A lakosság 80 százalékának karácsonyi asztalán idén is jelen lesz a hal, ennek köszönhetően az éves hazai halfogyasztás 35-40 százaléka karácsonyra koncentrálódik.
Rendszeresen beszámolunk arról, hogy országszerte zajlanak jelentős haltelepítések, idén pedig rekordszámú halmennyiséggel gazdagodnak a magyar tavak. A halgazdaságok számára viszont továbbra is rossz hír, hogy az egy főre jutó halfogyasztás még mindig nagyon alacsony Magyarországon. Ugyan számos program indult már a halfogyasztás népszerűsítése érdekében, a legtöbb halat még mindig karácsony környékén adják el a gazdák. Tovább rontja a helyzetet, hogy a hazai termelésű étkezési halat sokkal kevesebben fogyasztják, mint importhal és haltermékeket. Hogy milyen eredményeket produkált az ágazat az elmúlt években illetve, hogy hatott a koronavírus-járvány a gazdaságokra, arról Sziráki Bencével, a Magyar Akvakultúra és Halászati Szakmaközi Szervezet ügyvezető igazgatójával beszélgetett a HelloVidék.
HelloVidék: Mekkora területen zajlik halgazdálkodás Magyarországon?
Sziráki Bence: A nyilvántartás szerint 30 639 hektár tóterület szerepelt, ebből 27 056 hektáron történt haltermelés, ami 2018-hoz képest 2,2 százalékos terület növekedést jelentett. A hazai akvakultúra haltermelés 2019-ben 25 359 tonna volt, ebből a tógazdaságokban 20 619 tonna, intenzív termeléssel 4740 tonna halat állítottak elő, az összes étkezési célú hal mennyiség 17 337 tonna volt.
HelloVidék: Mennyi hal marad itthon, mennyi kerül exportra?
A halak és halászati termékek külkereskedelmi forgalma 2019-ben 41 milliárd forint volt, ami 5 százalékkal maradt el a korábbi évtől, és a teljes mezőgazdasági és élelmiszeripari külkereskedelmi forgalom értékének 0,82 százalékát képviselte. Halászati termékekből mind a mennyiséget, mind az értéket tekintve Magyarország nettó importőrnek számít. A külkereskedelmi egyenleg passzívumának nagyságát az import határozza meg, mivel az importérték többszöröse az exportnak. A halak és halászati termékek exportértéke 2019-ben 5,6 milliárd forintot, importértéke 36,1 milliárd forintot ért el. Magyarország halászati termékek exportjának meghatározó terméke az élő hal. Évről évre ezen termékkör exportértéke a legmagasabb és az egyetlen termékcsoport, amelyből nettó exportőrnek számít hazánk. Az élőhal-kivitel 4638 tonna volt 2019-ben. Legnépszerűbb halfajok: ponty, busa, kárász , illetve süllő. Főbb célországok: Románia, Lengyelország, Németország és Ausztria.
Ha érdekel a interjú további része, akkor olvasd el a cikket a HelloVidék oldalán!
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
Te mire költenéd a lakástakarékpénztári megtakarításodat?
A lakástakarék típusú öngondoskodás a piaci változások közepette is képes biztonságot adni.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.