Egy hónap van hátra karácsonyig: a kereskedők már hetek, hónapok óta készülnek a vásárlási csúcsszezonra, az üzletek megteltek a potenciális ajándékokkal és az ünnepi készülődés kellékeivel. A vásárlók azonban nem tűnnek túl optimistának: minden negyedik ember lemond az ajándékozásról, sokan már az ünnep utáni leértékelésre készülnek. Tervek, álmok és remények: ilyen lesz a karácsony 2011-ben.
A decemberi költekezés nem kis mértékben függ attól, mit várnak a családi kasszák varázslói a jövő évtől, hiszen a gazdaság szereplői közül éppen a háziasszony tekint előre a legjózanabbul. Váratlan fordulat ugyanakkor a jelenlegi feszült és napról-napra változó nemzetközi fejlemények alapján mindig várható - áll az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) Családi karácsonyi költekezés: legyőzzük-e a hétfejű sárkányt? című elemzésében.
Az OKSZ szerint a családi költségvetés szempontjából a legnagyobb teher a fogyasztói piacon a devizahitelek törlesztő részleteinek megugrása, a külső devizaválság következtében. A szövetség arra számít, hogy a vásárlók jobban fogják keresni az olcsóbb termékeket és árusítóhelyeket (ezért az ellenőrző hatóságoknak sokkal szigorúbban kell fellépniük a durván feketézők ellen).
Az ünnepi menün nem spórolunk, de ajándékot leértékeléskor veszünk
Idén a lakosság csupán 69 százaléka vásárol biztosan ajándékot, és 27 százalék, vagyis a felnőttek több mint egynegyede biztosan nem költ meglepetésre. A férfiak különösen rossz ajándékvásárlónak tűnnek: 32 százalékuk nem tervezi ajándék vásárlását. Az elmúlt három évet megfigyelve, egyre kevesebben vásárolnak ajándékot, s ez a csökkenő tendencia valószínűsíthetően a gazdasági válság hatásaira vezethető vissza - derül ki az Ipsos és az Olcsóbbat.hu karácsonyi felmérésből.
A kutatás egyik legfontosabb megállapítása, hogy híján vagyunk az ötleteknek, inkább praktikus ajándékot választunk
Azok, akik mégis terveznek meglepetést, döntően ruházati cikkeket, kozmetikumokat és könyveket keresnek. A CD-DVD ajándékozása az elmúlt négy évben drasztikusan és folyamatosan csökken. Kozmetikumot jóval kevesebben terveznek venni, mint előző években. Ezzel szemben ebben az évben a fehérnemű és konyhai eszközök, vagyis a praktikus ajándékok kerültek előtérbe. Minden ötödik felnőtt több mint 7 embernek keresgél fa alá való meglepetést; idén átlagosan egy megkérdezett 5 embert tervez megajándékozni.
A megkérdezettek kétharmadának 30 ezer forint alatt van az idei ünnepi költségvetése, ez két százalékponttal több mint akik tavaly költöttek maximum ekkora összeget. Ez azt mutatja, hogy valamivel kevesebb pénzük van az embereknek idén karácsonyi ajándékot venni. A felnőtt lakosság 86 százaléka néz spórolós ünnepek elé: 42 százalék kisebb értékű ajándékokat keres, harmaduk utánajár, hogy a kinézett ajándékot hol kapja meg a legolcsóbban, míg az emberek egynegyede leértékeléskor, akcióban szerzi be a meglepetéseket. 100-ból 7 megkérdezett tervez idén takarékos karácsonyi menüt, vagyis elmondható, az ünnepi fogásokon nem spórolunk, és inkább kevesebb embert, őket is olcsóbb és elsősorban praktikus ajándékkal lepjük meg.
A spórolás oka egyértelműen az, hogy a válaszadók egyöntetűen családjuk anyagi helyzetének romlásáról számoltak be az elmúlt egy évben: a lakosság kétharmadának romlott az anyagi helyzete. Minden második megkérdezett jövőre a helyzetének további romlására számít.
Érdekes kérdés, hogy mindezek tükrében hogyan készülnek, mire számítanak az üzletláncok a csúcsszezonban.
A Media Marktnál már hetek óta nagy a forgalom
A Media Markt a tavalyinál lényegesen jobb forgalmat vár a karácsonyi szezonban -nyilatkozta a Pénzcentrum.hu-nak Szánthó Balázs koncepciómenedzser.
Mint megtudtuk, a műszaki áruházláncnál október hónapban jelentős keresletnövekedés volt érzékelhető számos termékcsoport esetén (pl. lapos televíziók, notebookok, mobiltelefonok ), ezen termékcsoportok iránt novemberben is nagyobb volt a kereslet, mint tavaly. November eleje-közepe óta már egyértelműen a karácsonyhoz köthető keresletnövekedést érzékelik.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Az áruházlánc várakozásai szerint a vásárlók idén karácsonykor többet költenek műszaki cikkekre, részben a januártól magasabb áfakulcs miatti előrehozott vásárlások miatt. Várható, hogy sokan még idén olcsóbban próbálják lebonyolítani a tervezett vásárlásokat, akár a karácsonyi szezontól függetlenül is.
Szánthó Balázs szerint a teljes szektorban általános az a jelenség, hogy az olcsóbb (adott esetben a legolcsóbb) termékeket keresik a vevők, de sokan keresik az újdonságokat, a legmodernebb eszközöket - ez pedig tompítja ezt az általános trendet.
Idén a lapostévéken belül a 3D és internet funkciókkal rendelkező készülékek iránt várható nagy kereslet, a notebookok, mobiltelefonok, játékkonzolok pedig - a korábbi évekhez hasonlóan - idén is nagy érdeklődésre tarthatnak számot. Hagyományosan jelentős forgalom várható fényképezőgépekből, kis háztartási gépekből (pl. kapszulás kávéfőzőkből, szépségápolási elektronikai cikkekből) is. Még nem igazán jelentős, de nagyon gyorsan növekszik a táblagépek piaca is és természetesen a mobiltelefonokon belül egyre inkább az okostelefonoké lesz a főszerep.
A Tesco behúzta az árféket
A Tesco november elején indította Megfékezzük az árakat elnevezésű kampányát: ezer terméket (az alapvető élelmiszerektől a háztartási és szórakoztató cikkekig) tart "kiszámíthatóan alacsony áron". Az áruházlánc közlése szerint a cél, hogy a nehéz gazdasági helyzetben még nagyobb segítséget nyújtsanak a vásárlóknak.
Mint írják, a gazdasági helyzetnek köszönhetően a magyar háztartások költéseire is egyre inkább jellemző a racionalizálás. Vásárlói felméréseikből az derül ki, hogy a magyar családok pesszimistán látják saját pénzügyi helyzetüket és egyre többen keresik a költséghatékony megoldásokat, azaz a vásárlók rendkívül árérzékenyek. Ha döntési helyzetbe kerülnek, az ár az elsődleges szempont, minden csak ennek tükrében kerül értékelésre, akár az, hogy milyen a termék minősége, hogy fenntartható gazdálkodásból származik-e, vagy épp az, hogy hol gyártották.
A Bookline bővíti a kínálatot
Magyarország legkedveltebb internetes áruháza nyereményjátékkal és jelentősen (akár 80 százalékkal) leértékelt termékekkel várja az interneten vásárlókat. Mint arról a Bookline a Pénzcentrum.hu-t tájékoztatta, az Ajándékkereső idén is segít abban, hogy a vásárlók megtalálják a legtökéletesebb ajándékot, melyhez csak pár információt kell megadnunk az ajándékozottról és máris rengeteg ötletet kapunk a választáshoz.
A webáruház a jelentős kedvezményeken túl az elmúlt hetekben tovább bővítette kínálatát, így a könyvek, filmek, zenék, játékok, valamint a műszaki és drogériai cikkek mellett most már gourmet-különlegességeket és lakberendezési kellékeket is vásárolhatunk, melyeket vidéken akár egy napon belül, Budapesten pedig akár 3 órán belül kézhez kaphatunk.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
Te mire költenéd a lakástakarékpénztári megtakarításodat?
A lakástakarék típusú öngondoskodás a piaci változások közepette is képes biztonságot adni.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.