A Temu és a Shein jelentősen megemelte árait az új vámok bevezetése előtt, ami május 2-től lép életbe az Egyesült Államokban.

Már csak néhány hónap és hazánkban is életbe lép a 0,1-3 literig terjedő fém, műanyag és üveg italcsomagolások kötelező visszaváltási rendszere. Bár a fogyasztók a visszaváltási díj miatt magasabb árakkal találkozhatnak majd a boltokban, azonban a visszaváltást követően ezt a díjat akár háromféle módon is megkaphatják.
Nagy változásokon megy keresztül a hazai hulladékgazdálkodás. A rendszer átalakításának második lépéseként 2024. január 1-től indul a kötelező visszaváltási rendszer, amely a 0,1 - 3 literes űrtartalmú műanyag, fém vagy üveg csomagolású italtermékekre – kivéve a tejet és a tejalapú italokat – vonatkozik.
A fogyasztókat érintő legnagyobb újdonság, hogy a korábbi önkéntes, többutas italcsomagolások esetében alkalmazott és jól ismert visszaváltási díj mellett a nem újrahasználható csomagolások esetében is visszaváltási díjjal növelten tudják megvásárolni a termékeket. Ezen csomagolások esetében a díj mértéke palackonként 50 forint lesz.
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamra felhívja a figyelmet, hogy ez az összeg nem a gyártók, illetve a forgalmazók bevételeit gyarapítja. A gyártóknak és forgalmazóknak visszaváltási díjat kell fizetnie a MOHU részére, amely beépül a termék fogyasztói árába is. A visszaváltási díjakból hatékonyabb, fenntarthatóbb hulladékkezelés valósítható meg.
Bár a kötelező visszaváltási rendszerbe került italtermékek vásárlásakor a fogyasztók 2024. január 1-ét követően magasabb fogyasztói árral szembesülnek ugyan, a visszaváltási díjat azonban a palackok visszaváltását követően három féle módon is megkaphatják, így a korábbi árszinten jutnak a termékhez.
A kötelező visszaváltási rendszert működtető MOHU országos lefedettséggel automata, illetve kézi visszaváltási hálózatot alakít ki annak érdekében, hogy a vásárlók a fogyasztói árban szereplő visszaváltási díjat visszakaphassák.
A kötelező visszaváltási díj azokra a palackokra vonatkozik, amelyeket a gyártók és az első hazai forgalomba hozó importőrök regisztráltak a MOHU rendszerében, és 2024. január 1. után hoznak forgalomba. Ezek a termékek egy logóval és új vonalkóddal lesznek azonosítva.
A visszaváltás az új vonalkódok leolvasásán és a termék regisztrálásán alapul és a csomagolás épségét, fizikai paramétereit is ellenőrzik. Fontos, hogy ne nyomjuk össze a palackot, mivel az automaták a csomagolás formáját, súlyát és vonalkódját azonosítják, ezért csak ép, eredeti alakját megőrző, jól olvasható vonalkódú termékeket fogadnak el visszaváltásra. A korábban gyártott, forgalomba hozott termékek 2024. június 30-ig továbbra is kaphatók lesznek és nem kell értük visszaváltási díjat fizetni, de nem is lehet őket visszaváltani.
JÓL JÖNNE 3,3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 307 398 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 70 094 forintos törlesztővel az Erste Bank nyújtja (THM 10,83%), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 70 482 forintos törlesztőt (THM 10,61%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Az új rendszer célja, hogy tudatosságra ösztönözze a fogyasztókat, így a szelektív hulladékgyűjtés-, és lakossági szemétszállítás helyett a vásárló a forgalmazási helyekre vigye vissza a kiürült csomagolást. Ennek köszönhetően jelentősen emelkedhet a fém, a műanyag és az üveg csomagolások visszagyűjtési és újrahasznosítási mennyisége.
A kötelező visszaváltási díjas rendszer által a hazai és európai gazdaság is értékes újrahasznosítható alapanyaghoz juthat, amelyet felhasználhatnak új palackok gyártásához is. A rendszer átfogó célja az európai unióban a környezetvédelem elősegítése, az erőforrások megőrzése, az energia megtakarítása és a gazdasági előnyök biztosítása, valamint a fogyasztók tudatosságának növelése a hulladékkezelés és az újrahasznosítás fontosságával kapcsolatban a globális felmelegedés és az üvegházú gázkibocsátás csökkentése érdekében.
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Egy jó szörp titka: így lett a házi receptből sikeres vállalkozás
A semmiből indulva vált országosan ismert prémium márkává a Mayer szörp.
-
Az energiatárolás ideje eljött – Az Ön cége készen áll rá? (x)
Az energiatárolás ma már nem opció, hanem versenyelőny. A PV Napenergia szakértelemmel és jogosultsággal segít megvalósítani.
-
A zsalupiac, mint a nagyberuházások trendmutatója (x)
A nagyberuházásokon használt zsaluk forgalma jól mutatja a piaci trendeket. A Meva dunakeszi regionális logisztikai központja a nyugat-európai kivitelezőket is kiszolgálja.
Portfolio Gen Z Fest 2025


