árakra, hanem a marketingre is egyre jobban oda kell figyelni, különben saját magukat keverik lehetetlen helyzetbe.
December 27-e nem csak az úgynevezett "két ünnep közti" időszak kezdete, hanem aki olcsóbban szeretne régen vágyott ruhához, esetleg műszaki cikkhez jutni, az azért várja ezt a napot, mert hagyományosan ma indulnak a nagy karácsony utáni leárazások a boltokban.
Persze nem véletlen, hogy éppen a karácsony utáni időszakra repülnek rá a kereskedők: hiszen az ünnepen alig tart nyitva bolt, az első lehetséges napon már meg is indul a roham azok részéről, akik kicserélnek a nem éppen a szájuk íze szerint kapott karácsonyi ajándékokat. Azonban mint a Pénzcentrum megtudta: a karácsony utáni akciózás lassan jelentőségét veszíti, és a kereskedőknek már sokkal előrébb kell gondolkodniuk, ha értelmezhető számokat szeretnének látni a decemberi rovancs során.
Megszűnhet a 27-én induló akcióroham?
Bár már egészen hozzászokhattunk, hogy december 27-én indulnak a leértékelések, Neubauer Katalin szerint az igazi rajt azért már a hónap elején elindult - és ennek végtelenül egyszerű oka van. A Magyar Nemzeti Kereskedelmi Szövetség főtitkára azt is elárulta a Pénzcentrumnak, hogy mire kell számítani az év legvégén.
Senki nem várja meg a hónap végét, januárt a nagyobb leárazásokkal, szeretnék hozni ugyanis a forgalmi terveket a kereskedők. El kellett indulnia a vásárlásnak már a hónap elején, mert a gazdaságban igen gyenge volt az év, és a forgalom alakulásában most, az év végén is sok minden közrejátszik. Akció nélkül most már lehetetlen kereskedni. Ebben az évben ráadásul továbbra is a mélyponton volt a vásárlói bizalom, de ezt sikerült visszahozni - ehhez viszont az kellett, hogy attraktív árakkal, hűségakciókkal tudják a boltok csalogatni a vásárlókat
- fogalmazott Neubauer Katalin. Azt is hozzátettte, hogy szerinte hamarosan elköszönhetünk attól, hogy szigorúan december 27-re időzítsük az akcióvadászatot, a nagy leárazások kezdetét.
Megszűnhet a trend, hogy az ünnepek után van a nagy leárazás, sokkal korábban elkezdődik, illetve a jövőben is elkezdődhet mindez. A kereskedelem átrendeződése most is folyamatban van, és aki nem tud elég jó lenni az árakkal és akciókkal, az egyszerűen tönkre fog menni. Az akciók kommunikációja most a legfontosabb, és ez volt komolyabb kihívás. Ruha, műszaki cikkek lesznek persze a legmenőbbek a most induló leárazáshullámban is, ebben közrejátszik, hogy az ilyen ajándékokat is cserélik ki a legtöbbször
- tette hozzá a főtitkár. Végezetül elmondta, hogy természetesen nem mostanában lesz az - ha lesz egyáltalán - hogy átrendeződik a nagy decemberi leárazás, a kereskedők most még ide időzítik a legjobb akcióikat - nem függetlenül a várható embertömegtől.
A két ünnep közötti vásárlás még most is erős lehet, és persze indul a cserebere is, és ilyenkor is jelentősek az akciók. Hagyományosan jó az év végi forgalom, és a kereskedők jelenleg reménykednek benne, hogy az idén is az lesz
- zárta gondolatait Neubauer Katalin.
De miért aggódnak a boltosok?
Valószínűleg nem véletlen a kereskedők aggodalma, és a fogyasztói bizalom mélypontjának emlegetésekor sem a levegőbe beszélnek a szakértők. Egy korábbi cikkünkben Árokszállási Zoltán, az MBH Elemzési Központ vezető elemzője is úgy fogalmazott: a gazdaság fellendülésének kezdetéhez a nulladik lépés lenne a fogyasztás helyreállása vagy éppen állítása.
Mostanában sok szó esik arról, hogy a fogyasztási adatok kiábrándítóak, ezzel azonban csak részben tudok egyetérteni. Valóban jelentősebb fogyasztásbővülésre lehetett még néhány hónapja számtani, de a második negyedéves GDP adatok részletei arról árulkodnak, hogy a háztartások fogyasztási kiadása azért érezhetően emelkedik. Éves szinten reálértékben 4% körüli növekedést láttunk a második negyedévben, ami nagyjából megfelel a lengyel adatnak, a cseh adatnál pedig érdemben gyorsabb. A probléma inkább ott van, hogy a magyar háztartások a „külföld felé” fogyasztanak jobban, a jövedelem emelkedésének dinamikája az ilyen típusú fogyasztásban csapódik le igazán, illetve a megemelkedett megtakarítási rátában
JÓL JÖNNE 2,9 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 2 899 096 forintot igényelnél 6 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 55 762 forintos törlesztővel a K&H Bank nyújtja (THM 12,82%), de nem sokkal marad el ettől az CIB Bank 56 914 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
- mondta az elemző. Kitért arra is: a jellemzően ázsiai online platformok miatt sok magyar kereskedő került nehéz helyzetbe, és sok magyar jár ki személyesen is külföldre vásárolni.
A hazai árszínvonal most már hasonló, vagy bizonyos termékek esetén akár magasabb, mint a régiós országokban, így egyre jobban megéri külföldön vásárolni. Ugyanakkor az is látható, hogy bizonyos online platformokon elérhető árakkal a hazai kiskereskedelmi egységek nagyon nehezen tudnak versenyezni. Ez azonban egyre inkább globális jelenségnek tűnik, nem csak hazai sajátosság (látva a közelmúltban elindított amerikai és európai fogyasztóvédelmi és versenyjogi eljárásokat a rendkívül olcsó árakkal operáló, ázsiai online platformokkal szemben)
- mondta még Árokszállási Zoltán a fogyasztás helyzetéről.
Alig nő a fogyasztás
Szintén a fogyasztás növekedését tűzte ki teljesítendő célként Virovácz Péter, az ING Bank vezető elemzője, mikor a már linkelt cikkben erről kérdeztük. Kitért például arra, hogy még mindig megfigyelhető trend a háztartási vagyonkezelésben a spórolás előtérbe kerülése.
Az ING Bank legfrissebb előrejelzése szerint 2025-ben a magyar gazdaság 3,6 százalékkal növekedhet. Ehhez elsősorban a fogyasztásnak kell dinamikusabban emelkednie, amihez a fogyasztói (és üzleti) bizalom megerősítésére van szükség. Jelenleg hiába látunk kimagasló reálbér-növekedést, ez a bizalom hiánya miatt nem a fogyasztásban csapódik le, hanem a megtakarítások halmozódnak
- mondta Virovácz Péter. Azt is megtudtuk, hogy van esély a fogyasztói bizalom helyreállására, ugyanis egy idő után elképzelhető, hogy éppen a megtakarításból fognak majd vásárolni azok, akik most még a rosszabbra készülnek a tartalékokkal.
Úgy gondoljuk, ha a fogyasztói bizalom tartósan helyreáll, akkor az teret engedhet a jövő évi fogyasztás dinamikus bővülésének, tekintettel a jelentős bérkiáramlásra, a lakosság kiugróan magas megtakarítási rátájára, illetve a jövő évi, a lakossági állampapírokhoz köthető kiemelkedő kuponfizetésekre
- mondta Virovácz Péter.
Most bárki ajándékozhat személyre szóló dalt karácsonyra bármelyik szerettének. A SONG4U a mesterséges intelligenciát és személyes történeteket ötvözve készít egyedi dalokat.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
-
Így készítsd fel a gyereket a felelős pénzügyi döntésekre: új ötleteket kaptunk a szakértőktől
Az OTP Fáy Alapítvány szakértői szerint már óvodás kortól elkezdhető a játékos pénzügyi nevelés.
-
Prémium minőség és innováció az ORLEN-nél (x)
Az ORLEN 2024-ben közel félmilliárd forintot takarított meg az autósoknak, miközben 139 töltőállomásán biztonságos és kényelmes utazást kínál.