Több halfaj annyira hasonlít, hogy tapasztalt horgászoknak is nehéz lenne megmondania, mit lát a képen.

Rendszeresen beszámolunk arról, hogy országszerte zajlanak jelentős haltelepítések, idén pedig rekordszámú halmennyiséggel gazdagodnak a magyar tavak. A halgazdaságok számára viszont továbbra is rossz hír, hogy az egy főre jutó halfogyasztás még mindig nagyon alacsony Magyarországon. Ugyan számos program indult már a halfogyasztás népszerűsítése érdekében, a legtöbb halat még mindig karácsony környékén adják el a gazdák. Tovább rontja a helyzetet, hogy a hazai termelésű étkezési halat sokkal kevesebben fogyasztják, mint importhal és haltermékeket. Hogy milyen eredményeket produkált az ágazat az elmúlt években illetve, hogy hatott a koronavírus-járvány a gazdaságokra, arról Sziráki Bencével, a Magyar Akvakultúra és Halászati Szakmaközi Szervezet ügyvezető igazgatójával beszélgetett a HelloVidék.
HelloVidék: Mekkora területen zajlik halgazdálkodás Magyarországon?
Sziráki Bence: A nyilvántartás szerint 30 639 hektár tóterület szerepelt, ebből 27 056 hektáron történt haltermelés, ami 2018-hoz képest 2,2 százalékos terület növekedést jelentett. A hazai akvakultúra haltermelés 2019-ben 25 359 tonna volt, ebből a tógazdaságokban 20 619 tonna, intenzív termeléssel 4740 tonna halat állítottak elő, az összes étkezési célú hal mennyiség 17 337 tonna volt.
HelloVidék: Mennyi hal marad itthon, mennyi kerül exportra?
A halak és halászati termékek külkereskedelmi forgalma 2019-ben 41 milliárd forint volt, ami 5 százalékkal maradt el a korábbi évtől, és a teljes mezőgazdasági és élelmiszeripari külkereskedelmi forgalom értékének 0,82 százalékát képviselte. Halászati termékekből mind a mennyiséget, mind az értéket tekintve Magyarország nettó importőrnek számít. A külkereskedelmi egyenleg passzívumának nagyságát az import határozza meg, mivel az importérték többszöröse az exportnak. A halak és halászati termékek exportértéke 2019-ben 5,6 milliárd forintot, importértéke 36,1 milliárd forintot ért el. Magyarország halászati termékek exportjának meghatározó terméke az élő hal. Évről évre ezen termékkör exportértéke a legmagasabb és az egyetlen termékcsoport, amelyből nettó exportőrnek számít hazánk. Az élőhal-kivitel 4638 tonna volt 2019-ben. Legnépszerűbb halfajok: ponty, busa, kárász , illetve süllő. Főbb célországok: Románia, Lengyelország, Németország és Ausztria.
Ha érdekel a interjú további része, akkor olvasd el a cikket a HelloVidék oldalán!
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Egy jó szörp titka: így lett a házi receptből sikeres vállalkozás
A semmiből indulva vált országosan ismert prémium márkává a Mayer szörp.
-
Az energiatárolás ideje eljött – Az Ön cége készen áll rá? (x)
Az energiatárolás ma már nem opció, hanem versenyelőny. A PV Napenergia szakértelemmel és jogosultsággal segít megvalósítani.
-
A zsalupiac, mint a nagyberuházások trendmutatója (x)
A nagyberuházásokon használt zsaluk forgalma jól mutatja a piaci trendeket. A Meva dunakeszi regionális logisztikai központja a nyugat-európai kivitelezőket is kiszolgálja.
Portfolio Gen Z Fest 2025


