A leértékelés mértéke és a kiárusításba vont cikkek köre szűkebb lehet a korábbiaknál - jósolja az idei nyári leértékelésekről az országos Kereskedelmi Szövetség. A kereskedők folyamatos reklámra, leárazásokra kényszerülnek, az engedményeket hirdető táblák mindennapos, állandó kellékei lettek a kirakatoknak.
Július eleje a kereskedelemben hagyományosan a nyári termékek kiárusításának kezdete. A kereskedők már ekkor, az első igazi nyári napokon a szokásosnál kisebb árakkal csalogatják a vásárlókat üzleteikbe. Az egyes áruházak különböző időpontokban kezdik a nyári termékek leárazását, egészen augusztus végéig.
Az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) friss elemzésében úgy látja, hogy a válság hatása, hogy az akciós táblák ugyan nem változnak, de úgy tűnik, az árzuhanások mértéke és a kiárusításba vont cikkek köre szűkebb lehet a korábbiaknál. A leárazás olyan engedmény, amikor a kereskedő a reklám kedvéért lemond bevétele egy részéről, így alaposan meg kell fontolnia annak árukörét és mértékét.
2011-ben a KSH adatai szerint 386 milliárd forintot költöttünk különböző ruházati termékekre, ami a válság előtti időben megközelítette a 400 milliárd forintot: kevesebb ruhát veszünk (a mennyiséget tekintve közel 10 százalékkal) és kevesebbet is költünk rá. Vásárlási szokásainkra is jellemző, hogy a ruházkodás a takarékoskodás egyik területe, ráadásul a leárazások sem lendítik mindig felfelé a forgalmi mutatókat, legalábbis a júliusi, augusztusi hónapokban.
A kiárusítás fő célja a kedvcsinálás a vásárláshoz. A kereskedő meg akarja tartani vásárlóit, de újakat is szeretne becsalogatni üzletébe, annak reményében, hogy a leárazási időszakot követően is nála vásárolnak.
A leárazás másik célja, hogy a kereskedő megszabaduljon a felesleges készlettől: a vásárló üzletbe csalogatásához mindig széles választék kell, így egy-egy időszak legvégén óhatatlanul megmaradna a polcra rakott áruk egy része. A gondos vásárló - főleg, ha megengedheti magának - már májusban, júniusban keresi a nyári cikkeket (főleg, ha a pénztárcája engedi), a kereskedő pedig július elején már látja, mi az, ami jobban, vagy kevésbé fogy. Július elején természetesen a reklám a fő cél, az idő múlásával pedig a kevésbé fogyó készletekre teszik ki az akciós táblát.
A leárazás természetesen jó a vásárlónak, hiszen ilyenkor olcsóbban veheti meg a kedvére való árucikket. A vásárlók egy része eleve a kiárusításra tartalékol, ami persze azzal a kockázattal is járhat, hogy a korábban kinézett termék esetleg addigra elfogy, vagy egyszerűen csak kimarad a leárazásból. A kirakatokban díszelgő akciós táblák ugyanis nem azt jelentik, hogy minden egyes árucikk olcsóbb (bár erre is van példa), hanem csak a kereskedő üzletpolitikája és üzletmenete alapján kiválasztott termékeket kapni engedménnyel.
Az elmúlt évek válsága sokba került a vásárlónak és a kereskedőnek egyaránt. A kereskedők a válság éveiben szinte folyamatos reklámra, leárazásokra kényszerültek, az engedményeket hirdető táblák mindennapos, állandó kellékei lettek a kirakatoknak (szemben azzal, amikor korábban a raktárakban porosodtak két akciós időszak között).
Mint arról a Pénzcentrum.hu néhány napja beszámolt, az idei évben kissé átalakult leértékelések szisztémája, a kampányszerű akciózás helyett inkább egyfajta csöpögtetés-rendszer érvényesül. Az elmúlt hónapokban ugyanis a bevásárlóközpontok üzletei arra kényszerültek, hogy hónapról-hónapra újabb akciókkal (például kettőt fizet, hármat kap) csábítsák be a vevőket, akik közül sokan szinte biztosan be sem mentek volna az adott üzletbe akkor, ha nem látják a kirakatban a kedvezményes vásárlási lehetőséget.

A plázák üzemeltetői is gyakrabban hirdettek olyan kedvezményes vásárlási lehetőségeket, amelyekben a legtöbb bolt részt vett. Sok helyen találkozhattunk kuponos kedvezményekkel, vagy olyan alkalmakkal, amikor az üzletek egy adott napon meghatározott mértékű kedvezményt adtak a számla végösszegéből.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 899 074 forintot 20 éves futamidőre már 6,42 százalékos THM-el, havi 145 468 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,93% a THM, míg a MagNet Banknál 6,87%; az Erste Banknál 6,89%, a Raiffeisen Banknál 7,00%, a K&H Banknál pedig 7,28%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
A leárazás időszakáról és a kiárusításra kínált termékekről, az árengedmény mértékéről a kereskedő szabadon dönthet.
A leárazás, kiárusítás legfontosabb szabályai közé tartoznak a következők:
- nem téveszthető meg a vásárló azzal, hogy már a kiárusítás kezdetén nem kapható a meghirdetett termék (minden kereskedő álma, hogy egy nap alatt elkapkodjanak mindent, de sajnos a gyakoribb az, hogy a szállító nem szállít időben),
- a reklámújságban feltüntetett ár a meghirdetett időszakban nem változtatható meg,
- többféle ár esetében a vásárlónak a legkisebbet kell fizetnie,
- az "akciós árut nem cserélünk" felirat megtévesztő, a minőségi kifogás ugyanis nem utasítható el a leárazás miatt, kivéve, ha az árengedmény oka egy minőségi hiba, amiért viszont később már nem lehet panaszt tenni.
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Meghívó (x)
XXVII. közgyűlését tartja az MGYOSZ
-
Műtárgyak, mint befektetés: trend vagy lehetőség? (x)
Rolex és Vaszary uralják ma az értékkövető piacot
Portfolio Gen Z Fest 2025


