A Temu és a Shein jelentősen megemelte árait az új vámok bevezetése előtt, ami május 2-től lép életbe az Egyesült Államokban.

A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségéhez (FEOSZ), az elmúlt időszakban érkezőpanaszok között megnövekedett az online kereskedelemmel összefüggésben felmerültsérelmek száma- derül ki a FEOSZ közleményéből.
A fogyasztók arról számolnak be, hogy nem azt a terméket kapták meg, amit megrendeltek, vagy hibásan érkezett az áru, legyen szó akár telefonról, barkácsgépről, kisebb háztartási gépről, vagy ruházati termékről. A legnagyobb probléma azonban ezt követően derül ki számukra, miszerint nem tudják felvenni a kapcsolatot a kereskedővel.
A leggyakoribb gondok a következők:
- A weboldalon megadott - ha van - telefonszámon senki nem elérhető.
- Az emailen elküldött panaszra nem reagálnak, vagy azonnal visszajön az email valamilyen hiba miatt.
Postai címet nem találnak a fogyasztók, ahogy egy cégnevet sem. - A csomagon lévő feladó sokszor egy logisztikai cég, ahonnan szintén nem tudnak információt szerezni az eladó elérhetőségeiről.
- Olyan is előfordult, hogy a megrendelést követő pár hét múlva már elérhetetlen volt maga a weboldal is.
- A vételárat a fogyasztók sok esetben készpénzben fizetik ki a futárszolgálat részére, így még bankszámla adatok sem állnak rendelkezésre.
- Az elállást követően nem utalja vissza a cég a vételárat.
Ekkor fordulnak hozzánk a vásárlók azzal a kérdéssel, hogy mit tehetnek?
Sajnos ezen információk alapján semmi pozitív dolgot nem tudunk mondani a fogyasztóknak, hiszen, ha azt sem tudják kitől vásároltak, nem tudnak egy cégnevet, székhelyet megadni, nem tudják a panaszukat igazolható módon bejelenteni a vállalkozásnak, akkor nem tudnak kivel szemben fellépni sem a békéltető testületi eljárásban, sem egy esetleges bírósági perben. Ablakon kidobott pénz esete áll fenn, ami természetesen nem célja egyetlen vásárlónak sem. Így a legfontosabb tanács, amit adhatunk, hogy ne kattintsunk azonnal a vásárlás gombra, ha meglátunk egy jól hangzó akcióval hirdetett terméket.
Nézzük meg, milyen vásárlási feltételek vannak, hogyan lehet fizetni, mik a szállítási díjak és határidők, egyáltalán, ki az eladó. Ha a honlapon nem találunk cégnevet, vagy gyanús a név és az elérhetőség, nyugodtan zárjuk be az ablakot, és keresgessünk máshol. Azt sem árt megnézni, más oldalakon mennyibe kerül az adott termék, milyen feltételekkel árusítják, és a vásárlói véleményeket is nyugodtan olvasgassuk, sok hasznos tanácsra, vagy éppen figyelmeztetésre lelhetünk ott is. Tudjuk meg azt is, hogy az eladó székhelye melyik országban található, sokkal könnyebben tudjuk érvényesíteni jogainkat, ha egy magyar vállalkozással kell megoldani a problémát.
Jó tudni!
Mindenekelőtt a legfontosabb azt tudnunk, hogy szigorú tájékoztatási kötelezettségek vonatkoznak a webáruházakra, már a vásárlást megelőzően. Világosan és közérthető módon tájékoztatni kell ugyanis minket a termék vagy szolgáltatás lényeges tulajdonságairól, az eladó vállalkozás nevéről, székhelyének postai címéről, a telefonszámáról és elektronikus levelezési címéről. Tudnunk kell már a vásárlást megelőzően a bruttó vételárról, az ezen felül felmerülő valamennyi költségről, legyen szó akár a szállítási díjról vagy a postaköltségről. Kötelező tájékoztatni a vásárlót a fizetésről, a szállításról és a teljesítési határidőről, a vállalkozás panaszkezelési módjáról, valamint a fogyasztót megillető szavatossági és jótállási jogokról. Végül, de nem utolsó sorban tájékoztatni kell az ügyfeleket a békéltető testülethez fordulás lehetőségéről és elérhetőségeiről, valamint az elállási jog gyakorlásának határidejéről és egyéb szabályairól is fel kell világosítani a vásárlókat.
És hogy mi az az elállási jog? Mitől lehet elállni, meddig és egyáltalán, minden vásárlástól elállhatunk? Nos, amit a legfontosabb tudni, hogy hagyományos, azaz bolti vásárláskor nem illeti meg a vásárlókat hibátlan teljesítés esetén az elállási jog, jogszabály szerint. Az elállási jog lényege ugyanis éppen abban rejlik, hogy mivel internetes vásárlás esetén nincs lehetőségünk kipróbálni, vagy közvetlenül megtekinteni a terméket, ezért a termék átvételét követően meggondolhatjuk magunkat. Ez pedig az indokolás nélküli elállási jog. Azaz meggondolhatjuk magunkat akkor is, ha nem hibás a termék, csak nem tetszik, nem jó a mérete, vagy már van belőle egy ugyanolyan, és nem vagyunk gyűjtők. A termék átvételétől számított 14 napunk van arra, hogy éljünk ezen elállási jogunkkal, ezért fontos, hogy minden internetes vásárlás esetén – is – legyünk figyelmesek és alaposak.
JÓL JÖNNE 3,3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 307 398 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 70 094 forintos törlesztővel az Erste Bank nyújtja (THM 10,83%), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 70 482 forintos törlesztőt (THM 10,61%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Elállás esetén a terméket haladéktalanul, de legkésőbb az elállás közlésétől számított 14 napon belül vissza kell küldenünk a vállalkozásnak, vagy a vállalkozás által a termék átvételére meghatalmazott személynek – tipikusan ilyen a futár – átadnunk, kivéve, ha a vállalkozás vállalta, hogy a terméket maga szállítja vissza. Elálláskor csak a termék visszaküldésének közvetlen költségét kell nekünk állni, hacsak a vállalkozás ezt át nem vállalja. Amennyiben elálltunk a szerződéstől, a vállalkozás haladéktalanul, de legkésőbb az elállásról való tudomásszerzésétől számított 14 napon belül köteles visszatéríteni a teljes vételárat a fogyasztó által igénybe vett fizetési móddal megegyező módon.
Tehát ha bankkártyával fizettünk, akkor nem küldheti vissza a vételárat a cég készpénzben, kivéve, ha ebbe kifejezetten beleegyeztünk. Az elállási jog nem korlátlan, ezt is szem előtt kell tartanunk. Nincs például elállási jog élelmiszerekre – lásd pizza esete! –, kibontott csomagolású CD-re, DVD-re vagy szoftverre, letöltött programokra, vagy a fogyasztó egyedi utasításai alapján legyártott termékekre – ajándék bögre nagymama nevével! –, vagy szintén kibontott csomagolású higiéniai termékekre. Az elállási határidő alatt a termék tényleges használata miatti, azaz nem a kipróbálás miatti értékcsökkenést is meg kell térítenünk, tehát – anélkül, hogy máris megoldanánk a példánkban szereplő esetkört – felpróbálhatjuk a ruhadarabot, de azt tönkre nem tehetjük, nem „használhatjuk túl”, mert ilyenkor a teljes vételár sem fog visszajárni.
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Egy jó szörp titka: így lett a házi receptből sikeres vállalkozás
A semmiből indulva vált országosan ismert prémium márkává a Mayer szörp.
-
Az energiatárolás ideje eljött – Az Ön cége készen áll rá? (x)
Az energiatárolás ma már nem opció, hanem versenyelőny. A PV Napenergia szakértelemmel és jogosultsággal segít megvalósítani.
-
A zsalupiac, mint a nagyberuházások trendmutatója (x)
A nagyberuházásokon használt zsaluk forgalma jól mutatja a piaci trendeket. A Meva dunakeszi regionális logisztikai központja a nyugat-európai kivitelezőket is kiszolgálja.
Portfolio Gen Z Fest 2025


